Salesian values can be effectively handed down within an educational organization through a style of educational and charismatic leadership. Empirical research wanted to investigate, in some Salesian Venetian kindergartens, how the fundamental values of Salesian culture are transmitted to the educational community. Through a "mixed methods" research, it has been possible to explain that Salesian values are embodied in the educational organizations studied and are perpetuated through "good practices"; the latter make the educational community, formed by coordinators, educators and parents, a center of communion and participation for all those who want to make their contribution to the Salesian project and spread the charism. The educational action is based on the idea of unity and uniqueness of the subject, in a culture of participation and sharing; educating is a social fact, the result of the convergence of people, interventions, qualifications, according to a project shared and implemented jointly by the educational community

I valori salesiani possono essere efficacemente tramandati all'interno di un'organizzazione educativa attraverso uno stile di leadership educativa e carismatica. La ricerca empirica ha voluto indagare, in alcuni asili salesiani veneti, come i valori fondamentali della cultura salesiana vengano trasmessi alla comunità educativa. Attraverso una ricerca "mixed methods", è stato possibile spiegare che i valori salesiani sono incarnati nelle organizzazioni educative studiate e si perpetuano attraverso "buone prassi"; queste ultime rendono la comunità educativa, formata da coordinatori, educatori e genitori, un centro di comunione e partecipazione per tutti coloro che vogliono dare il loro contributo al progetto salesiano e diffondere il carisma. L’azione educativa è basata sull’idea di unità e unicità del soggetto, in una cultura della partecipazione e della condivisione; educare è un fatto sociale, frutto della convergenza di persone, interventi, qualifiche, secondo un progetto condiviso e attuato corresponsabilmente dalla comunità educativa.

Valori salesiani, leadership educativa e carismatica: buone prassi per la comunità educativa

MIRANDOLA, VANESSA
2021/2022

Abstract

Salesian values can be effectively handed down within an educational organization through a style of educational and charismatic leadership. Empirical research wanted to investigate, in some Salesian Venetian kindergartens, how the fundamental values of Salesian culture are transmitted to the educational community. Through a "mixed methods" research, it has been possible to explain that Salesian values are embodied in the educational organizations studied and are perpetuated through "good practices"; the latter make the educational community, formed by coordinators, educators and parents, a center of communion and participation for all those who want to make their contribution to the Salesian project and spread the charism. The educational action is based on the idea of unity and uniqueness of the subject, in a culture of participation and sharing; educating is a social fact, the result of the convergence of people, interventions, qualifications, according to a project shared and implemented jointly by the educational community
2021
Salesian values, educational and charismatic leadership: best practices for the educational community
I valori salesiani possono essere efficacemente tramandati all'interno di un'organizzazione educativa attraverso uno stile di leadership educativa e carismatica. La ricerca empirica ha voluto indagare, in alcuni asili salesiani veneti, come i valori fondamentali della cultura salesiana vengano trasmessi alla comunità educativa. Attraverso una ricerca "mixed methods", è stato possibile spiegare che i valori salesiani sono incarnati nelle organizzazioni educative studiate e si perpetuano attraverso "buone prassi"; queste ultime rendono la comunità educativa, formata da coordinatori, educatori e genitori, un centro di comunione e partecipazione per tutti coloro che vogliono dare il loro contributo al progetto salesiano e diffondere il carisma. L’azione educativa è basata sull’idea di unità e unicità del soggetto, in una cultura della partecipazione e della condivisione; educare è un fatto sociale, frutto della convergenza di persone, interventi, qualifiche, secondo un progetto condiviso e attuato corresponsabilmente dalla comunità educativa.
valori salesiani
leadership
buone prassi
comunità educativa
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Mirandola_Vanessa.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.42 MB
Formato Adobe PDF
1.42 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/40516