Background. A critical issue that afflicts most of the Italian hospitals is the overcrowding of the Emergency Department. Users who access the Service vary in age, social status and perception of health in the face of a problem or symptom that requires a health response. It is considered necessary to investigate this phenomenon in a reality of a Venetian province. Scope. The objective of this thesis is to analyze the personal motivations and those related to the services that lead the patient to consider it appropriate to resort to the Emergency Department in relation to socio-demographic data and the user's perception of health. Method. A pilot study was conducted by administering a validated questionnaire (Simonetti, M.L. et al., 2011) adapting it to the context of the investigation, to all those who were assigned a white color code during the triage phase. The sampling took place over two weeks, from 4 to 17 October 2022, in the EDs of the four hospitals of a province, evenly distributing between the three interviewers both the time slot (two slots: 10am - 6pm and 6pm - midnight) or absence in one of the four hospitals. Chi-square test or Fisher's test was applied in all data analyzes to find a statistically significant association. Results. The survey recorded 792 questionnaires collected by the four hospitals taken into analysis. Among the statistically significant associations, a "typical patient" can be identified. This profile reflects a user frightened by the symptom, with a need for an imminent medical response and a perception of health that tends to overestimate the problem. Conclusions. The data collection showed how most of the components of the administered questionnaire find a statistical association with personal and service-related motivations. A patient is identified who is suitably uninformed about the services provided by the Emergency Department and not fully aware of the offers available in the area. On the basis of the characteristics found, an attempt is made to identify a figure who, in the local area, can represent a point of first contact and support for the population. Keywords: First Aid, Non-urgent visits, Ambulance, Improper use

Background. Una criticità che affligge gran parte delle strutture ospedaliere italiane è il sovraffollamento (overcrowding) del Pronto Soccorso. Gli utenti che accedono al Servizio variano per età, status sociale e percezione della salute a fronte di un problema o sintomo che richiede una risposta sanitaria. Si ritiene necessario approfondire tale fenomeno in una realtà di una provincia veneta. Scopo. L’obbiettivo di questa tesi è analizzare le motivazioni personali e quelle legate ai servizi che portano il paziente a ritenere opportuno il ricorso al Pronto Soccorso in relazione ai dati socio demografici e la percezione di salute dell’utenza. Metodo. È stato condotto uno studio pilota mediante la somministrazione di un questionario validato (Simonetti, M.L. et al., 2011) adattandolo al contesto di indagine, a tutti coloro a cui è stato assegnato un codice colore bianco in fase di triage. Il campionamento si è svolto nell’arco di due settimane, dal 4 al 17 ottobre 2022, nei PS dei quattro ospedali di una provincia, ripartendo uniformemente tra i tre intervistatori sia la fascia oraria (due fasce: 10 – 18 e 18 – 24) sia l’assenza in uno dei quattro ospedali. In tutte le analisi dei dati è stato applicato il test del Chi-quadro o il test di Fisher per trovare un’associazione statisticamente significativa. Risultati. Dall’indagine si sono registrati 792 questionari raccolti dai quattro presidi ospedalieri presi in analisi. Tra le associazioni statisticamente significative si può identificare un “paziente tipo”. Tale profilo rispecchia un utente spaventato dal sintomo, con un bisogno di imminente risposta medica e una percezione della salute che tende a sopravvalutare il problema. Conclusioni. La raccolta dati ha evidenziato come la buona parte delle componenti del questionario somministrato trovino un’associazione statistica con le motivazioni personali e legate ai servizi. Si identifica un paziente significativamente disinformato sui servizi erogati dal Pronto Soccorso e non del tutto consapevole delle offerte presenti nel territorio. Sulla base delle caratteristiche rilevate si cerca di individuare una figura, che in ambito territoriale, può rappresentare un punto di primo contatto e supporto per la popolazione. Keywords: Emergency department, Non urgent visits, Ambulance, Inappropriate use

ANALISI DEGLI ACCESSI IN PRONTO SOCCORSO E STUDIO DI PERCORSI ALTERNATIVI Area B

BARINA, GIULIO
2021/2022

Abstract

Background. A critical issue that afflicts most of the Italian hospitals is the overcrowding of the Emergency Department. Users who access the Service vary in age, social status and perception of health in the face of a problem or symptom that requires a health response. It is considered necessary to investigate this phenomenon in a reality of a Venetian province. Scope. The objective of this thesis is to analyze the personal motivations and those related to the services that lead the patient to consider it appropriate to resort to the Emergency Department in relation to socio-demographic data and the user's perception of health. Method. A pilot study was conducted by administering a validated questionnaire (Simonetti, M.L. et al., 2011) adapting it to the context of the investigation, to all those who were assigned a white color code during the triage phase. The sampling took place over two weeks, from 4 to 17 October 2022, in the EDs of the four hospitals of a province, evenly distributing between the three interviewers both the time slot (two slots: 10am - 6pm and 6pm - midnight) or absence in one of the four hospitals. Chi-square test or Fisher's test was applied in all data analyzes to find a statistically significant association. Results. The survey recorded 792 questionnaires collected by the four hospitals taken into analysis. Among the statistically significant associations, a "typical patient" can be identified. This profile reflects a user frightened by the symptom, with a need for an imminent medical response and a perception of health that tends to overestimate the problem. Conclusions. The data collection showed how most of the components of the administered questionnaire find a statistical association with personal and service-related motivations. A patient is identified who is suitably uninformed about the services provided by the Emergency Department and not fully aware of the offers available in the area. On the basis of the characteristics found, an attempt is made to identify a figure who, in the local area, can represent a point of first contact and support for the population. Keywords: First Aid, Non-urgent visits, Ambulance, Improper use
2021
ANALYSIS OF ACCESS IN FIRST AID AND STUDY OF ALTERNATIVE ROUTES Area B
Background. Una criticità che affligge gran parte delle strutture ospedaliere italiane è il sovraffollamento (overcrowding) del Pronto Soccorso. Gli utenti che accedono al Servizio variano per età, status sociale e percezione della salute a fronte di un problema o sintomo che richiede una risposta sanitaria. Si ritiene necessario approfondire tale fenomeno in una realtà di una provincia veneta. Scopo. L’obbiettivo di questa tesi è analizzare le motivazioni personali e quelle legate ai servizi che portano il paziente a ritenere opportuno il ricorso al Pronto Soccorso in relazione ai dati socio demografici e la percezione di salute dell’utenza. Metodo. È stato condotto uno studio pilota mediante la somministrazione di un questionario validato (Simonetti, M.L. et al., 2011) adattandolo al contesto di indagine, a tutti coloro a cui è stato assegnato un codice colore bianco in fase di triage. Il campionamento si è svolto nell’arco di due settimane, dal 4 al 17 ottobre 2022, nei PS dei quattro ospedali di una provincia, ripartendo uniformemente tra i tre intervistatori sia la fascia oraria (due fasce: 10 – 18 e 18 – 24) sia l’assenza in uno dei quattro ospedali. In tutte le analisi dei dati è stato applicato il test del Chi-quadro o il test di Fisher per trovare un’associazione statisticamente significativa. Risultati. Dall’indagine si sono registrati 792 questionari raccolti dai quattro presidi ospedalieri presi in analisi. Tra le associazioni statisticamente significative si può identificare un “paziente tipo”. Tale profilo rispecchia un utente spaventato dal sintomo, con un bisogno di imminente risposta medica e una percezione della salute che tende a sopravvalutare il problema. Conclusioni. La raccolta dati ha evidenziato come la buona parte delle componenti del questionario somministrato trovino un’associazione statistica con le motivazioni personali e legate ai servizi. Si identifica un paziente significativamente disinformato sui servizi erogati dal Pronto Soccorso e non del tutto consapevole delle offerte presenti nel territorio. Sulla base delle caratteristiche rilevate si cerca di individuare una figura, che in ambito territoriale, può rappresentare un punto di primo contatto e supporto per la popolazione. Keywords: Emergency department, Non urgent visits, Ambulance, Inappropriate use
FIRST AID
ACCESS
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/38858