Introduction. Within the Degree courses of Health Professions, the training internship is an essential element for a professional qualification, allowing the student to approach clinical practice, thanks to the support and supervision of the internship tutors. Therefore, specific training is necessary for apprenticeship guides. The following work is a design, implementation, and evaluation of in-service training course within the ULSS 6 Euganea for internship tutors of the degree course in Physiotherapy and Occupational Therapy. The evidence relating to the effectiveness of active teaching is numerous, which is why the course's design envisaged the main application of this training method using cooperative learning, peer education, and group laboratory activities. Material and Methods. The course involved the participation of 55 professionals including physiotherapists and occupational therapists. The participants were divided into working groups, and they were asked to develop three mandates: the Student Charter, the Student Portfolio and three questions to be asked to the student after the internship to obtain feedback on the experience. For the assessment of satisfaction and perceived effectiveness, a questionnaire was developed and proposed anonymously at the end of the course. Results. The course included two opening meetings in the classroom, a self-managed group work phase, and a final closing meeting. Active learning modalities were used almost exclusively during classroom meetings. The teachers reviewed the mandates elaborated by the participants and gave the students feedback during the closing meeting. The data analysis suggests a high satisfaction with classroom meetings and teaching methods. The qualitative analysis of the opinions collected from the participants suggests that the most appreciated elements were the possibility of sharing experiences with colleagues, the need to repeat this type of training, and the satisfaction with the performance of the course. Discussion. The results obtained from the satisfaction questionnaire agree with the literature, according to which the adult prefers student-centered learning methods oriented towards the training needs deriving from the working context. The elaboration of mandates by the students made it possible to develop a kit of useful tools for taking charge of the student. These tools may become a shared toolkit in the entire Ulss 6. Conclusions. This work highlights how using multiple active learning methods in post-graduate and continuing medical education is essential to reach high participation by the trainees, with high satisfaction and perceived effectiveness. From this work emerges the need to re-evaluate the training proposals relating to continuous training, often characterized by a more traditional and mainly frontal approach.

Introduzione. All’interno dei corsi di Laurea delle Professioni Sanitarie il tirocinio formativo costituisce un elemento essenziale alla qualificazione professionale, consentendo l’avvicinamento dello studente alla pratica clinica, grazie anche al supporto e supervisione delle guide di tirocinio. Risulta, dunque, necessaria una formazione specifica per queste figure. In questo quadro si inserisce il seguente lavoro di progettazione, erogazione e valutazione del corso di formazione sul campo all’interno dell’Ulss 6 Euganea per guide di tirocinio del corso di Laura di Fisioterapia e Terapia Occupazionale. Materiali e metodi. Il corso ha previsto la partecipazione di 55 professionisti tra fisioterapisti e terapisti occupazionali. I partecipanti sono stati suddivisi in gruppi di lavoro ed è stato loro richiesto di elaborare tre mandati: la Carta per lo Studente, il Portfolio dello Studente e tre domande da porre allo studente in tirocinio per ottenere un feedback rispetto all’esperienza avuta. Per la valutazione rispetto al grado di soddisfazione e all’efficacia percepita è stato elaborato un questionario di gradimento proposto in forma anonima al termine del corso. Risultati. Il corso ha previsto due incontri in aula di apertura, una fase di lavoro autogestito in gruppo e un incontro finale di chiusura. Negli incontri svolti in aula si è ricorso all’utilizzo quasi esclusivo di modalità di didattica attiva. Dall’analisi dei dati ottenuti dai questionari di gradimento emerge piena soddisfazione rispetto agli incontri in aula e alla modalità didattiche utilizzate. Dall’analisi qualitativa delle opinioni raccolte dai partecipanti, emerge che gli elementi di maggior gradimento sono stati la possibilità di condividere esperienze con i colleghi, la necessità di ripetere questo tipo di formazione e la soddisfazione rispetto allo svolgimento del corso. Discussione. I risultati ottenuti dal questionario di gradimento sono in linea rispetto quanto emerge dalla letteratura, secondo cui l’adulto predilige modalità di apprendimento student-centered e orientate ai bisogni formativi derivanti dal contesto lavorativo. L’elaborazione dei mandati da parte dei corsisti ha permesso di sviluppare un kit di strumenti utili nella presa in carico dello studente. Si prevede, come possibile sviluppo, la condivisione di questi strumenti all’interno dell’intera Ulss 6. Conclusioni. Il presente lavoro ha permesso di evidenziare come l’utilizzo di molteplici modalità di didattica attiva, nella formazione post-base ed ECM, permetta di ottenere un’elevata partecipazione da parte dei corsisti, con un riscontro positivo in termini di gradimento e di efficacia percepita. In questo senso emerge la necessità di rivalutare le proposte formative relative alla formazione continua, spesso caratterizzate da un approccio più tradizionale e prevalentemente frontale.

LA DIDATTICA ATTIVA NELLA FORMAZIONE POST-BASE: PROGETTAZIONE, EROGAZIONE E VALUTAZIONE DI UN CORSO DI FORMAZIONE SUL CAMPO PER GUIDE DI TIROCINIO NELL’AZIENDA ULSS 6 EUGANEA

BORTOLATO, VALENTINA
2022/2023

Abstract

Introduction. Within the Degree courses of Health Professions, the training internship is an essential element for a professional qualification, allowing the student to approach clinical practice, thanks to the support and supervision of the internship tutors. Therefore, specific training is necessary for apprenticeship guides. The following work is a design, implementation, and evaluation of in-service training course within the ULSS 6 Euganea for internship tutors of the degree course in Physiotherapy and Occupational Therapy. The evidence relating to the effectiveness of active teaching is numerous, which is why the course's design envisaged the main application of this training method using cooperative learning, peer education, and group laboratory activities. Material and Methods. The course involved the participation of 55 professionals including physiotherapists and occupational therapists. The participants were divided into working groups, and they were asked to develop three mandates: the Student Charter, the Student Portfolio and three questions to be asked to the student after the internship to obtain feedback on the experience. For the assessment of satisfaction and perceived effectiveness, a questionnaire was developed and proposed anonymously at the end of the course. Results. The course included two opening meetings in the classroom, a self-managed group work phase, and a final closing meeting. Active learning modalities were used almost exclusively during classroom meetings. The teachers reviewed the mandates elaborated by the participants and gave the students feedback during the closing meeting. The data analysis suggests a high satisfaction with classroom meetings and teaching methods. The qualitative analysis of the opinions collected from the participants suggests that the most appreciated elements were the possibility of sharing experiences with colleagues, the need to repeat this type of training, and the satisfaction with the performance of the course. Discussion. The results obtained from the satisfaction questionnaire agree with the literature, according to which the adult prefers student-centered learning methods oriented towards the training needs deriving from the working context. The elaboration of mandates by the students made it possible to develop a kit of useful tools for taking charge of the student. These tools may become a shared toolkit in the entire Ulss 6. Conclusions. This work highlights how using multiple active learning methods in post-graduate and continuing medical education is essential to reach high participation by the trainees, with high satisfaction and perceived effectiveness. From this work emerges the need to re-evaluate the training proposals relating to continuous training, often characterized by a more traditional and mainly frontal approach.
2022
Active learning in post-graduate education: design, implementation and evaluation of in-service training for internship tutors in ULSS 6 Euganea
Introduzione. All’interno dei corsi di Laurea delle Professioni Sanitarie il tirocinio formativo costituisce un elemento essenziale alla qualificazione professionale, consentendo l’avvicinamento dello studente alla pratica clinica, grazie anche al supporto e supervisione delle guide di tirocinio. Risulta, dunque, necessaria una formazione specifica per queste figure. In questo quadro si inserisce il seguente lavoro di progettazione, erogazione e valutazione del corso di formazione sul campo all’interno dell’Ulss 6 Euganea per guide di tirocinio del corso di Laura di Fisioterapia e Terapia Occupazionale. Materiali e metodi. Il corso ha previsto la partecipazione di 55 professionisti tra fisioterapisti e terapisti occupazionali. I partecipanti sono stati suddivisi in gruppi di lavoro ed è stato loro richiesto di elaborare tre mandati: la Carta per lo Studente, il Portfolio dello Studente e tre domande da porre allo studente in tirocinio per ottenere un feedback rispetto all’esperienza avuta. Per la valutazione rispetto al grado di soddisfazione e all’efficacia percepita è stato elaborato un questionario di gradimento proposto in forma anonima al termine del corso. Risultati. Il corso ha previsto due incontri in aula di apertura, una fase di lavoro autogestito in gruppo e un incontro finale di chiusura. Negli incontri svolti in aula si è ricorso all’utilizzo quasi esclusivo di modalità di didattica attiva. Dall’analisi dei dati ottenuti dai questionari di gradimento emerge piena soddisfazione rispetto agli incontri in aula e alla modalità didattiche utilizzate. Dall’analisi qualitativa delle opinioni raccolte dai partecipanti, emerge che gli elementi di maggior gradimento sono stati la possibilità di condividere esperienze con i colleghi, la necessità di ripetere questo tipo di formazione e la soddisfazione rispetto allo svolgimento del corso. Discussione. I risultati ottenuti dal questionario di gradimento sono in linea rispetto quanto emerge dalla letteratura, secondo cui l’adulto predilige modalità di apprendimento student-centered e orientate ai bisogni formativi derivanti dal contesto lavorativo. L’elaborazione dei mandati da parte dei corsisti ha permesso di sviluppare un kit di strumenti utili nella presa in carico dello studente. Si prevede, come possibile sviluppo, la condivisione di questi strumenti all’interno dell’intera Ulss 6. Conclusioni. Il presente lavoro ha permesso di evidenziare come l’utilizzo di molteplici modalità di didattica attiva, nella formazione post-base ed ECM, permetta di ottenere un’elevata partecipazione da parte dei corsisti, con un riscontro positivo in termini di gradimento e di efficacia percepita. In questo senso emerge la necessità di rivalutare le proposte formative relative alla formazione continua, spesso caratterizzate da un approccio più tradizionale e prevalentemente frontale.
Formazione sul campo
Didattica attiva
Guida di tirocinio
Formazione post-base
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Bortolato_Valentina.pdf

accesso riservato

Dimensione 2.48 MB
Formato Adobe PDF
2.48 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/47790