From the 90's up to now, time has become a key factor for competition among enterprises. At academic level, many have been the evaluations, be they qualitative, large scale surveys or attempts to represent reality by using mathematical models that could correlate times and costs of a process. This thesis would like to sum up all this knowledge and experience in a single, easy-to-read document, while verifying with real data one of the models found. It starts with a theoretical introduction that will allow the reader to understand the following informations, to then propose an analysis of the recovered literature and an application of one of the models in particular with real data from two case studies. From the literature, it's clear that time is still a key performance to competitive enterprises today. It has been proven a correlation between financial (and not financial) performance and the mean and variance of process' lead time. Moreover, it's not convenient to reduce lead times after a certain threshold. Tubino and Suri model has been tested with real data and resulted effective, except the case where lead time reductions are extreme. More tests are advised, also by distinguishing the firm's sector, to make sure that the model is reliable while operating inside the assumed applicability ranges (of lead time and cost reduction).

Dagli anni Novanta, il tempo è diventato fattore chiave della competizione fra imprese. A livello accademico, molteplici sono state le considerazioni di tipo qualitativo, gli studi con interviste su vasta scala e i tentativi di rappresentare la realtà tramite modelli matematici che potessero correlare tempi e costi di un processo. La presente tesi vuole condensare tutta questa conoscenza ed esperienza all’interno di un singolo documento prontamente fruibile, cercando al contempo di verificare con dati empirici uno dei modelli fra quelli trovati. Essa inizia con una introduzione teorica che permette al lettore di interpretare le informazioni successive, per poi proporre un'analisi della letteratura recuperata e un'applicazione di un modello in particolare con due casi studio reali. Dalla letteratura si evince che effettivamente il tempo è ancora performance centrale per le imprese che vogliono competere. E' stata provata una correlazione fra le performance finanziarie (e non), con media e varianza del lead time di processo. Inoltre, oltre una certa soglia, ridurre il lead time non è conveniente. Il modello di Tubino e Suri testato con i casi studio si rivela efficace, ma non per i casi dove le riduzioni del lead time sono estreme. Sono consigliati più test, con differenziazione per settore, per appurarne l'assoluta validità all'interno dei range di applicabilità ipotizzati (di riduzione dei lead time e dei costi).

Competizione basata sul tempo e costi aziendali

BERTO, ANDREA
2021/2022

Abstract

From the 90's up to now, time has become a key factor for competition among enterprises. At academic level, many have been the evaluations, be they qualitative, large scale surveys or attempts to represent reality by using mathematical models that could correlate times and costs of a process. This thesis would like to sum up all this knowledge and experience in a single, easy-to-read document, while verifying with real data one of the models found. It starts with a theoretical introduction that will allow the reader to understand the following informations, to then propose an analysis of the recovered literature and an application of one of the models in particular with real data from two case studies. From the literature, it's clear that time is still a key performance to competitive enterprises today. It has been proven a correlation between financial (and not financial) performance and the mean and variance of process' lead time. Moreover, it's not convenient to reduce lead times after a certain threshold. Tubino and Suri model has been tested with real data and resulted effective, except the case where lead time reductions are extreme. More tests are advised, also by distinguishing the firm's sector, to make sure that the model is reliable while operating inside the assumed applicability ranges (of lead time and cost reduction).
2021
Time based competition and firms' costs
Dagli anni Novanta, il tempo è diventato fattore chiave della competizione fra imprese. A livello accademico, molteplici sono state le considerazioni di tipo qualitativo, gli studi con interviste su vasta scala e i tentativi di rappresentare la realtà tramite modelli matematici che potessero correlare tempi e costi di un processo. La presente tesi vuole condensare tutta questa conoscenza ed esperienza all’interno di un singolo documento prontamente fruibile, cercando al contempo di verificare con dati empirici uno dei modelli fra quelli trovati. Essa inizia con una introduzione teorica che permette al lettore di interpretare le informazioni successive, per poi proporre un'analisi della letteratura recuperata e un'applicazione di un modello in particolare con due casi studio reali. Dalla letteratura si evince che effettivamente il tempo è ancora performance centrale per le imprese che vogliono competere. E' stata provata una correlazione fra le performance finanziarie (e non), con media e varianza del lead time di processo. Inoltre, oltre una certa soglia, ridurre il lead time non è conveniente. Il modello di Tubino e Suri testato con i casi studio si rivela efficace, ma non per i casi dove le riduzioni del lead time sono estreme. Sono consigliati più test, con differenziazione per settore, per appurarne l'assoluta validità all'interno dei range di applicabilità ipotizzati (di riduzione dei lead time e dei costi).
lead time
throughput time
costs
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Berto_Andrea.pdf

Accesso riservato

Dimensione 7.1 MB
Formato Adobe PDF
7.1 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/41299