Background: animals are currently widely involved as an effective therapeutic support, with noticeable results reported in the literature relating to the improvement of communication, behavior, self-esteem, quality of life and sensory, motor and cognitive skills. Purpose of the study: outline the current knowledge in the field of Animal Assisted Interventions (AAI) applied to rehabilitation, with a particular focus on Autism Spectrum Disorder (ASD) and the binomial “Equestrian Rehabilitation - Occupational Therapy (OT)”, with the intent to identify the possible link between OT and AAI aiming to draw up an intervention proposal that is as close as possible to the scientific evidence found and applicable to an identified context that implements equestrian rehabilitation courses. Materials and methods: The purpose of the thesis was fellfield through an exhaustive mapping review of the scientific literature and a practical experience in an equestrian rehabilitation center. To be more precise, databases such as PubMed, Cinhal and the Cochrane Library have been used, and Occupational Therapy journals – like the American Journal of Occupational Therapy (AJOT) – were consulted, targeting specific keywords like: “Equine-Assisted Therapy”, “Equine-Assisted Activities” “Occupational Therapy”, “Autism Spectrum Disorder”. Through the subsequent analysis of a context that implements rehabilitation projects through the use of the horse and in which the Occupational Therapy service is being structured (the “Anche Noi A Cavallo” center in Porcia, PN), we tried to outline a concrete intervention proposal that could potentially strengthen the evidence found and specific to the profession of TO. Results: The mapping of the evidence has identified 20 scientific articles that meet the inclusion and exclusion criteria outlined, of which 8 randomised controlled trials, 2 single or multiple case study, 2 nonrandomized controlled trial and 4 studies one group pre-post. On the basis of the interventions applied and the protocols used in these studies, a proposal for an Occupational Therapy intervention was outlined for children and youth diagnosed with ASD and presented at the “Anche Noi a Cavallo” equestrian rehabilitation center in Porcia (PN). Conclusions: The results obtained suggest that animals can play a valuable role in the therapeutic process of TO, positively influencing social interaction, sensory processing and emotional control of children with ASD. However, the importance and urgency of identifying best practices and standardizing the methods of intervention in the field of AAI emerges, according to the specific domain of the profession.

Background: gli animali sono attualmente largamente utilizzati come uno strumento terapeutico efficace, con molti risultati riportati in letteratura relativi al miglioramento della comunicazione, dei comportamenti, dell'autostima, della qualità della vita e delle abilità sensoriali, motorie e cognitive. Scopo della tesi: delineare lo stato dell'arte circa le attuali conoscenze nel campo degli Interventi Assistiti dagli Animali (IAA) applicati alla riabilitazione, con un focus particolare sul Disturbo dello Spettro Autistico e sul binomio “Riabilitazione equestre -Terapia Occupazionale (TO)”, con l'intento di individuare il legame possibile tra TO e IAA e di redigere una proposta di intervento che sia il più possibile aderente alle evidenze scientifiche riscontrate e applicabile ad un contesto individuato che attua percorsi di riabilitazione equestre. Materiali e Metodi: Lo scopo della tesi è stato perseguito mediante una mapping review della letteratura scientifica e l’esperienza pratica in un centro di riabilitazione equestre. In particolare, sono stati utilizzati database quali PubMed, Cinhal e la Cochrane Library e giornali di Terapia Occupazionale come l’American Journal of Occupational Therapy (AJOT) nei quali è stata inserita una combinazione delle seguenti keywords: “Animal-Assisted”, “Occupational Therapy”, “Children”, “Autism Spectrum Disorder” e “Equine Rehabilitation”. Attraverso la successiva analisi di un contesto che attua progetti riabilitativi attraverso l’utilizzo del cavallo e nel quale è in via di strutturazione il servizio di Terapia Occupazionale (il centro “Anche Noi A Cavallo” di Porcia, PN),è stata definita proposta di intervento che fosse il più possibile aderente alle evidenze riscontrate, applicabile al contesto e specifica per la professione di TO. Risultati: La mappatura delle evidenze ha individuato 20 articoli scientifici che rispondono ai criteri di inclusione e di esclusione delineati, di cui 8 trials clinici randomizzati controllati, 2 studi clinici coontrollati non randomizzati, 6 studi di caso singolo o multiplo, 4 studi con disegno one group pre-post. Sulla base degli interventi applicati e dei protocolli utilizzati in tali studi, è stata delineata una proposta di intervento di Terapia Occupazionale rivolta bambini e ragazzi con diagnosi di ASD e presentata presso il centro di riabilitazione equestre “Anche Noi a Cavallo” (PN). Conclusioni: I risultati ottenuti suggeriscono che gli animali possono avere un ruolo prezioso nel processo terapeutico di TO, influenzando positivamente le abilità sociali, l’integrazione delle informazioni sensoriali, il controllo emotivo di bambini con diagnosi di ASD. Tuttavia, emerge l’importanza e l’urgenza di individuare best practices e di standardizzare le modalità di intervento nell’ambito degli Interventi Assistiti con gli Animali, secondo il dominio specifico della professione.

Terapia Assistita con il cavallo a supporto del trattamento di Terapia Occupazionale per bambini con diagnosi di Disturbo dello Spettro Autistico: una proposta di intervento

LION, FRANCESCA
2021/2022

Abstract

Background: animals are currently widely involved as an effective therapeutic support, with noticeable results reported in the literature relating to the improvement of communication, behavior, self-esteem, quality of life and sensory, motor and cognitive skills. Purpose of the study: outline the current knowledge in the field of Animal Assisted Interventions (AAI) applied to rehabilitation, with a particular focus on Autism Spectrum Disorder (ASD) and the binomial “Equestrian Rehabilitation - Occupational Therapy (OT)”, with the intent to identify the possible link between OT and AAI aiming to draw up an intervention proposal that is as close as possible to the scientific evidence found and applicable to an identified context that implements equestrian rehabilitation courses. Materials and methods: The purpose of the thesis was fellfield through an exhaustive mapping review of the scientific literature and a practical experience in an equestrian rehabilitation center. To be more precise, databases such as PubMed, Cinhal and the Cochrane Library have been used, and Occupational Therapy journals – like the American Journal of Occupational Therapy (AJOT) – were consulted, targeting specific keywords like: “Equine-Assisted Therapy”, “Equine-Assisted Activities” “Occupational Therapy”, “Autism Spectrum Disorder”. Through the subsequent analysis of a context that implements rehabilitation projects through the use of the horse and in which the Occupational Therapy service is being structured (the “Anche Noi A Cavallo” center in Porcia, PN), we tried to outline a concrete intervention proposal that could potentially strengthen the evidence found and specific to the profession of TO. Results: The mapping of the evidence has identified 20 scientific articles that meet the inclusion and exclusion criteria outlined, of which 8 randomised controlled trials, 2 single or multiple case study, 2 nonrandomized controlled trial and 4 studies one group pre-post. On the basis of the interventions applied and the protocols used in these studies, a proposal for an Occupational Therapy intervention was outlined for children and youth diagnosed with ASD and presented at the “Anche Noi a Cavallo” equestrian rehabilitation center in Porcia (PN). Conclusions: The results obtained suggest that animals can play a valuable role in the therapeutic process of TO, positively influencing social interaction, sensory processing and emotional control of children with ASD. However, the importance and urgency of identifying best practices and standardizing the methods of intervention in the field of AAI emerges, according to the specific domain of the profession.
2021
Equine-Assisted Therapy to support Occupational Therapy treatment for children diagnosed with Autism Spectrum Disorder: an intervention proposal
Background: gli animali sono attualmente largamente utilizzati come uno strumento terapeutico efficace, con molti risultati riportati in letteratura relativi al miglioramento della comunicazione, dei comportamenti, dell'autostima, della qualità della vita e delle abilità sensoriali, motorie e cognitive. Scopo della tesi: delineare lo stato dell'arte circa le attuali conoscenze nel campo degli Interventi Assistiti dagli Animali (IAA) applicati alla riabilitazione, con un focus particolare sul Disturbo dello Spettro Autistico e sul binomio “Riabilitazione equestre -Terapia Occupazionale (TO)”, con l'intento di individuare il legame possibile tra TO e IAA e di redigere una proposta di intervento che sia il più possibile aderente alle evidenze scientifiche riscontrate e applicabile ad un contesto individuato che attua percorsi di riabilitazione equestre. Materiali e Metodi: Lo scopo della tesi è stato perseguito mediante una mapping review della letteratura scientifica e l’esperienza pratica in un centro di riabilitazione equestre. In particolare, sono stati utilizzati database quali PubMed, Cinhal e la Cochrane Library e giornali di Terapia Occupazionale come l’American Journal of Occupational Therapy (AJOT) nei quali è stata inserita una combinazione delle seguenti keywords: “Animal-Assisted”, “Occupational Therapy”, “Children”, “Autism Spectrum Disorder” e “Equine Rehabilitation”. Attraverso la successiva analisi di un contesto che attua progetti riabilitativi attraverso l’utilizzo del cavallo e nel quale è in via di strutturazione il servizio di Terapia Occupazionale (il centro “Anche Noi A Cavallo” di Porcia, PN),è stata definita proposta di intervento che fosse il più possibile aderente alle evidenze riscontrate, applicabile al contesto e specifica per la professione di TO. Risultati: La mappatura delle evidenze ha individuato 20 articoli scientifici che rispondono ai criteri di inclusione e di esclusione delineati, di cui 8 trials clinici randomizzati controllati, 2 studi clinici coontrollati non randomizzati, 6 studi di caso singolo o multiplo, 4 studi con disegno one group pre-post. Sulla base degli interventi applicati e dei protocolli utilizzati in tali studi, è stata delineata una proposta di intervento di Terapia Occupazionale rivolta bambini e ragazzi con diagnosi di ASD e presentata presso il centro di riabilitazione equestre “Anche Noi a Cavallo” (PN). Conclusioni: I risultati ottenuti suggeriscono che gli animali possono avere un ruolo prezioso nel processo terapeutico di TO, influenzando positivamente le abilità sociali, l’integrazione delle informazioni sensoriali, il controllo emotivo di bambini con diagnosi di ASD. Tuttavia, emerge l’importanza e l’urgenza di individuare best practices e di standardizzare le modalità di intervento nell’ambito degli Interventi Assistiti con gli Animali, secondo il dominio specifico della professione.
pet therapy
occupational therapy
autism
rehabilitation
animal assisted
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Lion_Francesca.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.3 MB
Formato Adobe PDF
1.3 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/38540