The following Thesis presents the Toyota Kata model, conceptualized by Rother in 2009, as a promoter of a culture of continuous improvement: through the execution of the Kata of Improvement and the Kata of Coaching by the organizations involved, it fosters a new scientific way of thinking and acting to solve problems. Reviewing the literature through the PRISMA method (Page, McKenzie, Bossuyt et all., 2020), the research question was answered, "How does the Toyota Kata model promote a culture of continuous improvement?" Taking into consideration the elements and factors that promote a culture of continuous improvement according to Legentil (2017) and Almaimani and Mclaughlin (2018), it was found that the implementation of the Toyota Kata model engages Leaders and employees in problem solving through a scientific approach to improve processes and relationships within organizations. Given the following results, during my training internship in euXilia s.r.l, I decided with the Company Tutor to personally experiment with the Toyota Kata model, which led to the achievement of the challenge I had set for myself, allowing for the gradual development of scientific-type thinking and the increase of my problem solving skills.

Il seguente lavoro di Tesi presenta il modello Toyota Kata, ideato da Rother nel 2009, come promotore di una cultura del miglioramento continuo: attraverso l'esecuzione del Kata del Miglioramento e del Kata del Coaching da parte delle organizzazioni coinvolte, favorisce un nuovo modo di pensare e agire scientifico per la risoluzione dei problemi. La revisione della letteratura attraverso il metodo PRISMA (Page, McKenzie, Bossuyt et all., 2020), ha consentito di rispondere alla domanda di ricerca: “In che modo il modello Toyota Kata promuove una cultura del miglioramento continuo?”. Tenendo in considerazione gli elementi e i fattori che promuovono una cultura del miglioramento continuo secondo Legentil (2017) e Almaimani e Mclaughlin (2018), è emerso che l’attuazione del modello Toyota Kata coinvolge Leader e dipendenti nella risoluzione dei problemi tramite un approccio scientifico che consente di migliorare i processi e le relazioni all’interno delle organizzazioni. Dati i seguenti risultati, durante il mio tirocinio formativo in euXilia s.r.l, ho deciso con il Tutor Aziendale di sperimentare personalmente il modello Toyota Kata che ha portato al raggiungimento della sfida che mi ero posta, consentendomi lo sviluppo graduale del pensiero di tipo scientifico e l’incremento delle mie abilità di problem solving.

Il modello Toyota Kata: un'analisi per la promozione di una cultura del miglioramento continuo

PIVA, STELLA
2022/2023

Abstract

The following Thesis presents the Toyota Kata model, conceptualized by Rother in 2009, as a promoter of a culture of continuous improvement: through the execution of the Kata of Improvement and the Kata of Coaching by the organizations involved, it fosters a new scientific way of thinking and acting to solve problems. Reviewing the literature through the PRISMA method (Page, McKenzie, Bossuyt et all., 2020), the research question was answered, "How does the Toyota Kata model promote a culture of continuous improvement?" Taking into consideration the elements and factors that promote a culture of continuous improvement according to Legentil (2017) and Almaimani and Mclaughlin (2018), it was found that the implementation of the Toyota Kata model engages Leaders and employees in problem solving through a scientific approach to improve processes and relationships within organizations. Given the following results, during my training internship in euXilia s.r.l, I decided with the Company Tutor to personally experiment with the Toyota Kata model, which led to the achievement of the challenge I had set for myself, allowing for the gradual development of scientific-type thinking and the increase of my problem solving skills.
2022
The Toyota Kata model: an analysis for promoting a culture of continuos improvement
Il seguente lavoro di Tesi presenta il modello Toyota Kata, ideato da Rother nel 2009, come promotore di una cultura del miglioramento continuo: attraverso l'esecuzione del Kata del Miglioramento e del Kata del Coaching da parte delle organizzazioni coinvolte, favorisce un nuovo modo di pensare e agire scientifico per la risoluzione dei problemi. La revisione della letteratura attraverso il metodo PRISMA (Page, McKenzie, Bossuyt et all., 2020), ha consentito di rispondere alla domanda di ricerca: “In che modo il modello Toyota Kata promuove una cultura del miglioramento continuo?”. Tenendo in considerazione gli elementi e i fattori che promuovono una cultura del miglioramento continuo secondo Legentil (2017) e Almaimani e Mclaughlin (2018), è emerso che l’attuazione del modello Toyota Kata coinvolge Leader e dipendenti nella risoluzione dei problemi tramite un approccio scientifico che consente di migliorare i processi e le relazioni all’interno delle organizzazioni. Dati i seguenti risultati, durante il mio tirocinio formativo in euXilia s.r.l, ho deciso con il Tutor Aziendale di sperimentare personalmente il modello Toyota Kata che ha portato al raggiungimento della sfida che mi ero posta, consentendomi lo sviluppo graduale del pensiero di tipo scientifico e l’incremento delle mie abilità di problem solving.
Toyota Kata
Kata Miglioramento
Kata Coaching
Cultura
Miglioramento
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/44888