The research presented in the thesis aims to investigate how the use of laboratory-type teaching in Biology can promote meaningful learning by students. First of all, the thesis outlines what the didactics of Biology is, and how it should today be able to build interesting contexts by soliciting the students' experience and making them capable of re-elaborating it personally (Arcà, 1993). Subsequently, the thesis project is presented. This involved two fifth grade classes of the Primary School, one of which played the role of experimental group protagonist of the didactic intervention and the other of a control group. At the end of the course, the two classes finally carried out the same verification test, so as to be able to compare the results obtained. The research made use not only of a didactic intervention divided into eight meetings, but also of a series of questionnaires: a final and an initial questionnaire submitted to the pupils, before and after the beginning of the meetings; a final and an initial questionnaire proposed to the parents; a questionnaire addressed to primary school science teachers. All the data collected in this process flowed into the research project, the result of which was positive. The course gave good results as the children not only had fun, but also demonstrated that they understood the topics covered. It has also been highlighted how the use of laboratory teaching can help generate interest in biology and science in general.

La ricerca presentata nell’elaborato ha l’obiettivo di indagare come l’utilizzo di una didattica di tipo laboratoriale nell’insegnamento della biologia possa favorire un apprendimento significativo da parte degli studenti. La tesi va in primo luogo a delineare che cosa sia la Didattica della Biologia, e come essa debba oggi essere capace di costruire contesti interessanti sollecitando l’esperienza degli allievi e rendendoli capaci di rielaborarla personalmente (Arcà, 1993). Successivamente viene presentato il progetto di tesi, che ha coinvolto due classi quinte della Scuola Primaria, le quali hanno svolto una il ruolo di gruppo sperimentale protagonista dell’intervento didattico e l’altra di gruppo di controllo. A conclusione del percorso le due classi hanno infine svolto la stessa prova di verifica, così da poter confrontare i risultati ottenuti. La ricerca si è avvalsa non solo di un intervento didattico suddiviso in otto incontri, ma anche di una serie di questionari: un questionario finale e uno iniziale sottoposti agli alunni, prima e dopo l’inizio degli incontri; un questionario finale e uno iniziale proposto ai genitori; e infine un questionario rivolto agli insegnanti di scienze della Scuola Primaria. Tutti i dati raccolti in questo percorso sono confluiti nel progetto di ricerca, il cui risultato è stato positivo. Il percorso ha dato buoni esiti in quanto i bambini non solo si sono divertiti, ma hanno anche dimostrato di aver compreso gli argomenti trattati. Si è inoltre evidenziato come l’utilizzo di una didattica laboratoriale possa contribuire a generare interesse nei confronti della Biologia e delle Scienze in generale.

Esplorando il corpo umano. Una sperimentazione didattica alla Scuola Primaria basata sulla didattica laboratoriale.

MALACARNE, MARINA
2022/2023

Abstract

The research presented in the thesis aims to investigate how the use of laboratory-type teaching in Biology can promote meaningful learning by students. First of all, the thesis outlines what the didactics of Biology is, and how it should today be able to build interesting contexts by soliciting the students' experience and making them capable of re-elaborating it personally (Arcà, 1993). Subsequently, the thesis project is presented. This involved two fifth grade classes of the Primary School, one of which played the role of experimental group protagonist of the didactic intervention and the other of a control group. At the end of the course, the two classes finally carried out the same verification test, so as to be able to compare the results obtained. The research made use not only of a didactic intervention divided into eight meetings, but also of a series of questionnaires: a final and an initial questionnaire submitted to the pupils, before and after the beginning of the meetings; a final and an initial questionnaire proposed to the parents; a questionnaire addressed to primary school science teachers. All the data collected in this process flowed into the research project, the result of which was positive. The course gave good results as the children not only had fun, but also demonstrated that they understood the topics covered. It has also been highlighted how the use of laboratory teaching can help generate interest in biology and science in general.
2022
Exploring the human body. Didactic experimentation at Primary School based on laboratory teaching.
La ricerca presentata nell’elaborato ha l’obiettivo di indagare come l’utilizzo di una didattica di tipo laboratoriale nell’insegnamento della biologia possa favorire un apprendimento significativo da parte degli studenti. La tesi va in primo luogo a delineare che cosa sia la Didattica della Biologia, e come essa debba oggi essere capace di costruire contesti interessanti sollecitando l’esperienza degli allievi e rendendoli capaci di rielaborarla personalmente (Arcà, 1993). Successivamente viene presentato il progetto di tesi, che ha coinvolto due classi quinte della Scuola Primaria, le quali hanno svolto una il ruolo di gruppo sperimentale protagonista dell’intervento didattico e l’altra di gruppo di controllo. A conclusione del percorso le due classi hanno infine svolto la stessa prova di verifica, così da poter confrontare i risultati ottenuti. La ricerca si è avvalsa non solo di un intervento didattico suddiviso in otto incontri, ma anche di una serie di questionari: un questionario finale e uno iniziale sottoposti agli alunni, prima e dopo l’inizio degli incontri; un questionario finale e uno iniziale proposto ai genitori; e infine un questionario rivolto agli insegnanti di scienze della Scuola Primaria. Tutti i dati raccolti in questo percorso sono confluiti nel progetto di ricerca, il cui risultato è stato positivo. Il percorso ha dato buoni esiti in quanto i bambini non solo si sono divertiti, ma hanno anche dimostrato di aver compreso gli argomenti trattati. Si è inoltre evidenziato come l’utilizzo di una didattica laboratoriale possa contribuire a generare interesse nei confronti della Biologia e delle Scienze in generale.
Didattica Biologia
Corpo Umano
Laboratorio
Osservazione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Malacarne_Marina.pdf

accesso aperto

Dimensione 15.19 MB
Formato Adobe PDF
15.19 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/45084