My thesis focuses on the analysis of 20th century Italian colonialism. More specifically, the time periods examined are: the liberal colonialism of the Giolitti era and the Italian colonialism of the Fascist twenty-year period. The text takes its starting point from an examination of the two historical periods, mentioned above, and of how the colonial experience is defined in the two contexts, going on to analyse the evolution of the colonial phenomenon itself, with its objectives and methodologies of approach, and also highlighting any points of contact or break between the two periods. All this will be assisted through the use of bibliographic and sitographic sources. The central part of the work, places the magnifying glass on the analysis of three history textbooks, given to three different secondary schools and referring to the fifth grade (Tito Livio classical high school, Calvi commercial technical institute and the Giovanni Valle institute of higher education), and how the topic, the theme of my thesis, is treated within them, going on to analyse not only the subject matter but also maps, any myths or grey areas, issues not addressed and finally the space and importance given to any photos or images

La tesi da me trattata verte sull'analisi del colonialismo italiano del XX secolo. Più nello specifico, i periodi temporali presi in esame sono: il colonialismo liberale di età Giolittiana e il colonialismo italiano del ventennio fascista. Il testo pone le sue basi di partenza da una disamina dei due periodi storici, accennati poc'anzi, e di come l'esperienza coloniale si venga a definire nei due contesti, andando ad analizzare l'evolversi del fenomeno coloniale stesso, con i suoi obbiettivi e metodologie d'approccio,ed evidenziando anche eventuali punti di contatto o di rottura tra i due periodi. Il tutto sarà coadiuvato attraverso l'utilizzo di fonti bibliografiche e sitografiche. La parte centrale del lavoro, pone la lente d'ingrandimento sull'analisi di tre manuali di storia, dati in dotazione a tre diverse scuole secondarie di secondo grado e facenti riferimento alla classe quinta ( liceo classico Tito Livio, istituito tecnico commerciale Calvi e l'istituto di istruzione superiore Giovanni Valle), e di come l'argomento, a tema della tesi da me svolta, sia trattato al loro interno, andando ad analizzare non solo le tematiche dell'argomento ma anche carte geografiche, eventuali miti o zone d'ombra, questioni non affrontate e in fine lo spazio e l'importanza dato ad eventuali foto o immagini

Il colonialismo italiano del XX secolo e la sua trattazione in tre manuali della scuola secondaria di secondo grado

BISSARO, ALESSANDRO
2021/2022

Abstract

My thesis focuses on the analysis of 20th century Italian colonialism. More specifically, the time periods examined are: the liberal colonialism of the Giolitti era and the Italian colonialism of the Fascist twenty-year period. The text takes its starting point from an examination of the two historical periods, mentioned above, and of how the colonial experience is defined in the two contexts, going on to analyse the evolution of the colonial phenomenon itself, with its objectives and methodologies of approach, and also highlighting any points of contact or break between the two periods. All this will be assisted through the use of bibliographic and sitographic sources. The central part of the work, places the magnifying glass on the analysis of three history textbooks, given to three different secondary schools and referring to the fifth grade (Tito Livio classical high school, Calvi commercial technical institute and the Giovanni Valle institute of higher education), and how the topic, the theme of my thesis, is treated within them, going on to analyse not only the subject matter but also maps, any myths or grey areas, issues not addressed and finally the space and importance given to any photos or images
2021
Italian colonialism of the XX century and its analysis in three secondary school textbooks
La tesi da me trattata verte sull'analisi del colonialismo italiano del XX secolo. Più nello specifico, i periodi temporali presi in esame sono: il colonialismo liberale di età Giolittiana e il colonialismo italiano del ventennio fascista. Il testo pone le sue basi di partenza da una disamina dei due periodi storici, accennati poc'anzi, e di come l'esperienza coloniale si venga a definire nei due contesti, andando ad analizzare l'evolversi del fenomeno coloniale stesso, con i suoi obbiettivi e metodologie d'approccio,ed evidenziando anche eventuali punti di contatto o di rottura tra i due periodi. Il tutto sarà coadiuvato attraverso l'utilizzo di fonti bibliografiche e sitografiche. La parte centrale del lavoro, pone la lente d'ingrandimento sull'analisi di tre manuali di storia, dati in dotazione a tre diverse scuole secondarie di secondo grado e facenti riferimento alla classe quinta ( liceo classico Tito Livio, istituito tecnico commerciale Calvi e l'istituto di istruzione superiore Giovanni Valle), e di come l'argomento, a tema della tesi da me svolta, sia trattato al loro interno, andando ad analizzare non solo le tematiche dell'argomento ma anche carte geografiche, eventuali miti o zone d'ombra, questioni non affrontate e in fine lo spazio e l'importanza dato ad eventuali foto o immagini
Italia
Colonialismo
Manuali
Scuola
Superiore
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi Alessandro Bissaro (1).pdf

accesso aperto

Dimensione 1.97 MB
Formato Adobe PDF
1.97 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/41315