The aim of this discussion is to demonstrate how the use of street art within the creative city described by R. Florida could generate social and economic dynamics. Combining the described dynamics, it is possible to obtain a success formula which would guarantee an economic development on the one hand and a process of urban and social regeneration on the other. To demonstrate practically how street art acts on the urban environment and its population, the analysis of some mural paintings located in the Paduan territory, more specifically in the Arcella district, will be presented. The literature consulted is composed of different sources, the most used were academic articles or parts of them, but some information were available only through online blogs, institutional publications, newspapers and online magazines. Speaking about the discussion structure, the introduction provides definitions of creative and cultural city, then describes the current situation of street art in the World and the problems concerning it. In the first chapter, the history of the street art movement will be summarized, from the 1960s to today, with a focus on Italy. At the end of the chapter, the profiles of two of the nowadays most acclaimed and recognized artists will be presented. The second chapter describes the social changes that the genre generates, while the third one analyses the sectors that can undergo a positive development from the practice of mural art. In conclusion, after a brief summary of chapters 2 and 3, some proposals relating to the promotion of the genre will be suggested, as well as some solutions for the problems and limitations of this art form.

Lo scopo della trattazione è dimostrare come l’utilizzo della street art all’interno della città creativa descritta da R. Florida possa generare delle dinamiche sociali ed economiche. Combinando le dinamiche descritte, è possibile ottenere una formula di successo che garantirebbe uno sviluppo economico da un lato e un processo di rigenerazione urbana e sociale dall’altro. Al fine di dimostrare in modo pratico come la street art agisca sull’ambiente urbano e la sua popolazione, vengono proposte analisi di alcune opere presenti sul territorio padovano, più specificamente del quartiere Arcella. La letteratura consultata si compone di diverse fonti, le più utilizzate sono articoli accademici o parti di essi, ma alcune informazioni sono state reperibili solo attraverso blog online, pubblicazioni istituzionali, giornali di attualità e magazine online. Per quanto riguarda la struttura della trattazione, all’interno dell’introduzione vengono fornite delle definizioni di città creativa e culturale, per poi descrivere quella che è l’attuale situazione della street art nel mondo e i problemi che la riguardano. Nel primo capitolo verrà sintetizzata quella che è la storia del movimento street art dagli anni ‘60 ad oggi, con un focus sull’Italia. Alla fine del capitolo verranno presentati i profili di due degli street artisti attualmente più acclamati e riconosciuti. Il secondo capitolo descrive i cambiamenti sociali che la corrente genera, mentre il terzo analizza i settori economici che possono subire uno sviluppo positivo dalla pratica dell’arte murale. In conclusione poi, dopo un breve riassunto dei capitoli 2 e 3, verranno proposte alcune proposte relative alla promozione del genere, oltre ad alcune soluzioni per le problematiche e i limiti di questa forma d’arte.

Street Art: motore di dinamiche socio-economiche nella città creativa.

ALESSANDRIN, MARCO
2021/2022

Abstract

The aim of this discussion is to demonstrate how the use of street art within the creative city described by R. Florida could generate social and economic dynamics. Combining the described dynamics, it is possible to obtain a success formula which would guarantee an economic development on the one hand and a process of urban and social regeneration on the other. To demonstrate practically how street art acts on the urban environment and its population, the analysis of some mural paintings located in the Paduan territory, more specifically in the Arcella district, will be presented. The literature consulted is composed of different sources, the most used were academic articles or parts of them, but some information were available only through online blogs, institutional publications, newspapers and online magazines. Speaking about the discussion structure, the introduction provides definitions of creative and cultural city, then describes the current situation of street art in the World and the problems concerning it. In the first chapter, the history of the street art movement will be summarized, from the 1960s to today, with a focus on Italy. At the end of the chapter, the profiles of two of the nowadays most acclaimed and recognized artists will be presented. The second chapter describes the social changes that the genre generates, while the third one analyses the sectors that can undergo a positive development from the practice of mural art. In conclusion, after a brief summary of chapters 2 and 3, some proposals relating to the promotion of the genre will be suggested, as well as some solutions for the problems and limitations of this art form.
2021
Street Art: driver of socio-economic dynamics in the creative city.
Lo scopo della trattazione è dimostrare come l’utilizzo della street art all’interno della città creativa descritta da R. Florida possa generare delle dinamiche sociali ed economiche. Combinando le dinamiche descritte, è possibile ottenere una formula di successo che garantirebbe uno sviluppo economico da un lato e un processo di rigenerazione urbana e sociale dall’altro. Al fine di dimostrare in modo pratico come la street art agisca sull’ambiente urbano e la sua popolazione, vengono proposte analisi di alcune opere presenti sul territorio padovano, più specificamente del quartiere Arcella. La letteratura consultata si compone di diverse fonti, le più utilizzate sono articoli accademici o parti di essi, ma alcune informazioni sono state reperibili solo attraverso blog online, pubblicazioni istituzionali, giornali di attualità e magazine online. Per quanto riguarda la struttura della trattazione, all’interno dell’introduzione vengono fornite delle definizioni di città creativa e culturale, per poi descrivere quella che è l’attuale situazione della street art nel mondo e i problemi che la riguardano. Nel primo capitolo verrà sintetizzata quella che è la storia del movimento street art dagli anni ‘60 ad oggi, con un focus sull’Italia. Alla fine del capitolo verranno presentati i profili di due degli street artisti attualmente più acclamati e riconosciuti. Il secondo capitolo descrive i cambiamenti sociali che la corrente genera, mentre il terzo analizza i settori economici che possono subire uno sviluppo positivo dalla pratica dell’arte murale. In conclusione poi, dopo un breve riassunto dei capitoli 2 e 3, verranno proposte alcune proposte relative alla promozione del genere, oltre ad alcune soluzioni per le problematiche e i limiti di questa forma d’arte.
street art
sviluppo economico
rigenerazione urbana
graffiti
street artist
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Alessandrin_Tesi.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.61 MB
Formato Adobe PDF
1.61 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/40662