This thesis is the result of a study aimed at providing an anthropological overview of the development of fashion in Western society. The thesis is composed of a first chapter that deals with the historical reconstruction of fashion, in which its social and communicative function is illustrated, thus enabling it to go beyond the purely commodity sphere and become one of the main protagonists of the processes of change in contemporary Western society. The second chapter focuses on the communicative function of the human body, a vehicle for revealing one's identity. In addition, it analyses the concept of anthropopoiesis - the 'social fabrication' of human beings - elaborated by anthropologist Francesco Remotti, and how it intersects with the material productions of cultures. As a whole, the chapter shows how objects function as 'mirrors' that reflect individual and social images. Finally, the third chapter takes a closer look at a case study concerning fashion in that society, starting with the analysis of ethnographies and contemporary research that trace the global circulation of clothing today.

La presente tesi di laurea è il risultato di uno studio volto a fornire una panoramica antropologica dello sviluppo della moda nella società occidentale. La tesi è composta da un primo capitolo che tratta la ricostruzione storica della moda, in cui si illustra la sua funzione sociale e comunicativa consentendo di andare al di là dell’ambito puramente merceologico e divenire uno dei principali protagonisti dei processi di cambiamento della società contemporanea occidentale. Il secondo capitolo verte sulla funzione comunicativa del corpo umano, veicolo atto a manifestare la propria identità. Inoltre, si analizza il concetto di antropopoiesi – ossia la “fabbricazione sociale” degli esseri umani – elaborato dall’antropologo Francesco Remotti, e il modo in cui si interseca con le produzioni materiali delle culture. Nel suo insieme, il capitolo mostra come gli oggetti materiali funzionino da “specchi” che riflettono le immagini individuali e sociali. Infine, il terzo capitolo tratta più da vicino un caso studio inerente la moda in tale società a partire dall’analisi di etnografie e ricerche contemporanee che tracciano la circolazione globale dell'abbigliamento odierno.

Come ci vestiamo? Analisi antropologica dello sviluppo della moda nella società occidentale

DAMIN, CHIARA
2022/2023

Abstract

This thesis is the result of a study aimed at providing an anthropological overview of the development of fashion in Western society. The thesis is composed of a first chapter that deals with the historical reconstruction of fashion, in which its social and communicative function is illustrated, thus enabling it to go beyond the purely commodity sphere and become one of the main protagonists of the processes of change in contemporary Western society. The second chapter focuses on the communicative function of the human body, a vehicle for revealing one's identity. In addition, it analyses the concept of anthropopoiesis - the 'social fabrication' of human beings - elaborated by anthropologist Francesco Remotti, and how it intersects with the material productions of cultures. As a whole, the chapter shows how objects function as 'mirrors' that reflect individual and social images. Finally, the third chapter takes a closer look at a case study concerning fashion in that society, starting with the analysis of ethnographies and contemporary research that trace the global circulation of clothing today.
2022
How do we dress? Anthropological analysis of the development of fashion in Western society
La presente tesi di laurea è il risultato di uno studio volto a fornire una panoramica antropologica dello sviluppo della moda nella società occidentale. La tesi è composta da un primo capitolo che tratta la ricostruzione storica della moda, in cui si illustra la sua funzione sociale e comunicativa consentendo di andare al di là dell’ambito puramente merceologico e divenire uno dei principali protagonisti dei processi di cambiamento della società contemporanea occidentale. Il secondo capitolo verte sulla funzione comunicativa del corpo umano, veicolo atto a manifestare la propria identità. Inoltre, si analizza il concetto di antropopoiesi – ossia la “fabbricazione sociale” degli esseri umani – elaborato dall’antropologo Francesco Remotti, e il modo in cui si interseca con le produzioni materiali delle culture. Nel suo insieme, il capitolo mostra come gli oggetti materiali funzionino da “specchi” che riflettono le immagini individuali e sociali. Infine, il terzo capitolo tratta più da vicino un caso studio inerente la moda in tale società a partire dall’analisi di etnografie e ricerche contemporanee che tracciano la circolazione globale dell'abbigliamento odierno.
Moda
Identità
Società occidentale
Antropologia
Storia
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/46508