This paper is about the internship experience made at the marketing office of Alì Supermercati. Specifically, the narration explains what the role of a copywriter is in a large-scale retail company, also describing the other figures in the marketing office who collaborate with this role. Through the narration of the activities carried out, the thesis also explores the roles of multimedia content production companies, which must follow the indications of the marketing office. The paper explains the procedures that are usually followed to obtain communication or advertising texts required by a typical large-scale retail company: the reasoning that leads to the drafting of the texts is explained, as well as the doubts of a technical nature that lead to the physical realization of the idea. Gathering experiences, the thesis illustrates how all types of text that characterize the communication that a large-scale retail company should have produced. As a result, by collecting the information provided in the first two paragraphs, the paper presents a concrete example of communication of a large project that took place during the internship period. This example demonstrates that every editorial activity of a copywriter is useful for making communication clear both on small occasions and on large ones. The paper ends with an interview with the press office of Alì supermarkets, which underlines how much empathy and transparency in communication are fundamental for the success of a company like Alì. In conclusion, in a company that has been serving the same customers every day for years, it is necessary that the copywriter, to be effective, is not only persuasive but also transparent and empathetic.

L'elaborato racconta dell'esperienza di stage fatta presso l'ufficio marketing di Alì Supermercati. Nello specifico, la narrazione spiega a che cosa serve la figura del copywriter in un’azienda di GDO, descrivendo anche le altre figure dell’ufficio marketing che collaborano con questo ruolo. Attraverso il racconto delle attività svolte, la tesi approfondisce anche i ruoli delle aziende di produzione di contenuti multimediali, che devono seguire le indicazioni dell'ufficio marketing. Nell’elaborato vengono spiegate le procedure che di solito si seguono per ottenere i testi comunicativi o pubblicitari previsti da una tipica azienda di GDO: si esplicitano i ragionamenti che portano alla redazione dei testi, così come i dubbi di natura tecnica che portano alla realizzazione fisica dell’idea. Raccogliendo esperienze, la tesi illustra come vengono prodotti tutti i tipi di testo che caratterizzano la comunicazione che dovrebbe avere un’azienda di GDO. Come risultato, raccogliendo le informazioni fornite nei primi due paragrafi, l’elaborato presenta un esempio concreto di comunicazione di un grande progetto, realmente avvenuta durante il periodo di stage. Questo esempio dimostra che ogni attività di redazione di un copywriter è utile a rendere nitida la comunicazione tanto nelle piccole occasioni, quanto nelle grandi. L’elaborato si conclude con un’intervista all’ufficio stampa di Alì supermercati, che sottolinea quanto l’empatia e la trasparenza in comunicazione siano fondamentali per il successo di un’azienda come Alì. In conclusione, in un’azienda che serve tutti i giorni gli stessi clienti da anni, è necessario che il copywriter, per essere efficace, non sia solo persuasivo, ma anche trasparente ed empatico.

Copywriting in Alì Supermercati: attività e progetti di redazione tipici della Grande Distribuzione Organizzata

PUPO, ETTORE
2022/2023

Abstract

This paper is about the internship experience made at the marketing office of Alì Supermercati. Specifically, the narration explains what the role of a copywriter is in a large-scale retail company, also describing the other figures in the marketing office who collaborate with this role. Through the narration of the activities carried out, the thesis also explores the roles of multimedia content production companies, which must follow the indications of the marketing office. The paper explains the procedures that are usually followed to obtain communication or advertising texts required by a typical large-scale retail company: the reasoning that leads to the drafting of the texts is explained, as well as the doubts of a technical nature that lead to the physical realization of the idea. Gathering experiences, the thesis illustrates how all types of text that characterize the communication that a large-scale retail company should have produced. As a result, by collecting the information provided in the first two paragraphs, the paper presents a concrete example of communication of a large project that took place during the internship period. This example demonstrates that every editorial activity of a copywriter is useful for making communication clear both on small occasions and on large ones. The paper ends with an interview with the press office of Alì supermarkets, which underlines how much empathy and transparency in communication are fundamental for the success of a company like Alì. In conclusion, in a company that has been serving the same customers every day for years, it is necessary that the copywriter, to be effective, is not only persuasive but also transparent and empathetic.
2022
Copywriting in Alì Supermarkets: typical activities and editing projects in Large-Scale Retail Trade
L'elaborato racconta dell'esperienza di stage fatta presso l'ufficio marketing di Alì Supermercati. Nello specifico, la narrazione spiega a che cosa serve la figura del copywriter in un’azienda di GDO, descrivendo anche le altre figure dell’ufficio marketing che collaborano con questo ruolo. Attraverso il racconto delle attività svolte, la tesi approfondisce anche i ruoli delle aziende di produzione di contenuti multimediali, che devono seguire le indicazioni dell'ufficio marketing. Nell’elaborato vengono spiegate le procedure che di solito si seguono per ottenere i testi comunicativi o pubblicitari previsti da una tipica azienda di GDO: si esplicitano i ragionamenti che portano alla redazione dei testi, così come i dubbi di natura tecnica che portano alla realizzazione fisica dell’idea. Raccogliendo esperienze, la tesi illustra come vengono prodotti tutti i tipi di testo che caratterizzano la comunicazione che dovrebbe avere un’azienda di GDO. Come risultato, raccogliendo le informazioni fornite nei primi due paragrafi, l’elaborato presenta un esempio concreto di comunicazione di un grande progetto, realmente avvenuta durante il periodo di stage. Questo esempio dimostra che ogni attività di redazione di un copywriter è utile a rendere nitida la comunicazione tanto nelle piccole occasioni, quanto nelle grandi. L’elaborato si conclude con un’intervista all’ufficio stampa di Alì supermercati, che sottolinea quanto l’empatia e la trasparenza in comunicazione siano fondamentali per il successo di un’azienda come Alì. In conclusione, in un’azienda che serve tutti i giorni gli stessi clienti da anni, è necessario che il copywriter, per essere efficace, non sia solo persuasivo, ma anche trasparente ed empatico.
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