Civil and commercial aviation is a key sector for the global economy and it is continuously growing. The global aviation industry produces 2.5 percent of human-induced CO2 emissions so it is necessary to develop new technologies with the aim of making everything more eco-sustainable. The traditional configuration has been optimized to its limit, therefore new configurations have emerged in recent years with the aim of pushing the limit in terms of aerodynamic efficiency. In this thesis we want to expose the concepts of Blended Wing Body and Flying-V, two innovative models of commercial aircraft through which it is possible to obtain greater aerodynamic efficiency than traditional aircraft and therefore reduce fuel consumption for each flight. The advantages and disadvantages of these two configurations will be exposed and the aerodynamic characteristics that emerged in the theoretical studies carried out so far will be analyzed.

L'aviazione civile e commerciale è un settore fondamentale per l'economia globale ed è in continua crescita. L'industria globale aeronautica produce il 2.5 percento delle emissioni di CO2 indotte dall'uomo ed è quindi necessario sviluppare nuove tecnologie con lo scopo di rendere il tutto più ecosostenibile. La configurazione tradizionale è stata ottimizzata fino al suo limite, nuove configurazioni sono dunque emerse negli ultimi anni con lo scopo di spingersi oltre il limite per quanto riguarda l'efficienza aerodinamica. In questa tesi si vogliono esporre i concetti di Blended Wing Body e Flying-V, due innovativi modelli di aerei commerciali attraverso i quali è possibile ottenere un'efficienza aerodinamica maggiore rispetto agli aerei tradizionali e dunque ridurre i consumi di carburante per ogni volo. Verranno esposti i vantaggi e gli svantaggi di queste due configurazioni e analizzate le caratteristiche aerodinamiche emerse negli studi teorici finora effettuati.

Aerodinamica e impatto ambientale di due configurazioni innovative di aerei civili ad alta efficienza: Blended Wing Body e Flying-V

TEMPESTIN, CHRISTIAN
2021/2022

Abstract

Civil and commercial aviation is a key sector for the global economy and it is continuously growing. The global aviation industry produces 2.5 percent of human-induced CO2 emissions so it is necessary to develop new technologies with the aim of making everything more eco-sustainable. The traditional configuration has been optimized to its limit, therefore new configurations have emerged in recent years with the aim of pushing the limit in terms of aerodynamic efficiency. In this thesis we want to expose the concepts of Blended Wing Body and Flying-V, two innovative models of commercial aircraft through which it is possible to obtain greater aerodynamic efficiency than traditional aircraft and therefore reduce fuel consumption for each flight. The advantages and disadvantages of these two configurations will be exposed and the aerodynamic characteristics that emerged in the theoretical studies carried out so far will be analyzed.
2021
Aerodynamics and environmental impact of two innovative configurations of high efficiency civil aircraft: Blended Wing Body and Flying-V
L'aviazione civile e commerciale è un settore fondamentale per l'economia globale ed è in continua crescita. L'industria globale aeronautica produce il 2.5 percento delle emissioni di CO2 indotte dall'uomo ed è quindi necessario sviluppare nuove tecnologie con lo scopo di rendere il tutto più ecosostenibile. La configurazione tradizionale è stata ottimizzata fino al suo limite, nuove configurazioni sono dunque emerse negli ultimi anni con lo scopo di spingersi oltre il limite per quanto riguarda l'efficienza aerodinamica. In questa tesi si vogliono esporre i concetti di Blended Wing Body e Flying-V, due innovativi modelli di aerei commerciali attraverso i quali è possibile ottenere un'efficienza aerodinamica maggiore rispetto agli aerei tradizionali e dunque ridurre i consumi di carburante per ogni volo. Verranno esposti i vantaggi e gli svantaggi di queste due configurazioni e analizzate le caratteristiche aerodinamiche emerse negli studi teorici finora effettuati.
Portanza
Efficienza
Blended Wing Body
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