Reading and comprehension skills are transversally useful and functional to all the various disciplines. For the development of a sure reading competence it is necessary to acquire appropriate strategies and techniques and the constant implementation of cognitive operations for understanding the text. This thesis aims to verify, thanks to an empirical research, whether, in a primary school class IV, the connection between reading ability and comprehension process is increased by the use of didactic interventions with procedural facilitations using some strategies based on the WRW method.

Le abilità di lettura e di comprensione sono trasversalmente utili e funzionali a tutte le varie discipline. Per lo sviluppo di una sicura competenza di lettura è necessaria l’acquisizione di opportune strategie e tecniche e la costante messa in atto di operazioni cognitive per la comprensione del testo. Questa tesi si propone di verificare grazie ad una ricerca di tipo empirico se, in una classe IV di scuola primaria, la connessione tra abilità di lettura e processo di comprensione è incrementata dall’utilizzo di interventi didattici con facilitazioni procedurali utilizzando alcune strategie basate sul metodo WRW.

FACILITARE IL PROCESSO TRA LETTURA E COMPRENSIONE. Ricerca empirica in una classe quarta di scuola primaria.

MAZZUCATO, ARIANNA
2022/2023

Abstract

Reading and comprehension skills are transversally useful and functional to all the various disciplines. For the development of a sure reading competence it is necessary to acquire appropriate strategies and techniques and the constant implementation of cognitive operations for understanding the text. This thesis aims to verify, thanks to an empirical research, whether, in a primary school class IV, the connection between reading ability and comprehension process is increased by the use of didactic interventions with procedural facilitations using some strategies based on the WRW method.
2022
FACILITATE THE PROCESS BETWEEN READING AND COMPREHENSION. Empirical research in a fourth grade primary school class.
Le abilità di lettura e di comprensione sono trasversalmente utili e funzionali a tutte le varie discipline. Per lo sviluppo di una sicura competenza di lettura è necessaria l’acquisizione di opportune strategie e tecniche e la costante messa in atto di operazioni cognitive per la comprensione del testo. Questa tesi si propone di verificare grazie ad una ricerca di tipo empirico se, in una classe IV di scuola primaria, la connessione tra abilità di lettura e processo di comprensione è incrementata dall’utilizzo di interventi didattici con facilitazioni procedurali utilizzando alcune strategie basate sul metodo WRW.
Lettura
Comprensione
Facilitazioni
Strategie
Metodo WRW
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Mazzucato_Arianna.pdf

accesso aperto

Dimensione 5.37 MB
Formato Adobe PDF
5.37 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/46878