Unlike an airplane which is supported thanks to its wings and the sufficient relative speed of the air current that hits them during forward translation, a helicopter creates the relative wind necessary for flight by rotating the main rotor around a vertical axis passing through the hub. The blade therefore behaves like a rotary wing and if on the one hand this satisfies the lift requirement, on the other it raises several problems. Due to the continuous variation of incidence and speed along the blade, different theories are applied to the study of rotor aerodynamics compared to the fixed wing. Furthermore, it is also necessary to consider in the study the geometry of the blades that make up the rotor, which are in section of the aerodynamic profiles and can be considered substantially as high elongation aircraft wings.

A differenza di un aeroplano il quale viene sostenuto grazie alle sue ali ed alla sufficiente velocità relativa della corrente d’aria che le investe durante la traslazione in avanti, un elicottero crea il vento relativo necessario al volo tramite la rotazione del rotore principale attorno ad un asse verticale passante per il mozzo. La pala quindi si comporta come un ala rotante e se questo da un lato soddisfa il requisito di portanza, solleva dall’altro diversi problemi. A causa della continua variazione di incidenza e velocità lungo la pala, per lo studio dell’aerodinamica del rotore si applicano teorie diverse rispetto all’ala fissa. Inoltre è necessario considerare nello studio anche la geometria delle pale che compongono il rotore, le quali sono in sezione dei profili aerodinamici e possono essere considerate sostanzialmente come ali di aereo ad elevato allungamento.

L'aerodinamica delle pale del rotore di un elicottero

SERAFINI, DAVID
2021/2022

Abstract

Unlike an airplane which is supported thanks to its wings and the sufficient relative speed of the air current that hits them during forward translation, a helicopter creates the relative wind necessary for flight by rotating the main rotor around a vertical axis passing through the hub. The blade therefore behaves like a rotary wing and if on the one hand this satisfies the lift requirement, on the other it raises several problems. Due to the continuous variation of incidence and speed along the blade, different theories are applied to the study of rotor aerodynamics compared to the fixed wing. Furthermore, it is also necessary to consider in the study the geometry of the blades that make up the rotor, which are in section of the aerodynamic profiles and can be considered substantially as high elongation aircraft wings.
2021
The aerodynamics of a helicopter's rotor blades
A differenza di un aeroplano il quale viene sostenuto grazie alle sue ali ed alla sufficiente velocità relativa della corrente d’aria che le investe durante la traslazione in avanti, un elicottero crea il vento relativo necessario al volo tramite la rotazione del rotore principale attorno ad un asse verticale passante per il mozzo. La pala quindi si comporta come un ala rotante e se questo da un lato soddisfa il requisito di portanza, solleva dall’altro diversi problemi. A causa della continua variazione di incidenza e velocità lungo la pala, per lo studio dell’aerodinamica del rotore si applicano teorie diverse rispetto all’ala fissa. Inoltre è necessario considerare nello studio anche la geometria delle pale che compongono il rotore, le quali sono in sezione dei profili aerodinamici e possono essere considerate sostanzialmente come ali di aereo ad elevato allungamento.
aerodinamica
elicottero
ala rotante
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