INTRODUCTION: The COVID-19 pandemic has accelerated the need to transform the healthcare system by fostering accessible and available healthcare on the area by preventing hospital overflow. This, along with technological developments over the past two decades, have enabled the implementation of mHealth, a set of technologies that makes use of smartphones and other devices to improve and make the healthcare system more effective. MyHelp is a mHealth app dedicated to obstetric patients that aims to reduce the flow of obstetric emergency room admissions thanks to a community of healthcare providers who can respond to remote healthcare needs. OBJECTIVE: This thesis aims to illustrate how MyHelp clinical trial was constructed. The goal of this study is to test the safety and effectiveness of a telemedicine app within the Gynecologic-Obstetric Clinic of the University of Padua Hospital Department. The indicators to be measured are reduced access to the obstetric emergency outpatient clinic and cost savings by monitoring the course of patients and keeping health safety unaltered. MATERIALS AND METHODS: This study is designed as a longitudinal prospective study. The population included in the study will be pregnant or postpartum women who have been referred to our institution through the normal pregnancy clinic and the term pregnancy clinic. The only exclusion criteria will be the language barrier, not adequately understanding the Italian language, and not possessing a smartphone. Participants will be asked to open a special medical record and download MyHelp app to their smartphone. The woman should use the app whenever she needs obstetric healthcare; the operations center will connect her with the first available healthcare provider. The latter, having consulted the patient's medical record, will assess whether the patient needs a visit to the emergency room, a visit to the primary care physician, or whether a phone call/video call is sufficient to resolve the problem. CONCLUSION: If confirmed to be safe and effective, MyHelp's benefits will be for patients and also for public health. Indeed, the first ones will have an easily accessible tool that brings them closer to healthcare without having to undergo hospital service. For public health, the use of MyHelp will result in reduced costs and increased availability for patients who really need hospital access.

INTRODUZIONE: La pandemia da COVID-19 ha accelerato la necessità di trasformare il sistema sanitario favorendo un'assistenza sanitaria accessibile e disponibile sul territorio prevenendo l'overflow ospedaliero. Questo, insieme agli sviluppi tecnologici dell’ultimo ventennio, hanno permesso l’implementazione della mHealth, insieme di tecnologie che si avvale degli smartphone e altri dispositivi per migliorare e rendere più efficace il sistema sanitario. MyHelp è un’app di mHealth dedicata alle pazienti ostetriche che mira a ridurre il flusso di accessi al pronto soccorso ostetrico, grazie ad una comunità di operatori sanitari in grado di rispondere alle esigenze di assistenza sanitaria a distanza. OBIETTIVI: Questa tesi mira a illustrare come è stato costruito il trial clinico MyHelp. L’obiettivo di tale studio è di testare la sicurezza e l’efficacia di un’app di telemedicina all’interno della Clinica Ginecologica-Ostetrica dell’azienda ospedaliera Università di Padova. Gli indicatori da misurare sono la riduzione degli accessi all’ambulatorio di urgenze-emergenze ostetriche e il risparmio dei costi, monitorando il decorso delle pazienti e mantenendo inalterata la sicurezza sanitaria. MATERIALI E METODI: Questo studio è stato disegnato come uno studio prospettico longitudinale. La popolazione inclusa nello studio saranno donne gravide o puerpere che si sono riferite alla nostra istituzione, tramite l’ambulatorio della gravidanza fisiologica e l’ambulatorio gravidanza a termine. Gli unici criteri di esclusione saranno la barriera linguistica, cioè non capire adeguatamente la lingua italiana e il non possedere uno smartphone. Alle partecipanti verrà richiesto di aprire una speciale cartella clinica e di scaricare l’app MyHelp sul proprio smartphone. La donna dovrà usare l’app ogni qual volta necessiti di un’assistenza sanitaria in ambito ostetrico; la centrale operativa la metterà in contatto con il primo operatore sanitario disponibile. Quest’ultimo, consultata la cartella clinica della paziente valuterà se la paziente necessita di una visita al pronto soccorso, di una visita dal medico di base o se è sufficiente una telefonata/videotelefonata per risolvere il problema. CONCLUSIONI: Se confermata la sicurezza e l’efficacia di MyHelp, i vantaggi saranno per le pazienti ed anche per la sanità pubblica. Infatti, le prime avranno uno strumento facilmente accessibile che le avvicina all’assistenza sanitaria senza doversi sottoporre alla prestazione ospedaliera. Per la sanità pubblica, l’utilizzo di MyHelp si traduce nella riduzione dei costi e nella maggiore disponibilità per i pazienti che realmente necessitino di accesso ospedaliero.

MyHelp trial: testare un'applicazione di mHealth in una Clinica Universitaria ​

BERTELLE, CLAUDIA
2021/2022

Abstract

INTRODUCTION: The COVID-19 pandemic has accelerated the need to transform the healthcare system by fostering accessible and available healthcare on the area by preventing hospital overflow. This, along with technological developments over the past two decades, have enabled the implementation of mHealth, a set of technologies that makes use of smartphones and other devices to improve and make the healthcare system more effective. MyHelp is a mHealth app dedicated to obstetric patients that aims to reduce the flow of obstetric emergency room admissions thanks to a community of healthcare providers who can respond to remote healthcare needs. OBJECTIVE: This thesis aims to illustrate how MyHelp clinical trial was constructed. The goal of this study is to test the safety and effectiveness of a telemedicine app within the Gynecologic-Obstetric Clinic of the University of Padua Hospital Department. The indicators to be measured are reduced access to the obstetric emergency outpatient clinic and cost savings by monitoring the course of patients and keeping health safety unaltered. MATERIALS AND METHODS: This study is designed as a longitudinal prospective study. The population included in the study will be pregnant or postpartum women who have been referred to our institution through the normal pregnancy clinic and the term pregnancy clinic. The only exclusion criteria will be the language barrier, not adequately understanding the Italian language, and not possessing a smartphone. Participants will be asked to open a special medical record and download MyHelp app to their smartphone. The woman should use the app whenever she needs obstetric healthcare; the operations center will connect her with the first available healthcare provider. The latter, having consulted the patient's medical record, will assess whether the patient needs a visit to the emergency room, a visit to the primary care physician, or whether a phone call/video call is sufficient to resolve the problem. CONCLUSION: If confirmed to be safe and effective, MyHelp's benefits will be for patients and also for public health. Indeed, the first ones will have an easily accessible tool that brings them closer to healthcare without having to undergo hospital service. For public health, the use of MyHelp will result in reduced costs and increased availability for patients who really need hospital access.
2021
MyHelp trial: to test a mHealth app in a University Clinical Department
INTRODUZIONE: La pandemia da COVID-19 ha accelerato la necessità di trasformare il sistema sanitario favorendo un'assistenza sanitaria accessibile e disponibile sul territorio prevenendo l'overflow ospedaliero. Questo, insieme agli sviluppi tecnologici dell’ultimo ventennio, hanno permesso l’implementazione della mHealth, insieme di tecnologie che si avvale degli smartphone e altri dispositivi per migliorare e rendere più efficace il sistema sanitario. MyHelp è un’app di mHealth dedicata alle pazienti ostetriche che mira a ridurre il flusso di accessi al pronto soccorso ostetrico, grazie ad una comunità di operatori sanitari in grado di rispondere alle esigenze di assistenza sanitaria a distanza. OBIETTIVI: Questa tesi mira a illustrare come è stato costruito il trial clinico MyHelp. L’obiettivo di tale studio è di testare la sicurezza e l’efficacia di un’app di telemedicina all’interno della Clinica Ginecologica-Ostetrica dell’azienda ospedaliera Università di Padova. Gli indicatori da misurare sono la riduzione degli accessi all’ambulatorio di urgenze-emergenze ostetriche e il risparmio dei costi, monitorando il decorso delle pazienti e mantenendo inalterata la sicurezza sanitaria. MATERIALI E METODI: Questo studio è stato disegnato come uno studio prospettico longitudinale. La popolazione inclusa nello studio saranno donne gravide o puerpere che si sono riferite alla nostra istituzione, tramite l’ambulatorio della gravidanza fisiologica e l’ambulatorio gravidanza a termine. Gli unici criteri di esclusione saranno la barriera linguistica, cioè non capire adeguatamente la lingua italiana e il non possedere uno smartphone. Alle partecipanti verrà richiesto di aprire una speciale cartella clinica e di scaricare l’app MyHelp sul proprio smartphone. La donna dovrà usare l’app ogni qual volta necessiti di un’assistenza sanitaria in ambito ostetrico; la centrale operativa la metterà in contatto con il primo operatore sanitario disponibile. Quest’ultimo, consultata la cartella clinica della paziente valuterà se la paziente necessita di una visita al pronto soccorso, di una visita dal medico di base o se è sufficiente una telefonata/videotelefonata per risolvere il problema. CONCLUSIONI: Se confermata la sicurezza e l’efficacia di MyHelp, i vantaggi saranno per le pazienti ed anche per la sanità pubblica. Infatti, le prime avranno uno strumento facilmente accessibile che le avvicina all’assistenza sanitaria senza doversi sottoporre alla prestazione ospedaliera. Per la sanità pubblica, l’utilizzo di MyHelp si traduce nella riduzione dei costi e nella maggiore disponibilità per i pazienti che realmente necessitino di accesso ospedaliero.
mHealth
eHealth
obstetrics
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/38338