What do children think when they see someone with a different skin color than theirs? How do they react? What do they feel? We asked it directly to some young primary school pupils’ who told us their sincere point of view on this thorny intercultural issue. This survey, related to the research carried out in the 1990s by the anthropologist Paola Tabet, therefore helps us to understand if and how children think based on stereotypes or have prejudices, a consideration that makes us reflect on what was and what is the intercultural educational project in Italy.
Che cosa pensano i bambini quando vedono una persona con un colore della pelle diverso dal loro? Come reagiscono? Cosa provano? Lo abbiamo chiesto direttamente ad alcuni giovani studenti del quarto e quinto anno di scuola primaria che ci hanno raccontato il loro sincero punto di vista su questa spinosa tematica interculturale. Questa indagine, correlata alle ricerche partite negli anni Novanta dell’antropologa Paola Tabet, ci aiuta, dunque, a comprendere se e come i bambini ragionino per stereotipi o abbiano pregiudizi, considerazione che ci fa riflettere su ciò che è stato e ciò che è il progetto educativo interculturale in Italia.
"Come ci si sente ad aver cambiato colore della pelle?" Il punto di vista dei bambini della scuola primaria tra stereotipi e pregiudizi.
BROTTO, ALICE
2022/2023
Abstract
What do children think when they see someone with a different skin color than theirs? How do they react? What do they feel? We asked it directly to some young primary school pupils’ who told us their sincere point of view on this thorny intercultural issue. This survey, related to the research carried out in the 1990s by the anthropologist Paola Tabet, therefore helps us to understand if and how children think based on stereotypes or have prejudices, a consideration that makes us reflect on what was and what is the intercultural educational project in Italy.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Brotto_Alice.pdf
accesso aperto
Dimensione
1.62 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.62 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/44829