Background The Partnering For Change (P4C) is a new delivery service model based on the school intervention developed by CanChild, a non-profit educational and research center located within the School of Rehabilitation Science at McMaster University in Hamilton, Ontario, Canada. The use of this model allowed to consider the whole school as a customer and to form a relationship of collaboration and help with teachers and parents as well as with students. Objective The purpose of this thesis work is to research the scientific literature to investigate the use and effectiveness of the model, deepening in particular the ability of the therapists to work in cohesion teachers and families and the ability of the model to support to the most fragile students in Italian schools. Methodology This work consists of a literature review, the research of the articles was carried out using 3 keywords: Occupational therapy, School, Partnering For Change (P4C) which were used to form a search string then inserted in the following databases: PudMed, Taylor & Francis, Cochrane Library, Medline, Wiley, SAGE Health Sciences and OTseeker. Results The literature search identified five studies, three of which are qualitative studies, an evaluation study and an implementation study. Conclusions The application of Partnering For Change (P4C) in Canadian school structures has allowed the occupational therapist to develop solid relationships with the teachers, favoring the cohesive work of the parties and exchange of information, while collaboration with parents is possible but more complicated, complicit in the type of provision of services. The model is helpful for the most vulnerable students, offering an intervention within the school structure and a screening capable of identifying students in difficulty. However, other studies are needed to further investigate the subject and confirm the potential of the model in Italian schools.

Background Il Partnering For Change (P4C) è un nuovo modello di erogazione di servizi basato sulla school-based intervention sviluppato da CanChild, un centro educativo e di ricerca non a scopo di lucro situato all'interno della School of Rehabilitation Science presso la McMaster University di Hamilton, Ontario, Canada. L’utilizzo di questo modello permette di considerare l’intera scuola come cliente e di formare un rapporto di collaborazione e aiuto con insegnanti e genitori oltre che con gli studenti. Obiettivo Scopo di questo lavoro di tesi è di ricercare la letteratura scientifica per indagare l’utilizzo e l’efficacia del modello, approfondendo in particolare la possibilità di lavoro in coesione dei terapisti con insegnanti e genitori e la capacità del modello di essere di supporto agli studenti più fragili all'interno delle scuole dell’infanzia e primarie italiane. Metodologia Questo lavoro consiste in una revisione della letteratura, la ricerca degli articoli è stata effettuata utilizzando 3 parole chiave: Occupational therapy, School, Partnering For Change (P4C) che sono state utilizzate per formare una stringa di ricerca inserita poi nelle seguenti banche dati: PudMed, Taylor & Francis, Cochrane Library, Medline, Wiley, SAGE Health Sciences e OTseeker. Risultati La ricerca bibliografica ha identificato cinque studi, di qui tre studi qualitativi un evaluation study e un implementation study. Conclusioni L’applicazione del Partnering For Change (P4C) in strutture scolastiche canadesi ha permesso al terapista occupazionale di sviluppare relazioni solide con gli insegnati favorendo il lavoro in coesione delle parti e lo scambio d’informazioni, mentre con i genitori la collaborazione risulta possibile ma più complicata, complice del tipo d’erogazione dei servizi. Il modello risulta essere d’aiuto per gli studenti più fragili, offrendo un intervento all’interno della struttura scolastica e uno screening capace di individuare studenti in difficoltà. Si necessita comunque di altri studi per approfondire ulteriormente l’argomento e confermare le potenzialità del modello anche nelle scuole italiane.

L'utilizzo e l'efficacia del Partnering For Change (P4C) all'interno delle scuole.

ZORNETTA, FRANCESCO
2021/2022

Abstract

Background The Partnering For Change (P4C) is a new delivery service model based on the school intervention developed by CanChild, a non-profit educational and research center located within the School of Rehabilitation Science at McMaster University in Hamilton, Ontario, Canada. The use of this model allowed to consider the whole school as a customer and to form a relationship of collaboration and help with teachers and parents as well as with students. Objective The purpose of this thesis work is to research the scientific literature to investigate the use and effectiveness of the model, deepening in particular the ability of the therapists to work in cohesion teachers and families and the ability of the model to support to the most fragile students in Italian schools. Methodology This work consists of a literature review, the research of the articles was carried out using 3 keywords: Occupational therapy, School, Partnering For Change (P4C) which were used to form a search string then inserted in the following databases: PudMed, Taylor & Francis, Cochrane Library, Medline, Wiley, SAGE Health Sciences and OTseeker. Results The literature search identified five studies, three of which are qualitative studies, an evaluation study and an implementation study. Conclusions The application of Partnering For Change (P4C) in Canadian school structures has allowed the occupational therapist to develop solid relationships with the teachers, favoring the cohesive work of the parties and exchange of information, while collaboration with parents is possible but more complicated, complicit in the type of provision of services. The model is helpful for the most vulnerable students, offering an intervention within the school structure and a screening capable of identifying students in difficulty. However, other studies are needed to further investigate the subject and confirm the potential of the model in Italian schools.
2021
Use and effectiveness of the Partnering For Change (P4C) in schools.
Background Il Partnering For Change (P4C) è un nuovo modello di erogazione di servizi basato sulla school-based intervention sviluppato da CanChild, un centro educativo e di ricerca non a scopo di lucro situato all'interno della School of Rehabilitation Science presso la McMaster University di Hamilton, Ontario, Canada. L’utilizzo di questo modello permette di considerare l’intera scuola come cliente e di formare un rapporto di collaborazione e aiuto con insegnanti e genitori oltre che con gli studenti. Obiettivo Scopo di questo lavoro di tesi è di ricercare la letteratura scientifica per indagare l’utilizzo e l’efficacia del modello, approfondendo in particolare la possibilità di lavoro in coesione dei terapisti con insegnanti e genitori e la capacità del modello di essere di supporto agli studenti più fragili all'interno delle scuole dell’infanzia e primarie italiane. Metodologia Questo lavoro consiste in una revisione della letteratura, la ricerca degli articoli è stata effettuata utilizzando 3 parole chiave: Occupational therapy, School, Partnering For Change (P4C) che sono state utilizzate per formare una stringa di ricerca inserita poi nelle seguenti banche dati: PudMed, Taylor & Francis, Cochrane Library, Medline, Wiley, SAGE Health Sciences e OTseeker. Risultati La ricerca bibliografica ha identificato cinque studi, di qui tre studi qualitativi un evaluation study e un implementation study. Conclusioni L’applicazione del Partnering For Change (P4C) in strutture scolastiche canadesi ha permesso al terapista occupazionale di sviluppare relazioni solide con gli insegnati favorendo il lavoro in coesione delle parti e lo scambio d’informazioni, mentre con i genitori la collaborazione risulta possibile ma più complicata, complice del tipo d’erogazione dei servizi. Il modello risulta essere d’aiuto per gli studenti più fragili, offrendo un intervento all’interno della struttura scolastica e uno screening capace di individuare studenti in difficoltà. Si necessita comunque di altri studi per approfondire ulteriormente l’argomento e confermare le potenzialità del modello anche nelle scuole italiane.
Occupational Therapy
P4C
School
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Zornetta_Francesco.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.4 MB
Formato Adobe PDF
1.4 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/38552