Understanding what the determinants of occupational choices are is a typical question in the social sciences: - How much do occupational choices depend on expected future earnings? - How much do occupational choices depend on the tastes and non-wage aspects of an occupation? Among college graduates, occupational choices are strongly associated with university choices, as the choice of major, whether in the humanities or science represents a substantial investment in occupation-specific human capital. Underscoring the importance of college choice, numerous studies have documented that choice of academic major is a determinant of future earnings and that the composition of college major may help explain societal changes in inequality and income differences by gender and race (Grogger and Eide, 1994; Brown and Corcoron, 1997; Weinberger, 1998; Gemici and Wiswall, 2014). The aim of this thesis is precisely to analyze the main motivations of students in choosing their college path, in a given social context. We will also study whether or not background may influence this decision-making process and interpret, therefore, which variable is the most important at this stage. In chapter one we will go on to analyze and frame the Italian context from the point of view of tertiary education that is: we will understand the number of enrollments at the national level, the university participation rate, the most valued courses, gender differences, differences within the nation according to geographic areas and changes during the course of the last few years. In chapter two, through the AlmaLaurea report compiled in the year 2021, we will investigate what are actually the most important determinants before the choice of 'university. In chapter three, through scientific literature, we will actually study at the empirical level how the decision-making process is composed at the empirical level. We will analyze the variables within the utility function and compare the empirical data with previously collected data. At the end, we will conclude with a reflection and synthesis of the data obtained from our research.

Capire quali sono le determinanti delle scelte occupazionali è una domanda tipica nelle scienze sociali: • Quanto le scelte occupazionali dipendono dai guadagni futuri attesi? • Quanto le scelte occupazionali dipendono dai gusti e aspetti non salariali di un'occupazione? Tra i laureati, le scelte occupazionali sono fortemente associate alle scelte universitarie, in quanto la scelta della specializzazione, che sia in campo umanistico o scientifico rappresenta un investimento sostanziale nel capitale umano specifico dell'occupazione. A sottolineare l'importanza delle scelte universitarie, numerosi studi hanno documentato che la scelta dell'indirizzo accademico è un fattore determinante per i guadagni futuri e che la composizione dell'indirizzo universitario può contribuire a spiegare i cambiamenti della società nelle disuguaglianze e nelle differenze di reddito per genere e razza (Grogger e Eide, 1994; Brown e Corcoron, 1997; Weinberger, 1998; Gemici e Wiswall, 2014). L’obiettivo di questa tesi è proprio analizzare le principali motivazioni degli studenti nella scelta del proprio percorso universitario, in un determinato contesto sociale. Studieremo inoltre se il background di provenienza possa influenzare o meno questo processo decisionale ed interpretiamo, dunque, quale sia la variabile più importante in questa fase. Nel capitolo primo andremo ad analizzare ed inquadrare il contesto italiano dal punto di vista dell’istruzione terziaria ovvero: capiremo il numero di iscritti a livello nazionale, il tasso di partecipazione all’università, i corsi maggiormente apprezzati, le differenze di genere, le differenze all’interno della nazione a seconda delle aree geografiche ed i cambiamenti durante il corso degli ultimi anni. Nel capitolo secondo, attraverso il rapporto AlmaLaurea stilato nell’anno 2021, indagheremo su quali siano effettivamente le determinanti di maggior rilievo dinanzi alla scelta dell’ università. Nel capitolo terzo, tramite letteratura scientifica, studieremo effettivamente a livello empirico come è composto il processo decisionale a livello empirico. Analizzeremo le variabili all’interno della funzione di utilità e confronteremo i dati empirici coi dati raccolti in precedenza. Infine, concluderemo con una riflessione ed una sintesi dei dati ricavati dalla nostra ricerca.

Le determinanti della scelta riguardo l'educazione terziaria

BARAERO AGUIT, GIAN CARLO
2021/2022

Abstract

Understanding what the determinants of occupational choices are is a typical question in the social sciences: - How much do occupational choices depend on expected future earnings? - How much do occupational choices depend on the tastes and non-wage aspects of an occupation? Among college graduates, occupational choices are strongly associated with university choices, as the choice of major, whether in the humanities or science represents a substantial investment in occupation-specific human capital. Underscoring the importance of college choice, numerous studies have documented that choice of academic major is a determinant of future earnings and that the composition of college major may help explain societal changes in inequality and income differences by gender and race (Grogger and Eide, 1994; Brown and Corcoron, 1997; Weinberger, 1998; Gemici and Wiswall, 2014). The aim of this thesis is precisely to analyze the main motivations of students in choosing their college path, in a given social context. We will also study whether or not background may influence this decision-making process and interpret, therefore, which variable is the most important at this stage. In chapter one we will go on to analyze and frame the Italian context from the point of view of tertiary education that is: we will understand the number of enrollments at the national level, the university participation rate, the most valued courses, gender differences, differences within the nation according to geographic areas and changes during the course of the last few years. In chapter two, through the AlmaLaurea report compiled in the year 2021, we will investigate what are actually the most important determinants before the choice of 'university. In chapter three, through scientific literature, we will actually study at the empirical level how the decision-making process is composed at the empirical level. We will analyze the variables within the utility function and compare the empirical data with previously collected data. At the end, we will conclude with a reflection and synthesis of the data obtained from our research.
2021
The determinants of choice regarding tertiary education
Capire quali sono le determinanti delle scelte occupazionali è una domanda tipica nelle scienze sociali: • Quanto le scelte occupazionali dipendono dai guadagni futuri attesi? • Quanto le scelte occupazionali dipendono dai gusti e aspetti non salariali di un'occupazione? Tra i laureati, le scelte occupazionali sono fortemente associate alle scelte universitarie, in quanto la scelta della specializzazione, che sia in campo umanistico o scientifico rappresenta un investimento sostanziale nel capitale umano specifico dell'occupazione. A sottolineare l'importanza delle scelte universitarie, numerosi studi hanno documentato che la scelta dell'indirizzo accademico è un fattore determinante per i guadagni futuri e che la composizione dell'indirizzo universitario può contribuire a spiegare i cambiamenti della società nelle disuguaglianze e nelle differenze di reddito per genere e razza (Grogger e Eide, 1994; Brown e Corcoron, 1997; Weinberger, 1998; Gemici e Wiswall, 2014). L’obiettivo di questa tesi è proprio analizzare le principali motivazioni degli studenti nella scelta del proprio percorso universitario, in un determinato contesto sociale. Studieremo inoltre se il background di provenienza possa influenzare o meno questo processo decisionale ed interpretiamo, dunque, quale sia la variabile più importante in questa fase. Nel capitolo primo andremo ad analizzare ed inquadrare il contesto italiano dal punto di vista dell’istruzione terziaria ovvero: capiremo il numero di iscritti a livello nazionale, il tasso di partecipazione all’università, i corsi maggiormente apprezzati, le differenze di genere, le differenze all’interno della nazione a seconda delle aree geografiche ed i cambiamenti durante il corso degli ultimi anni. Nel capitolo secondo, attraverso il rapporto AlmaLaurea stilato nell’anno 2021, indagheremo su quali siano effettivamente le determinanti di maggior rilievo dinanzi alla scelta dell’ università. Nel capitolo terzo, tramite letteratura scientifica, studieremo effettivamente a livello empirico come è composto il processo decisionale a livello empirico. Analizzeremo le variabili all’interno della funzione di utilità e confronteremo i dati empirici coi dati raccolti in precedenza. Infine, concluderemo con una riflessione ed una sintesi dei dati ricavati dalla nostra ricerca.
istruzione
università
corso di studi
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Baraero Aguit_Gian Carlo.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.42 MB
Formato Adobe PDF
1.42 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/41624