Wine tourism as a segment of cultural tourism represents a cornerstone in the panorama of the tourism sector as well as a means of disseminating the quality food and wine products of our country. We are witnessing a radical change in the culture of wine which has led to the exponential spread of tourism linked to the fruit of the vine. This thesis aims to provide an analysis of the evolution of wine tourism in the lagoon of Venice, studying companies and organizations that have adapted to the market, betting on the recovery of an ancient relationship between the ancient capital of the Serenissima and wine. It will be presented the survey carried out through interviews of staff working in the field, observing the hypothetical quantitative and qualitative differences.

L’enoturismo come segmento del turismo culturale rappresenta un caposaldo nel panorama del settore turistico nonché mezzo di diffusione dei prodotti enogastronomici di qualità della nostra penisola. Assistiamo ad un cambiamento radicale nella cultura del vino che ha portato all’esponenziale diffusione del turismo legato al frutto della vite. Questo lavoro di tesi si prefigge l’obiettivo di fornire un’analisi dell’evoluzione dell’enoturistico nella laguna di Venezia, studiando imprese ed enti che si sono adeguate al mercato, scommettendo sul recupero di un antico rapporto che lega l’antica capitale della Serenissima al vino. Sarà presentata l’indagine svolta attraverso le interviste di personale operante nel settore, osservare le ipotetiche differenze quantitative e qualitative.

Passato, presente e futuro del turismo del vino nella Laguna di Venezia ​

SCHIAVON, FILIPPO
2022/2023

Abstract

Wine tourism as a segment of cultural tourism represents a cornerstone in the panorama of the tourism sector as well as a means of disseminating the quality food and wine products of our country. We are witnessing a radical change in the culture of wine which has led to the exponential spread of tourism linked to the fruit of the vine. This thesis aims to provide an analysis of the evolution of wine tourism in the lagoon of Venice, studying companies and organizations that have adapted to the market, betting on the recovery of an ancient relationship between the ancient capital of the Serenissima and wine. It will be presented the survey carried out through interviews of staff working in the field, observing the hypothetical quantitative and qualitative differences.
2022
Past, Present and Future of wine tourism in the Venice Lagoon
L’enoturismo come segmento del turismo culturale rappresenta un caposaldo nel panorama del settore turistico nonché mezzo di diffusione dei prodotti enogastronomici di qualità della nostra penisola. Assistiamo ad un cambiamento radicale nella cultura del vino che ha portato all’esponenziale diffusione del turismo legato al frutto della vite. Questo lavoro di tesi si prefigge l’obiettivo di fornire un’analisi dell’evoluzione dell’enoturistico nella laguna di Venezia, studiando imprese ed enti che si sono adeguate al mercato, scommettendo sul recupero di un antico rapporto che lega l’antica capitale della Serenissima al vino. Sarà presentata l’indagine svolta attraverso le interviste di personale operante nel settore, osservare le ipotetiche differenze quantitative e qualitative.
enoturismo
paesaggio
cultura
patrimonio
identità
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/49422