Introduction. The Formative Portfolio is a didactical instrument which develop the learning of the student through reflection and auto evaluation. At the same time, it documents the experience and show the competences developed. Using it during the internship might help the student to elaborate on his formative experience and individuate the possibilities of improvement. Objective. The objective of this study is building a formative Portfolio to give to the students of the degree course in Physiotherapy of the University of Padua in Schio, so that it can accompany them during the trainee, and to analyze its efficacy through two focus groups and one survey. Materials and methods. Four phases of work have been structured: the first one was of preparation, and it focused on the revision of the literature and in the building of the trainee Portfolio. In the second phase of actuation the use of the Portfolio has been proposed to the; in the third verification stage we have taken the opinions of the students about the efficacy of the didactical instrument and the adequacy of the document through the focus groups and survey. In the last phase of elaboration, the documents have been modified based on what emerged in the precedent stage. Results. The trainee’s Portfolio which we elaborated is divided in three sections: “Before the Internship” with the initial auto evaluation on ability/competences knowledge, “During the trainee” where the student can describe the experience with the patient, the synthesis of the rehabilitation file and the deepening, “At the end of the Internship” with the auto evaluation of the final competences. From the focus groups and the survey, the results are that the Portfolio is a useful instrument for the student but to be effective must be put in a structured way in the degree course. At the same time there is the need to be able to have an exchange of opinion with Tutor/ trainee guide/fellow students. In the end the document has been modified in the three sections following the students’ observations. Discussion and conclusions. The Portfolio created helps to reflect on the formative experience of the Internship and show the strong points and the areas which can be improved through the auto evaluation of the competences. However, the student needs to know the purpose of it and needs to have a specific request of the Tutor to use it properly. It might prove helpful to insert the filling of it during the trainee’s activity. In this case it won’t overload the student at home, and it gives the opportunity to exchange opinion with Tutor and fellow students. For the future it could be interesting to deepen the value of the Portfolio as a presentation of the student to the trainee guide, even to motivate him to fill it out. The limit of this study is not having asked to the students of the second and third years the filling of the Portfolio during the Internship.

Introduzione. Il Portfolio formativo è uno strumento didattico che, documentando l’esperienza e mostrando lo sviluppo delle competenze, migliora l’apprendimento dello studente, attraverso lo sviluppo della riflessione e dell’autovalutazione. Utilizzarlo durante il Tirocinio, può aiutare lo studente a rielaborare la propria esperienza formativa e a individuare il potenziale di miglioramento. Obiettivo. L’obiettivo di questo lavoro è quello di creare e fornire agli studenti del Corso di Laurea in Fisioterapia dell’Università degli Studi di Padova sede di Schio, un Portfolio formativo che li accompagni durante il tirocinio, per poi analizzarne l’efficacia attraverso due focus group e un questionario. Materiale e metodi. Sono state strutturate quattro fasi di lavoro: nella prima fase di preparazione è stata revisionata la letteratura ed è stato creato il Portfolio di Tirocinio; nella seconda fase di attuazione è stato proposto l’utilizzo del Portfolio agli studenti; nella terza fase di verifica sono state raccolte le opinioni degli studenti circa l’efficacia dello strumento didattico e l’adeguatezza del documento tramite focus group o questionario. Nell’ultima fase di rielaborazione sono stati modificati i documenti, sulla base di quanto emerso dalla fase precedente. Risultati. Il Portfolio di Tirocinio elaborato è suddiviso in tre sezioni: “Prima del Tirocinio” con l’autovalutazione iniziale di conoscenze abilità/competenze, “Durante il tirocinio” dove lo studente può descrivere l’esperienza con il paziente, la sintesi della cartella riabilitativa e l’approfondimento, “Al termine del Tirocinio” con l’autovalutazione delle competenze finali. Dai focus group e dal questionario risulta che il Portfolio è per lo studente un utile strumento di apprendimento ma per risultare efficace deve essere inserito nel Corso di Laurea in maniera strutturata e deve essere possibile un confronto con il Tutor/guida di tirocinio/compagni. È stato infine rivisto il documento, modificando le tre sezioni, con le osservazioni riportate dagli studenti. Discussione e conclusioni. Il Portfolio elaborato stimola la riflessione sull’esperienza formativa di tirocinio e, attraverso l’autovalutazione delle competenze, mostra i punti di forza e le aree di miglioramento. Lo studente però, per utilizzarlo, necessita di conoscerne lo scopo e di avere una richiesta precisa del Tutor. Utile può risultare inserire la compilazione durante l’attività tutoriale, così da non sovraccaricare lo studente a casa, e per dare inoltre l’opportunità di confronto con il Tutor e i compagni. Interessante da approfondire in futuro è il valersi del Portfolio come presentazione dello studente alla Guida di Tirocinio, anche per motivare lo studente a compilarlo. Limite di questo lavoro è non avere richiesto agli studenti del secondo e del terzo anno la compilazione del Portfolio durante il tirocinio.

Il Portfolio formativo per lo studente in tirocinio: proposta di utilizzo presso il Corso di Laurea in Fisioterapia dell’Università degli Studi di Padova sede di Schio

RIGONI, CLAUDIA
2021/2022

Abstract

Introduction. The Formative Portfolio is a didactical instrument which develop the learning of the student through reflection and auto evaluation. At the same time, it documents the experience and show the competences developed. Using it during the internship might help the student to elaborate on his formative experience and individuate the possibilities of improvement. Objective. The objective of this study is building a formative Portfolio to give to the students of the degree course in Physiotherapy of the University of Padua in Schio, so that it can accompany them during the trainee, and to analyze its efficacy through two focus groups and one survey. Materials and methods. Four phases of work have been structured: the first one was of preparation, and it focused on the revision of the literature and in the building of the trainee Portfolio. In the second phase of actuation the use of the Portfolio has been proposed to the; in the third verification stage we have taken the opinions of the students about the efficacy of the didactical instrument and the adequacy of the document through the focus groups and survey. In the last phase of elaboration, the documents have been modified based on what emerged in the precedent stage. Results. The trainee’s Portfolio which we elaborated is divided in three sections: “Before the Internship” with the initial auto evaluation on ability/competences knowledge, “During the trainee” where the student can describe the experience with the patient, the synthesis of the rehabilitation file and the deepening, “At the end of the Internship” with the auto evaluation of the final competences. From the focus groups and the survey, the results are that the Portfolio is a useful instrument for the student but to be effective must be put in a structured way in the degree course. At the same time there is the need to be able to have an exchange of opinion with Tutor/ trainee guide/fellow students. In the end the document has been modified in the three sections following the students’ observations. Discussion and conclusions. The Portfolio created helps to reflect on the formative experience of the Internship and show the strong points and the areas which can be improved through the auto evaluation of the competences. However, the student needs to know the purpose of it and needs to have a specific request of the Tutor to use it properly. It might prove helpful to insert the filling of it during the trainee’s activity. In this case it won’t overload the student at home, and it gives the opportunity to exchange opinion with Tutor and fellow students. For the future it could be interesting to deepen the value of the Portfolio as a presentation of the student to the trainee guide, even to motivate him to fill it out. The limit of this study is not having asked to the students of the second and third years the filling of the Portfolio during the Internship.
2021
The formative Portfolio for the trainee student: a usage suggestion at the Degree Course in Physiotherapy of the University of Padua, in Schio
Introduzione. Il Portfolio formativo è uno strumento didattico che, documentando l’esperienza e mostrando lo sviluppo delle competenze, migliora l’apprendimento dello studente, attraverso lo sviluppo della riflessione e dell’autovalutazione. Utilizzarlo durante il Tirocinio, può aiutare lo studente a rielaborare la propria esperienza formativa e a individuare il potenziale di miglioramento. Obiettivo. L’obiettivo di questo lavoro è quello di creare e fornire agli studenti del Corso di Laurea in Fisioterapia dell’Università degli Studi di Padova sede di Schio, un Portfolio formativo che li accompagni durante il tirocinio, per poi analizzarne l’efficacia attraverso due focus group e un questionario. Materiale e metodi. Sono state strutturate quattro fasi di lavoro: nella prima fase di preparazione è stata revisionata la letteratura ed è stato creato il Portfolio di Tirocinio; nella seconda fase di attuazione è stato proposto l’utilizzo del Portfolio agli studenti; nella terza fase di verifica sono state raccolte le opinioni degli studenti circa l’efficacia dello strumento didattico e l’adeguatezza del documento tramite focus group o questionario. Nell’ultima fase di rielaborazione sono stati modificati i documenti, sulla base di quanto emerso dalla fase precedente. Risultati. Il Portfolio di Tirocinio elaborato è suddiviso in tre sezioni: “Prima del Tirocinio” con l’autovalutazione iniziale di conoscenze abilità/competenze, “Durante il tirocinio” dove lo studente può descrivere l’esperienza con il paziente, la sintesi della cartella riabilitativa e l’approfondimento, “Al termine del Tirocinio” con l’autovalutazione delle competenze finali. Dai focus group e dal questionario risulta che il Portfolio è per lo studente un utile strumento di apprendimento ma per risultare efficace deve essere inserito nel Corso di Laurea in maniera strutturata e deve essere possibile un confronto con il Tutor/guida di tirocinio/compagni. È stato infine rivisto il documento, modificando le tre sezioni, con le osservazioni riportate dagli studenti. Discussione e conclusioni. Il Portfolio elaborato stimola la riflessione sull’esperienza formativa di tirocinio e, attraverso l’autovalutazione delle competenze, mostra i punti di forza e le aree di miglioramento. Lo studente però, per utilizzarlo, necessita di conoscerne lo scopo e di avere una richiesta precisa del Tutor. Utile può risultare inserire la compilazione durante l’attività tutoriale, così da non sovraccaricare lo studente a casa, e per dare inoltre l’opportunità di confronto con il Tutor e i compagni. Interessante da approfondire in futuro è il valersi del Portfolio come presentazione dello studente alla Guida di Tirocinio, anche per motivare lo studente a compilarlo. Limite di questo lavoro è non avere richiesto agli studenti del secondo e del terzo anno la compilazione del Portfolio durante il tirocinio.
Portfolio
Studente
Fisioterapia
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Rigoni_Claudia.pdf

accesso riservato

Dimensione 2.29 MB
Formato Adobe PDF
2.29 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/40243