The purpose of this thesis is to explain which socio-cultural path a generic musical group, contextualizing it in a specific model of post-modern society and through a specific musical genre, can undertake within the cultural industry in order to emerge in the world of music and strive for "success". The reasons that led me, among the various facets of the worlds of art, to analyze and deepen the theme of success in the musical field have a nature strictly linked to the sphere of personal experience since being still part of this sector I am living and observing in the first person social dynamics that have developed on the basis of a radical change (still in progress) in the very conception of Western music and its relative affirmation in the contemporary era. At the base of this study we try to understand what the requirements may be to be accepted musically by Western society as a "band" and consequently as an "icon", paying particular attention to the meaning that the latter term, over time, has developed , intersecting different artistic sectors, creating a real mix of cultural objects. Among them there is above all the aesthetic sphere: how the artist appears, shows himself and interacts with the public, the image plays a role of fundamental importance with regard to any type of experience in which one tries to emerge and bring out. his own artistic ideology, hence the choice of the title, which highlights the object of study taken into consideration in the totality of the work. The "showcase artist" is considered a clear opportunity to achieve success, is in fact the one who, respecting the aesthetic, moral and sociocultural canons set by certain contemporary societies, allows himself to be molded at will to satisfy them and be followed by the crowd, which in addition to offering high-profile visibility and media feedback allows him to follow conventional paths towards success. The analysis of the collected data was carried out by comparing and interpreting theories developed by various contemporary and non-contemporary authors, through which, together with a personal analysis, an attempt was made to answer the research question posed as a premise, in the most original, comprehensive and easy-to-read way possible.

Lo scopo di questa tesi di laurea è spiegare quale percorso socioculturale un generico gruppo musicale, contestualizzandolo in un determinato modello di società post-moderna e attraverso uno specifico genere musicale, può intraprendere all’interno dell’industria culturale per poter emergere nel mondo della musica e ambire al “successo”. Le motivazioni che mi hanno spinto, tra le varie sfaccettature dei mondi dell’arte, ad analizzare ed approfondire la tematica del successo in ambito musicale hanno una natura prettamente legata alla sfera dell’esperienza personale poiché essendo tuttora inserito in questo settore sto vivendo e osservando in prima persona dinamiche sociali che si sono sviluppate sulla base di un cambiamento radicale (ancora in atto) nella concezione stessa della musica occidentale e del suo relativo affermarsi nell’epoca contemporanea. Alla base di questo studio si cerca di comprendere quali possano essere i requisiti per essere accettati musicalmente dalla società occidentale come “gruppo” e conseguentemente come “icona”, ponendo particolare attenzione al significato che quest’ultimo termine, nel corso del tempo, ha sviluppato, intersecando diversi settori artistici, creando un vero e proprio mix di oggetti culturali. Tra essi vi è soprattutto la sfera estetica: come l’artista appare, si mostra e interagisce con il pubblico, l’immagine gioca infatti un ruolo di fondamentale importanza per quanto riguarda qualsiasi tipologia di esperienza in cui si cerca di emergere e di far emergere la propria ideologia artistica, da qui la scelta del titolo, il quale evidenzia l’oggetto di studio preso in considerazione nella totalità dell’opera. Lo “showcase artist”, ovvero, l’artista da vetrina, considerato una chiara occasione per il raggiungimento del successo, è infatti colui che rispettando i canoni estetici, morali e socioculturali posti da determinate società contemporanee si fa plasmare a piacimento di esse per soddisfarle ed essere seguito dal grande pubblico, il quale oltre ad offrire una visibilità e un riscontro mediatico di elevato spessore permette lui di seguire percorsi convenzionali verso il successo. L’analisi dei dati raccolti è stata svolta comparando e interpretando teorie elaborate da diversi autori contemporanei e non, attraverso i quali, insieme ad una personale analisi, si è cercato di rispondere alla domanda di ricerca posta come premessa, nella modalità più originale, esaustiva e di facile lettura possibile.

THE SHOWCASE ARTIST: A WAY FOR SUCCESS

DE DOMINICIS, BARTOLOMEO
2021/2022

Abstract

The purpose of this thesis is to explain which socio-cultural path a generic musical group, contextualizing it in a specific model of post-modern society and through a specific musical genre, can undertake within the cultural industry in order to emerge in the world of music and strive for "success". The reasons that led me, among the various facets of the worlds of art, to analyze and deepen the theme of success in the musical field have a nature strictly linked to the sphere of personal experience since being still part of this sector I am living and observing in the first person social dynamics that have developed on the basis of a radical change (still in progress) in the very conception of Western music and its relative affirmation in the contemporary era. At the base of this study we try to understand what the requirements may be to be accepted musically by Western society as a "band" and consequently as an "icon", paying particular attention to the meaning that the latter term, over time, has developed , intersecting different artistic sectors, creating a real mix of cultural objects. Among them there is above all the aesthetic sphere: how the artist appears, shows himself and interacts with the public, the image plays a role of fundamental importance with regard to any type of experience in which one tries to emerge and bring out. his own artistic ideology, hence the choice of the title, which highlights the object of study taken into consideration in the totality of the work. The "showcase artist" is considered a clear opportunity to achieve success, is in fact the one who, respecting the aesthetic, moral and sociocultural canons set by certain contemporary societies, allows himself to be molded at will to satisfy them and be followed by the crowd, which in addition to offering high-profile visibility and media feedback allows him to follow conventional paths towards success. The analysis of the collected data was carried out by comparing and interpreting theories developed by various contemporary and non-contemporary authors, through which, together with a personal analysis, an attempt was made to answer the research question posed as a premise, in the most original, comprehensive and easy-to-read way possible.
2021
THE SHOWCASE ARTIST: A WAY FOR SUCCESS
Lo scopo di questa tesi di laurea è spiegare quale percorso socioculturale un generico gruppo musicale, contestualizzandolo in un determinato modello di società post-moderna e attraverso uno specifico genere musicale, può intraprendere all’interno dell’industria culturale per poter emergere nel mondo della musica e ambire al “successo”. Le motivazioni che mi hanno spinto, tra le varie sfaccettature dei mondi dell’arte, ad analizzare ed approfondire la tematica del successo in ambito musicale hanno una natura prettamente legata alla sfera dell’esperienza personale poiché essendo tuttora inserito in questo settore sto vivendo e osservando in prima persona dinamiche sociali che si sono sviluppate sulla base di un cambiamento radicale (ancora in atto) nella concezione stessa della musica occidentale e del suo relativo affermarsi nell’epoca contemporanea. Alla base di questo studio si cerca di comprendere quali possano essere i requisiti per essere accettati musicalmente dalla società occidentale come “gruppo” e conseguentemente come “icona”, ponendo particolare attenzione al significato che quest’ultimo termine, nel corso del tempo, ha sviluppato, intersecando diversi settori artistici, creando un vero e proprio mix di oggetti culturali. Tra essi vi è soprattutto la sfera estetica: come l’artista appare, si mostra e interagisce con il pubblico, l’immagine gioca infatti un ruolo di fondamentale importanza per quanto riguarda qualsiasi tipologia di esperienza in cui si cerca di emergere e di far emergere la propria ideologia artistica, da qui la scelta del titolo, il quale evidenzia l’oggetto di studio preso in considerazione nella totalità dell’opera. Lo “showcase artist”, ovvero, l’artista da vetrina, considerato una chiara occasione per il raggiungimento del successo, è infatti colui che rispettando i canoni estetici, morali e socioculturali posti da determinate società contemporanee si fa plasmare a piacimento di esse per soddisfarle ed essere seguito dal grande pubblico, il quale oltre ad offrire una visibilità e un riscontro mediatico di elevato spessore permette lui di seguire percorsi convenzionali verso il successo. L’analisi dei dati raccolti è stata svolta comparando e interpretando teorie elaborate da diversi autori contemporanei e non, attraverso i quali, insieme ad una personale analisi, si è cercato di rispondere alla domanda di ricerca posta come premessa, nella modalità più originale, esaustiva e di facile lettura possibile.
Musica
Successo
Estetica
Industria culturale
Icona
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
De_Dominicis_Bartolomeo.PDF

accesso aperto

Dimensione 1.14 MB
Formato Adobe PDF
1.14 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/41463