English language learning at the primary school is realized today in a wide variety of teaching methods and practices, which aim at providing students with the foundation for a significant linguistic proficiency, key to their European citizenship. Among the many methodologies, cooperative learning could represent an important resource for the improvement of the language learning motivation and therefore for students achievements, through the creation of a school context featured by positive interactions and processes of co-construction of knowledge. The goal of this paper is therefore to seek to verify, through the proposal of a teaching experience in a primary school, the possible effects that may be generated by combining cooperative methodology with English language teaching. In order to smoothly and properly read the results of this trial, the paper has been split in two sections. The first section brings together the theoretical basis and the practical implications underlying the study: the first chapter outlines the state-of-the-art of teaching English in primary school in Italy, taking into account the historical stages of its development since the subject introduction in the 1970s, considering the European Community context. In the second chapter the importance of language teaching is then discussed through an overview of the most important research findings related to the language education field and their practical consequences. The third chapter moves forward by exploring the main theories that form the basis of cooperative learning, by describing then some of the most important Italian and international researches and results on the ground, referred to application of cooperative learning in the linguistic field. The sources consulted in this first section include, among others, the works of Balboni, Daloiso and Santipolo in the language teaching area, and some of the most noticeable cooperative learning scholars’ work, including Kagan, Johnson D.W. and Johnson R.T., Slavin, Comoglio and Cardoso. The second section is introduced by a survey conducted through a questionnaire addressed to primary school teachers with focus on their relationship with cooperative learning aspects. The didactic path described afterwards combines two language units (one with cultural contents and one with grammar contents) which have been realized by students through cooperative activities. Although the results collected do not point out major evidence of higher effectiveness after cooperative language learning teaching sessions compared to other methodologies, probably due to the shortage of time for the experimentation activities, teachers’ remarks and students’ feedbacks showed a significant improvement in climate and relationships in the class group. Motivation towards learning English language is consequently reasonably increased, with potentially positive effects in the long term.

L’apprendimento della lingua inglese si concretizza, all’interno della scuola primaria, in un’ampia varietà di metodi, metodologie e pratiche didattiche volte a fornire agli studenti le basi per una competenza linguistica significativa in ottica di cittadinanza europea. Tra le molte possibili metodologie il cooperative learning può rappresentare un’importante risorsa per migliorare la motivazione all’apprendimento linguistico, e dunque i risultati, attraverso la realizzazione di un contesto di interazioni positive e di co-costruzione di conoscenza. Il presente lavoro cerca dunque di valutare, attraverso la proposta di un’esperienza didattica nella scuola primaria, i possibili effetti a cui il connubio tra metodologia cooperativa e apprendimento della lingua inglese può dare vita. Al fine di meglio comprendere i risultati di questa sperimentazione la presente trattazione si compone di due macro-sezioni. La prima parte raccoglie i fondamenti teorici alla base dello studio: nel primo capitolo viene anzitutto delineato lo stato dell’arte dell’insegnamento della lingua inglese nella scuola primaria in Italia, in relazione alle tappe storiche del suo sviluppo sin dalla sua introduzione negli anni Settanta e al contesto europeo. Attraverso una panoramica sui più importanti risultati delle ricerche relative al campo dell’educazione linguistica e alle loro ripercussioni pratiche viene poi illustrata, nel secondo capitolo, l’importanza della glottodidattica. Ad essa si affianca nel terzo capitolo una sintesi dei fondamenti teorici del cooperative learning e la presentazione di alcuni studi italiani e internazionali riferiti alla sua applicazione in campo linguistico. Le fonti consultate in questa prima sezione includono, tra gli altri, i lavori di Balboni, Daloiso e Santipolo in ambito glottodidattico e quelli di alcuni tra i più importanti studiosi del cooperative learning, tra cui Kagan, Johnson D.W. e Johnson R.T., Slavin, Comoglio e Cardoso. La seconda sezione è introdotta da un’indagine condotta attraverso un questionario rivolto ad insegnanti di scuola primaria in merito al loro rapporto con l’apprendimento cooperativo. Viene poi descritta l’esperienza didattica, che si è svolta in due moduli caratterizzati da attività di matrice cooperativa: i contenuti selezionati per il percorso hanno avuto come focus, rispettivamente, un aspetto culturale (Christmas time) e un argomento grammaticale (Present Continuous). I risultati ottenuti non mostrano evidenza significativa di maggiore efficacia nell’apprendimento linguistico cooperativo rispetto ad altre metodologie, probabilmente a causa del ridotto arco temporale in cui si è svolta la sperimentazione, ma le osservazioni degli insegnanti e il feedback degli studenti evidenziano un sensibile miglioramento nel clima e nelle relazioni all’interno del contesto classe: in conseguenza a ciò la motivazione nei confronti dell’apprendimento della lingua inglese risulta ragionevolmente aumentata, con ricadute potenzialmente positive nel lungo termine.

L'apprendimento della lingua inglese attraverso il cooperative learning: un percorso didattico nella scuola primaria

BRESSAN, GIAMPAOLO
2021/2022

Abstract

English language learning at the primary school is realized today in a wide variety of teaching methods and practices, which aim at providing students with the foundation for a significant linguistic proficiency, key to their European citizenship. Among the many methodologies, cooperative learning could represent an important resource for the improvement of the language learning motivation and therefore for students achievements, through the creation of a school context featured by positive interactions and processes of co-construction of knowledge. The goal of this paper is therefore to seek to verify, through the proposal of a teaching experience in a primary school, the possible effects that may be generated by combining cooperative methodology with English language teaching. In order to smoothly and properly read the results of this trial, the paper has been split in two sections. The first section brings together the theoretical basis and the practical implications underlying the study: the first chapter outlines the state-of-the-art of teaching English in primary school in Italy, taking into account the historical stages of its development since the subject introduction in the 1970s, considering the European Community context. In the second chapter the importance of language teaching is then discussed through an overview of the most important research findings related to the language education field and their practical consequences. The third chapter moves forward by exploring the main theories that form the basis of cooperative learning, by describing then some of the most important Italian and international researches and results on the ground, referred to application of cooperative learning in the linguistic field. The sources consulted in this first section include, among others, the works of Balboni, Daloiso and Santipolo in the language teaching area, and some of the most noticeable cooperative learning scholars’ work, including Kagan, Johnson D.W. and Johnson R.T., Slavin, Comoglio and Cardoso. The second section is introduced by a survey conducted through a questionnaire addressed to primary school teachers with focus on their relationship with cooperative learning aspects. The didactic path described afterwards combines two language units (one with cultural contents and one with grammar contents) which have been realized by students through cooperative activities. Although the results collected do not point out major evidence of higher effectiveness after cooperative language learning teaching sessions compared to other methodologies, probably due to the shortage of time for the experimentation activities, teachers’ remarks and students’ feedbacks showed a significant improvement in climate and relationships in the class group. Motivation towards learning English language is consequently reasonably increased, with potentially positive effects in the long term.
2021
Learning English through cooperative learning: a teaching path in primary school
L’apprendimento della lingua inglese si concretizza, all’interno della scuola primaria, in un’ampia varietà di metodi, metodologie e pratiche didattiche volte a fornire agli studenti le basi per una competenza linguistica significativa in ottica di cittadinanza europea. Tra le molte possibili metodologie il cooperative learning può rappresentare un’importante risorsa per migliorare la motivazione all’apprendimento linguistico, e dunque i risultati, attraverso la realizzazione di un contesto di interazioni positive e di co-costruzione di conoscenza. Il presente lavoro cerca dunque di valutare, attraverso la proposta di un’esperienza didattica nella scuola primaria, i possibili effetti a cui il connubio tra metodologia cooperativa e apprendimento della lingua inglese può dare vita. Al fine di meglio comprendere i risultati di questa sperimentazione la presente trattazione si compone di due macro-sezioni. La prima parte raccoglie i fondamenti teorici alla base dello studio: nel primo capitolo viene anzitutto delineato lo stato dell’arte dell’insegnamento della lingua inglese nella scuola primaria in Italia, in relazione alle tappe storiche del suo sviluppo sin dalla sua introduzione negli anni Settanta e al contesto europeo. Attraverso una panoramica sui più importanti risultati delle ricerche relative al campo dell’educazione linguistica e alle loro ripercussioni pratiche viene poi illustrata, nel secondo capitolo, l’importanza della glottodidattica. Ad essa si affianca nel terzo capitolo una sintesi dei fondamenti teorici del cooperative learning e la presentazione di alcuni studi italiani e internazionali riferiti alla sua applicazione in campo linguistico. Le fonti consultate in questa prima sezione includono, tra gli altri, i lavori di Balboni, Daloiso e Santipolo in ambito glottodidattico e quelli di alcuni tra i più importanti studiosi del cooperative learning, tra cui Kagan, Johnson D.W. e Johnson R.T., Slavin, Comoglio e Cardoso. La seconda sezione è introdotta da un’indagine condotta attraverso un questionario rivolto ad insegnanti di scuola primaria in merito al loro rapporto con l’apprendimento cooperativo. Viene poi descritta l’esperienza didattica, che si è svolta in due moduli caratterizzati da attività di matrice cooperativa: i contenuti selezionati per il percorso hanno avuto come focus, rispettivamente, un aspetto culturale (Christmas time) e un argomento grammaticale (Present Continuous). I risultati ottenuti non mostrano evidenza significativa di maggiore efficacia nell’apprendimento linguistico cooperativo rispetto ad altre metodologie, probabilmente a causa del ridotto arco temporale in cui si è svolta la sperimentazione, ma le osservazioni degli insegnanti e il feedback degli studenti evidenziano un sensibile miglioramento nel clima e nelle relazioni all’interno del contesto classe: in conseguenza a ciò la motivazione nei confronti dell’apprendimento della lingua inglese risulta ragionevolmente aumentata, con ricadute potenzialmente positive nel lungo termine.
lingua inglese
glottodidattica
cooperative learning
percorso didattico
scuola primaria
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Bressan_Giampaolo.pdf

accesso aperto

Dimensione 10.89 MB
Formato Adobe PDF
10.89 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/40067