The research project is aimed at detecting the students' perception of a vocational school in the Veneto region in which a process of enhancement and implementation of transversal skills has been initiated. The paper is made up of four chapters; the first chapter contains the theoretical framework of reference, the second chapter the context of professional training, the third chapter presents the evaluation tool in the school analyzed and the fourth chapter reports the research project which took place through some steps: the involvement of students in the drafting of the evaluation grid, the definition of transversal competences, individual self-evaluation and return through feedback. The thematic issues touched upon during the research were those of the definition of the term competence, the distinction between technical and transversal skills, evaluation, involvement in evaluation, self-evaluation and feedback.

Il progetto di ricerca è volto a rilevare la percezione degli studenti di una scuola professionale del Veneto nella quale è stato avviato un percorso di valorizzazione ed implementazione delle competenze trasversali. L'elaborato è composto da quattro capitoli; al primo capitolo si trova il quadro teorico di riferimento, al secondo capitolo il contesto della formazione professionale, nel terzo capitolo si presenta lo strumento valutativo nella scuola analizzata ed il quarto capitolo riporta il progetto di ricerca con avvenuto attraverso alcuni passaggi: il coinvolgimento degli studenti nella stesura della griglia di valutazione, la definizione delle competenze trasversali, l’autovalutazione individuale e la restituzione tramite feedback. Le tematiche teoriche toccate durante la ricerca sono state quelle della definizione del termine competenza, della distinzione tra competenze tecniche e trasversali, della valutazione, del coinvolgimento degli studenti nella valutazione, l’autovalutazione ed il feedback.

La valutazione delle competenze trasversali nella formazione professionale. Un caso del sistema Enaip in Veneto.

CERON, NICOLA
2021/2022

Abstract

The research project is aimed at detecting the students' perception of a vocational school in the Veneto region in which a process of enhancement and implementation of transversal skills has been initiated. The paper is made up of four chapters; the first chapter contains the theoretical framework of reference, the second chapter the context of professional training, the third chapter presents the evaluation tool in the school analyzed and the fourth chapter reports the research project which took place through some steps: the involvement of students in the drafting of the evaluation grid, the definition of transversal competences, individual self-evaluation and return through feedback. The thematic issues touched upon during the research were those of the definition of the term competence, the distinction between technical and transversal skills, evaluation, involvement in evaluation, self-evaluation and feedback.
2021
Soft skills' evaluation in Vocational and Education Training. A case of Enaip system in Veneto.
Il progetto di ricerca è volto a rilevare la percezione degli studenti di una scuola professionale del Veneto nella quale è stato avviato un percorso di valorizzazione ed implementazione delle competenze trasversali. L'elaborato è composto da quattro capitoli; al primo capitolo si trova il quadro teorico di riferimento, al secondo capitolo il contesto della formazione professionale, nel terzo capitolo si presenta lo strumento valutativo nella scuola analizzata ed il quarto capitolo riporta il progetto di ricerca con avvenuto attraverso alcuni passaggi: il coinvolgimento degli studenti nella stesura della griglia di valutazione, la definizione delle competenze trasversali, l’autovalutazione individuale e la restituzione tramite feedback. Le tematiche teoriche toccate durante la ricerca sono state quelle della definizione del termine competenza, della distinzione tra competenze tecniche e trasversali, della valutazione, del coinvolgimento degli studenti nella valutazione, l’autovalutazione ed il feedback.
Competenze
Soft skills
valutazione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Ceron_Nicola.pdf

accesso riservato

Dimensione 2.33 MB
Formato Adobe PDF
2.33 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/40489