The present study aims at analysing the new business trend of “quick-commerce” (q-commerce), which represents the evolution of the concept of e-commerce that in turn, encompasses the transactions between producers (supply) and consumers (demand) for the purchase of goods and services over the internet. The main feature which differentiates quick-commerce is the fact that orders are delivered to users almost instantly (sometimes just in a few minutes), with the objective of assuring the best experience to the most impatient consumers. An e-commerce is composed of many factors which make it unique in the market. Such factors involve several disciplines, from information technology to communication, from marketing to graphics, and finally, from regulatory to legal issues. This analysis focuses its attention on Delivery Hero, the startup that has initiated this new trend in more than 40 countries where it operates with more than 22,000 employees. Lifestyles are changing in every part of the world, and so is customer behaviour, together with an increased demand for speed and comfort. Consequently, online shopping is experiencing steadily increasing growth, by means of e-commerce modes that aim to fulfil consumer requests with a delivery time of within 30 minutes. Rapid commerce has also proven to be a valuable ally when it comes to providing instant support to communities in need. In the midst of the COVID-19 pandemic, these new forms of commerce responded to the growing demand for delivery as people were encouraged to stay at home. This research aims to define the structure of a quick-commerce by individualizing business and marketing strategies and analyzing this new form of commerce from the perspective of efficiency and sustainability.

Lo studio analizza il Quick commerce (o q-commerce), la prossima generazione dell’eCommerce ovvero l’insieme delle transazioni per la commercializzazione di beni e servizi tra produttore (offerta) e consumatore (domanda), realizzate tramite Internet. L’evoluzione sta nel consegnare la merce a chi l’ha ordinata nel giro di pochissimo tempo (addirittura pochi minuti), il suo obiettivo è assicurare al consumatore un’esperienza più veloce e, in definitiva, migliore. Un e-commerce è composto da molti fattori, che ne differenziano la tipologia, e coinvolge diverse discipline: dall’informatica tecnica alla comunicazione, dal marketing alla grafica, fino alle questioni normative e legali. L’analisi studia la start up Delivery Hero la quale ha dato il via a questo nuovo trend a livello mondiale in oltre 40 paesi in cui opera con più di 22.000 dipendenti. In tutto il mondo, gli stili di vita stanno cambiando e così anche il comportamento dei clienti. La velocità e la comodità stanno diventando più importanti che mai, dunque, vi è una accelerazione della crescita degli acquisti on-line preferibilmente tramite modalità di commercio elettronico che mirano a soddisfare gli ordini dei consumatori con un tempo di consegna entro i 30 minuti. Il commercio rapido si è anche dimostrato un prezioso alleato quando si tratta di fornire supporto istantaneo alle comunità bisognose. Nel mezzo della pandemia di COVID-19 in tutto il mondo queste nuove forme di commercio hanno risposto alla crescente domanda di consegna poiché le persone erano incoraggiate a rimanere a casa. La ricerca è finalizzata a definire la struttura di un quick commerce individualizzando le strategie di business e di marketing e analizzando questa nuova forma di commercio dal punto di vista dell’efficienza del servizio e della sostenibilità.

Quick Commerce: la terza generazione dell'e-commerce

TOSATO, FEDERICO
2022/2023

Abstract

The present study aims at analysing the new business trend of “quick-commerce” (q-commerce), which represents the evolution of the concept of e-commerce that in turn, encompasses the transactions between producers (supply) and consumers (demand) for the purchase of goods and services over the internet. The main feature which differentiates quick-commerce is the fact that orders are delivered to users almost instantly (sometimes just in a few minutes), with the objective of assuring the best experience to the most impatient consumers. An e-commerce is composed of many factors which make it unique in the market. Such factors involve several disciplines, from information technology to communication, from marketing to graphics, and finally, from regulatory to legal issues. This analysis focuses its attention on Delivery Hero, the startup that has initiated this new trend in more than 40 countries where it operates with more than 22,000 employees. Lifestyles are changing in every part of the world, and so is customer behaviour, together with an increased demand for speed and comfort. Consequently, online shopping is experiencing steadily increasing growth, by means of e-commerce modes that aim to fulfil consumer requests with a delivery time of within 30 minutes. Rapid commerce has also proven to be a valuable ally when it comes to providing instant support to communities in need. In the midst of the COVID-19 pandemic, these new forms of commerce responded to the growing demand for delivery as people were encouraged to stay at home. This research aims to define the structure of a quick-commerce by individualizing business and marketing strategies and analyzing this new form of commerce from the perspective of efficiency and sustainability.
2022
Quick Commerce: the third generation of e-commerce
Lo studio analizza il Quick commerce (o q-commerce), la prossima generazione dell’eCommerce ovvero l’insieme delle transazioni per la commercializzazione di beni e servizi tra produttore (offerta) e consumatore (domanda), realizzate tramite Internet. L’evoluzione sta nel consegnare la merce a chi l’ha ordinata nel giro di pochissimo tempo (addirittura pochi minuti), il suo obiettivo è assicurare al consumatore un’esperienza più veloce e, in definitiva, migliore. Un e-commerce è composto da molti fattori, che ne differenziano la tipologia, e coinvolge diverse discipline: dall’informatica tecnica alla comunicazione, dal marketing alla grafica, fino alle questioni normative e legali. L’analisi studia la start up Delivery Hero la quale ha dato il via a questo nuovo trend a livello mondiale in oltre 40 paesi in cui opera con più di 22.000 dipendenti. In tutto il mondo, gli stili di vita stanno cambiando e così anche il comportamento dei clienti. La velocità e la comodità stanno diventando più importanti che mai, dunque, vi è una accelerazione della crescita degli acquisti on-line preferibilmente tramite modalità di commercio elettronico che mirano a soddisfare gli ordini dei consumatori con un tempo di consegna entro i 30 minuti. Il commercio rapido si è anche dimostrato un prezioso alleato quando si tratta di fornire supporto istantaneo alle comunità bisognose. Nel mezzo della pandemia di COVID-19 in tutto il mondo queste nuove forme di commercio hanno risposto alla crescente domanda di consegna poiché le persone erano incoraggiate a rimanere a casa. La ricerca è finalizzata a definire la struttura di un quick commerce individualizzando le strategie di business e di marketing e analizzando questa nuova forma di commercio dal punto di vista dell’efficienza del servizio e della sostenibilità.
Quick Commerce
Terza generazione
E-commerce
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/49465