Technological innovations have changed the economic environment in which companies compete. Profound market changes have driven the emergence of new business models. This study analyses how the retailing sector, particularly sportswear, has been shaped by the advent of business platform models. The aim is to assess whether a strategic application of such models can contribute to the creation of a sustainable competitive advantage. The analysis focuses on the response of Nike Inc. to these changes, starting with company statements, financial reports and market data, compared to its main competitor, Adidas. The research brings evidence of an advantage generated from the implementations of platforms to the business model; however, the statement previously mentioned needs an appropriate contextualization to the specific characteristics of the considered market, and cannot ignore additional variables such as cultural influence, brand value, market trends and macroeconomic shocks.

Le innovazioni tecnologiche hanno modificato il contesto economico in cui competono le aziende. Profondi cambiamenti del mercato hanno guidato la nascita di nuovi modelli business. Questo studio analizza come il settore del retailing, in particolare dello sportswear, sia stato plasmato dall’avvento dei modelli business platform. Lo scopo è valutare se una strategica applicazione di tali modelli possa contribuire alla creazione di un vantaggio competitivo sostenibile. L’analisi si concentra sulla risposta di Nike Inc. a tali cambiamenti, partendo da dichiarazioni aziendali, report finanziari e dati di mercato, confrontate con il suo principale competitor, Adidas. La ricerca porta evidenze di un vantaggio generato dall’implementazioni di piattaforme al modello business; tuttavia, la suddetta affermazione necessita di un’appropriata contestualizzazione alle specifiche caratteristiche del mercato considerato, e non può prescindere da ulteriori variabili come influenza culturale, valore del brand, tendenze di mercato e shock macroeconomici.

L'effetto dei platform business model nel retailing: la risposta di Nike

LOI, PAOLA
2022/2023

Abstract

Technological innovations have changed the economic environment in which companies compete. Profound market changes have driven the emergence of new business models. This study analyses how the retailing sector, particularly sportswear, has been shaped by the advent of business platform models. The aim is to assess whether a strategic application of such models can contribute to the creation of a sustainable competitive advantage. The analysis focuses on the response of Nike Inc. to these changes, starting with company statements, financial reports and market data, compared to its main competitor, Adidas. The research brings evidence of an advantage generated from the implementations of platforms to the business model; however, the statement previously mentioned needs an appropriate contextualization to the specific characteristics of the considered market, and cannot ignore additional variables such as cultural influence, brand value, market trends and macroeconomic shocks.
2022
The effect of platform business model on retailing: Nike's response
Le innovazioni tecnologiche hanno modificato il contesto economico in cui competono le aziende. Profondi cambiamenti del mercato hanno guidato la nascita di nuovi modelli business. Questo studio analizza come il settore del retailing, in particolare dello sportswear, sia stato plasmato dall’avvento dei modelli business platform. Lo scopo è valutare se una strategica applicazione di tali modelli possa contribuire alla creazione di un vantaggio competitivo sostenibile. L’analisi si concentra sulla risposta di Nike Inc. a tali cambiamenti, partendo da dichiarazioni aziendali, report finanziari e dati di mercato, confrontate con il suo principale competitor, Adidas. La ricerca porta evidenze di un vantaggio generato dall’implementazioni di piattaforme al modello business; tuttavia, la suddetta affermazione necessita di un’appropriata contestualizzazione alle specifiche caratteristiche del mercato considerato, e non può prescindere da ulteriori variabili come influenza culturale, valore del brand, tendenze di mercato e shock macroeconomici.
Platform
Nike
Sportswear retail
E-tailing
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/49745