The luxury fashion market is undergoing transformations due to changes in the economic and commercial dynamics in the world. The image of luxury brands, focused on the quality and prestige of the products offered, must be maintained and developed by mediating the desire for direct control over the supply chain and the economic and strategic needs to outsource part of the production activities to external actors. The aim of this paper is to analyze the peculiarities of the fashion-luxury market and deduce from these the supply chain management constraints. The structure and evolution of the Italian industrial districts is studied in depth, where the articulated supply chain of most of the luxury fashion companies that exploit the “Made in Italy” as the main source of competitive advantage are developed. The discussion involves the analysis of a real case study related to a company in the sector in order to highlight the strengths and weaknesses of the current production chain management model.

Il mercato della moda di lusso sta subendo delle trasformazioni figlie dei cambiamenti nelle dinamiche economiche e commerciali nel mondo. L’immagine dei brand di lusso, focalizzata sulla qualità e prestigio dei prodotti offerti, deve essere mantenuta e sviluppata nel tempo mediando la volontà di controllo diretto sulla filiera e le necessità economiche e strategiche di esternalizzare parte delle attività produttive ad attori esterni. Il seguente elaborato ha lo scopo di analizzare le peculiarità del mercato fashion-luxury e dedurne i vincoli nella gestione delle supply chain. Viene approfondita la struttura ed evoluzione dei distretti industriali italiani luogo in cui si sviluppano le articolate supply chain della maggior parte delle imprese fashion luxury che sfruttano il “Made in Italy” come principale fonte di vantaggio competitivo. La trattazione prevede l’analisi di un caso studio reale relativo ad una impresa del settore al fine di evidenziarne i punti di forza e debolezza del modello di gestione della filiera produttiva attuale.

Analisi delle pratiche di SCM per la gestione della filiera produttiva artigianale nel settore moda

BONDÌ, ELISA
2021/2022

Abstract

The luxury fashion market is undergoing transformations due to changes in the economic and commercial dynamics in the world. The image of luxury brands, focused on the quality and prestige of the products offered, must be maintained and developed by mediating the desire for direct control over the supply chain and the economic and strategic needs to outsource part of the production activities to external actors. The aim of this paper is to analyze the peculiarities of the fashion-luxury market and deduce from these the supply chain management constraints. The structure and evolution of the Italian industrial districts is studied in depth, where the articulated supply chain of most of the luxury fashion companies that exploit the “Made in Italy” as the main source of competitive advantage are developed. The discussion involves the analysis of a real case study related to a company in the sector in order to highlight the strengths and weaknesses of the current production chain management model.
2021
SCM practices analysis for the artisanal production chain management in the fashion industry
Il mercato della moda di lusso sta subendo delle trasformazioni figlie dei cambiamenti nelle dinamiche economiche e commerciali nel mondo. L’immagine dei brand di lusso, focalizzata sulla qualità e prestigio dei prodotti offerti, deve essere mantenuta e sviluppata nel tempo mediando la volontà di controllo diretto sulla filiera e le necessità economiche e strategiche di esternalizzare parte delle attività produttive ad attori esterni. Il seguente elaborato ha lo scopo di analizzare le peculiarità del mercato fashion-luxury e dedurne i vincoli nella gestione delle supply chain. Viene approfondita la struttura ed evoluzione dei distretti industriali italiani luogo in cui si sviluppano le articolate supply chain della maggior parte delle imprese fashion luxury che sfruttano il “Made in Italy” come principale fonte di vantaggio competitivo. La trattazione prevede l’analisi di un caso studio reale relativo ad una impresa del settore al fine di evidenziarne i punti di forza e debolezza del modello di gestione della filiera produttiva attuale.
SCM
fashion luxury
craftsmanship
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