The present paper aims to show the potential of video games in the field of cultural heritage enhancement and alternative education, taking into consideration pedagogical theories such as John Dewey's "learning by doing" and those of Johan Huizinga, in the field of the philosophy of play. Special attention is also paid, then, to the potential of new hardware and software in virtual visualization and three-dimensional modeling of cultural heritage and elements of the past for the purpose of archaeological study, analysis and research. Many words are spent, finally, on the concept of virtual landscape, used for the analysis of real landscapes, specifically analyzing the city of Athens and Rome, reproduced in some titles of the famous video game saga "Assassin's Creed."

Il presente elaborato ha come obiettivo mostrare le potenzialità del Videogioco in ambito di valorizzazione dei beni culturali e di didattica alternativa, tenendo in considerazioni teorie pedagogiche come il "learning by doing" di John Dewey e quelle di Johan Huizinga, in ambito di filosofia del gioco. Si pone particolare attenzione, poi, anche alle potenzialità dei nuovi hardware e software nella visualizzazione virtuale e modellazione tridimensionale di beni culturali ed elementi del passato, ai fini dello studio, dell'analisi e della ricerca archeologica. Molte parole vengono spese, infine, sul concetto di paesaggio virtuale, utilizzato per l'analisi di paesaggi reali, analizzando nello specifico la città di Atene e di Roma, riprodotte in alcuni titoli della celebre saga videoludica "Assassin's Creed".

Paesaggi reali e paesaggi virtuali. Scoprire il mondo degli antichi attraverso i videogiochi

RIZZATO, AMEDEO
2021/2022

Abstract

The present paper aims to show the potential of video games in the field of cultural heritage enhancement and alternative education, taking into consideration pedagogical theories such as John Dewey's "learning by doing" and those of Johan Huizinga, in the field of the philosophy of play. Special attention is also paid, then, to the potential of new hardware and software in virtual visualization and three-dimensional modeling of cultural heritage and elements of the past for the purpose of archaeological study, analysis and research. Many words are spent, finally, on the concept of virtual landscape, used for the analysis of real landscapes, specifically analyzing the city of Athens and Rome, reproduced in some titles of the famous video game saga "Assassin's Creed."
2021
Real and virtual landscapes. Discovering the world of the ancients through videogames
Il presente elaborato ha come obiettivo mostrare le potenzialità del Videogioco in ambito di valorizzazione dei beni culturali e di didattica alternativa, tenendo in considerazioni teorie pedagogiche come il "learning by doing" di John Dewey e quelle di Johan Huizinga, in ambito di filosofia del gioco. Si pone particolare attenzione, poi, anche alle potenzialità dei nuovi hardware e software nella visualizzazione virtuale e modellazione tridimensionale di beni culturali ed elementi del passato, ai fini dello studio, dell'analisi e della ricerca archeologica. Molte parole vengono spese, infine, sul concetto di paesaggio virtuale, utilizzato per l'analisi di paesaggi reali, analizzando nello specifico la città di Atene e di Roma, riprodotte in alcuni titoli della celebre saga videoludica "Assassin's Creed".
Videogames
Paesaggi virtuali
Ricostruzione 3D
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/40935