The evergrowing influence of technologies and videogames in our lives contributed to the birth of Game Studies and to an increasing number of studies and pedagogical experimentations on the use of these means for a new way of learning. Methodologies like Gamification, Game Based Learning and E-learning were born; however they still haven’t been able to fully access the school environment, and the same goes for the use of videogames in teaching. By analyzing these constructs its intended to learn about the history, the features, the risks and opportunities of applying new ways of teaching and learning.

La sempre crescente influenza delle tecnologie e dei videogiochi nelle nostre vite ha portato alla nascita dei Game Studies e all'incremento di studi e sperimentazioni pedagogiche sull'utilizzo di tali strumenti per un nuovo modo di apprendere. Sono nate metodologie quali la Gamification, il Game Based Learning e l'E-learning; tuttavia quest'ultime non sono ancora riuscite ad accedere con successo all'ambiente scolastico, come anche il possibile uso dei videogiochi nella didattica. Analizzando questi costrutti si intende analizzare la storia, le caratteristiche, i rischi e le opportunità dell'applicazione di nuovi modi di insegnare ed apprendere.

Videogiochi e Gamification per un approccio ludico nella didattica

MONTERA, ELENA
2022/2023

Abstract

The evergrowing influence of technologies and videogames in our lives contributed to the birth of Game Studies and to an increasing number of studies and pedagogical experimentations on the use of these means for a new way of learning. Methodologies like Gamification, Game Based Learning and E-learning were born; however they still haven’t been able to fully access the school environment, and the same goes for the use of videogames in teaching. By analyzing these constructs its intended to learn about the history, the features, the risks and opportunities of applying new ways of teaching and learning.
2022
Videogame and Gamification for a playful approach to teaching
La sempre crescente influenza delle tecnologie e dei videogiochi nelle nostre vite ha portato alla nascita dei Game Studies e all'incremento di studi e sperimentazioni pedagogiche sull'utilizzo di tali strumenti per un nuovo modo di apprendere. Sono nate metodologie quali la Gamification, il Game Based Learning e l'E-learning; tuttavia quest'ultime non sono ancora riuscite ad accedere con successo all'ambiente scolastico, come anche il possibile uso dei videogiochi nella didattica. Analizzando questi costrutti si intende analizzare la storia, le caratteristiche, i rischi e le opportunità dell'applicazione di nuovi modi di insegnare ed apprendere.
Gamification
Videogiochi
Didattica
Game Based Learning
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/44878