In May 2019, the National Federation of the Orders of Health Technicians in radiology, technical health professions, rehabilitation and prevention, established by law no. 3 and which represents 19 health professions, including that of the professional educator, has given rise to the project called: "Ethics, deontology and professional responsibility as a common denominator code" with the aim of creating an ethics document common to all the health professions represented , constituting the basis for renewing the Deontological Codes of each of the 19 professions. This document, called the " Ethics Constitution", was approved in its final version in July 2021. The Deontological Codes currently in force remain valid but a re-elaboration process is underway: each new Code of Ethics will be elaborated within each register professional and will no longer contain the components relating to ethical principles and values already contained in the Ethics Constitution. This thesis aims to critically analyze the ethics Constitution to grasp its innovative elements and potential. The starting point is the description of the conditions and the birth of the Ethics Constitution and the presentation of its contents. Subsequently, the issues of the Ethics Constitution not present in the Deontological Code and those particularly innovative with respect to the current treatment of the Deontological Code are explored. These are in particular the following: the care relationship; the information; the comunication; multi-professionalism; equity. These innovative contents are integrated by giving the responsibility of the healthcare professional in general and of the professional educator in particular the meaning of "constant commitment to maintain in the intentions, planning and carrying out of activities, a righteous behavior based on the exercise of freedom and inspired solidarity, consistent with the duties of one's individual position, aimed at protecting the good of the person, the community and safeguarding the environment. " In conclusion, innovative issues emerged that enrich and update the ethical and deontological background of the role of the professional educator.

Nel maggio 2019 la Federazione Nazionale degli Ordini dei Tecnici sanitari di radiologia, delle professioni sanitarie tecniche, della riabilitazione e della prevenzione, istituita con legge 11 gennaio 2018 n. 3 e che rappresenta 19 professioni sanitarie, tra cui quella dell’Educatore Professionale, ha dato vita al progetto denominato: “Etica, deontologia e responsabilità professionale quali comune codice denominatore” con lo scopo di creare un documento etico comune a tutte le professioni sanitarie rappresentate, costituente la base per rinnovare i Codici deontologici di ciascuna delle 19 professioni. Tale documento, denominato “Costituzione etica”, è stato approvato nella sua versione definitiva nel luglio 2021. I Codici deontologici attualmente vigenti mantengono la loro validità ma è in corso un processo di rielaborazione: ciascun nuovo Codice deontologico sarà elaborato all’interno di ogni albo professionale e non conterrà più le componenti relative a principi e valori etici già contenuti nella Costituzione etica. La presente tesi si propone di analizzare criticamente la Costituzione etica per coglierne gli elementi innovativi e le potenzialità. Il punto di partenza è la descrizione dei presupposti e della nascita della Costituzione etica e la presentazione dei contenuti della stessa. Successivamente sono approfonditi i temi della Costituzione etica non presenti nel Codice deontologico e quelli particolarmente innovativi rispetto all'attuale trattazione del Codice deontologico. Si tratta in particolare dei seguenti: la relazione di cura; l’informazione; la comunicazione; la multiprofessionalità; l’equità. Questi contenuti innovativi si integrano conferendo alla responsabilità del professionista sanitario in genere e dell’Educatore Professionale in particolare il significato di “impegno costante a mantenere nelle intenzioni, nella progettazione e nello svolgimento delle attività, un comportamento retto fondato sull’esercizio della libertà e ispirato alla solidarietà, coerente con i doveri della propria posizione individuale, finalizzato alla tutela del bene della persona, della comunità e alla salvaguardia dell’ambiente.” In conclusione sono emersi dei temi innovativi che risultano arricchire e aggiornare il bagaglio etico e deontologico del ruolo dell’Educatore professionale.

Una cornice valoriale innovativa per la pratica dell'Educatore Professionale: la Costituzione etica dell'Ordine delle 19 professioni sanitarie

TESSAROLO, ROMINA
2021/2022

Abstract

In May 2019, the National Federation of the Orders of Health Technicians in radiology, technical health professions, rehabilitation and prevention, established by law no. 3 and which represents 19 health professions, including that of the professional educator, has given rise to the project called: "Ethics, deontology and professional responsibility as a common denominator code" with the aim of creating an ethics document common to all the health professions represented , constituting the basis for renewing the Deontological Codes of each of the 19 professions. This document, called the " Ethics Constitution", was approved in its final version in July 2021. The Deontological Codes currently in force remain valid but a re-elaboration process is underway: each new Code of Ethics will be elaborated within each register professional and will no longer contain the components relating to ethical principles and values already contained in the Ethics Constitution. This thesis aims to critically analyze the ethics Constitution to grasp its innovative elements and potential. The starting point is the description of the conditions and the birth of the Ethics Constitution and the presentation of its contents. Subsequently, the issues of the Ethics Constitution not present in the Deontological Code and those particularly innovative with respect to the current treatment of the Deontological Code are explored. These are in particular the following: the care relationship; the information; the comunication; multi-professionalism; equity. These innovative contents are integrated by giving the responsibility of the healthcare professional in general and of the professional educator in particular the meaning of "constant commitment to maintain in the intentions, planning and carrying out of activities, a righteous behavior based on the exercise of freedom and inspired solidarity, consistent with the duties of one's individual position, aimed at protecting the good of the person, the community and safeguarding the environment. " In conclusion, innovative issues emerged that enrich and update the ethical and deontological background of the role of the professional educator.
2021
An innovative value framework for the practice of the Professional Educator: the Ethics Constitution of the Order of the 19 health professions
Nel maggio 2019 la Federazione Nazionale degli Ordini dei Tecnici sanitari di radiologia, delle professioni sanitarie tecniche, della riabilitazione e della prevenzione, istituita con legge 11 gennaio 2018 n. 3 e che rappresenta 19 professioni sanitarie, tra cui quella dell’Educatore Professionale, ha dato vita al progetto denominato: “Etica, deontologia e responsabilità professionale quali comune codice denominatore” con lo scopo di creare un documento etico comune a tutte le professioni sanitarie rappresentate, costituente la base per rinnovare i Codici deontologici di ciascuna delle 19 professioni. Tale documento, denominato “Costituzione etica”, è stato approvato nella sua versione definitiva nel luglio 2021. I Codici deontologici attualmente vigenti mantengono la loro validità ma è in corso un processo di rielaborazione: ciascun nuovo Codice deontologico sarà elaborato all’interno di ogni albo professionale e non conterrà più le componenti relative a principi e valori etici già contenuti nella Costituzione etica. La presente tesi si propone di analizzare criticamente la Costituzione etica per coglierne gli elementi innovativi e le potenzialità. Il punto di partenza è la descrizione dei presupposti e della nascita della Costituzione etica e la presentazione dei contenuti della stessa. Successivamente sono approfonditi i temi della Costituzione etica non presenti nel Codice deontologico e quelli particolarmente innovativi rispetto all'attuale trattazione del Codice deontologico. Si tratta in particolare dei seguenti: la relazione di cura; l’informazione; la comunicazione; la multiprofessionalità; l’equità. Questi contenuti innovativi si integrano conferendo alla responsabilità del professionista sanitario in genere e dell’Educatore Professionale in particolare il significato di “impegno costante a mantenere nelle intenzioni, nella progettazione e nello svolgimento delle attività, un comportamento retto fondato sull’esercizio della libertà e ispirato alla solidarietà, coerente con i doveri della propria posizione individuale, finalizzato alla tutela del bene della persona, della comunità e alla salvaguardia dell’ambiente.” In conclusione sono emersi dei temi innovativi che risultano arricchire e aggiornare il bagaglio etico e deontologico del ruolo dell’Educatore professionale.
Educatore
Etica
Relazione di cura
Equipe
Equità
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESSAROLO ROMINA pdfA.pdf

accesso aperto

Dimensione 729.45 kB
Formato Adobe PDF
729.45 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/38182