This work investigates the importance of the emotional, affective and sexual sphere in people with physical disabilities and how the professional educator can intervene on these aspects. To achieve this goal, the first chapter analyzes the sphere of sexual health that is described as a need of every individual, a need recognisable as such thanks to the evolution faced by the concept of health. However many stigmas are still associated with the theme of sexuality and disability. The second chapter introduces the figure of the emotional, affective and sexual assistant, highlighting the differences between the meaning this figure has in some European realities active in the promotion of sexual assistance interventions, and in the Italian panorama, where this figure is promoted by the Lovegiver association. Lastly, in order to show the role that the professional educator can play with regard to emotional, affective and sexual needs of people with physical disability, an educational project is presented: through the analysis of needs and problems, it aims at carrying out an educational intervention focused on emotion, affectivity and sexuality.
Il presente lavoro va ad indagare l’importanza della sfera emotiva, affettiva e sessuale nelle persone con disabilità fisica e come la figura dell’educatore professionale può intervenire su questi aspetti. Per raggiungere tale obbiettivo, nel primo capitolo si introducono il concetto di salute e la sua evoluzione, per poi focalizzarsi sulla sfera della salute sessuale come bisogno di ogni individuo, bisogno riconosciuto come tale proprio grazie all’evoluzione che il concetto di salute ha affrontato, nonostante i molti stigmi ancora associati al tema della sessualità e della disabilità. Nel secondo capitolo si introduce la figura dell’assistente all’emotività, all’affettività e alla sessualità, mettendo in luce le differenze tra l’accezione che questa ha in alcune realtà europee attive nella promozione di interventi di assistenza sessuale e nel panorama italiano, in cui questa figura è promossa dall’associazione Lovegiver. In ultimo luogo, al fine di mostrare il ruolo che l’educatore professionale può ricoprire rispetto alla gestione dei bisogni di natura emotiva, affettiva e sessuale delle persone con disabilità fisica, si presenta un progetto educativo che, attraverso l’analisi di bisogni e problemi, mira a realizzare un intervento di educazione all’emotività, affettività e sessualità.
Il ruolo dell'Educatore Professionale nell'ambito dell'emotività, dell'affettività e della sessualità per persone con disabilità
FURLAN, CATERINA
2021/2022
Abstract
This work investigates the importance of the emotional, affective and sexual sphere in people with physical disabilities and how the professional educator can intervene on these aspects. To achieve this goal, the first chapter analyzes the sphere of sexual health that is described as a need of every individual, a need recognisable as such thanks to the evolution faced by the concept of health. However many stigmas are still associated with the theme of sexuality and disability. The second chapter introduces the figure of the emotional, affective and sexual assistant, highlighting the differences between the meaning this figure has in some European realities active in the promotion of sexual assistance interventions, and in the Italian panorama, where this figure is promoted by the Lovegiver association. Lastly, in order to show the role that the professional educator can play with regard to emotional, affective and sexual needs of people with physical disability, an educational project is presented: through the analysis of needs and problems, it aims at carrying out an educational intervention focused on emotion, affectivity and sexuality.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
caterina furlan tesi.pdf
accesso aperto
Dimensione
992.32 kB
Formato
Adobe PDF
|
992.32 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/46107