This work discusses, from a social and community psychology perspective, what types of interventions can help in contexts of vulnerability. In particular, studies and projects implemented by multidisciplinary approach using psychological tools and the power of sport to generate social change are cited and analysed. The paper draws its roots and inspiration from a project implemented in an educational centre in a favela (CEDEP), in Florianópolis, Brazil. The intervention is contextualised with an overview of the country's socioeconomic situation, the present economic inequality, and the context of the favelas. Empirical evidence is provided to show what kind of activities can be implemented and suggested to help the most vulnerable part of the population. Pedagogical and educational practices then frame these interventions. It is evident how initiatives using psychological practices and methodologies improve wellbeing in such contexts, especially those projects involving sport, as this has been shown to be crucial as an inclusive and educational means in vulnerable contexts. It is evident how initiatives using psychological practices and methodologies improve wellbeing in such contexts, especially those projects involving sport or recreational activities, as these have been shown to be crucial as an inclusive and educational means in vulnerable contexts.

Il presente lavoro tratta, da un punto di vista della psicologia sociale e di comunità, quali tipologie di interventi possono aiutare in contesti di vulnerabilità. In particolare, vengono citati e analizzati studi e progetti implementati da equipe multidisciplinari che utilizzano dispositivi psicologici e il potere dello sport per generare un cambiamento sociale. L’elaborato trae le sue radici e la sua ispirazione da un progetto realizzato in un centro educativo di una favela (CEDEP), a Florianópolis, Brasile. L’intervento viene contestualizzato da una panoramica sulla situazione socioeconomica del paese, sulla disuguaglianza presente e il contesto delle favelas. Evidenze empiriche vengono fornite per dimostrare quali tipo di attività sono implementabili e suggerite per aiutare la parte di popolazione più vulnerabile. Pratiche pedagogiche e educative fanno poi da cornice a questi interventi. Risulta evidente quanto iniziative che utilizzano pratiche e metodologie psicologiche migliorino il benessere in tali contesti, specialmente quei progetti che coinvolgono lo sport, poiché dimostrate essere cruciali come mezzo inclusivo e educativo in contesti di vulnerabilità. Risulta evidente quanto iniziative che utilizzano pratiche e metodologie psicologiche migliorino il benessere in tali contesti, specialmente quei progetti che coinvolgono lo sport o attività ludiche e ricreative, poiché dimostrate essere cruciali come mezzo inclusivo e educativo in contesti di vulnerabilità.

Interventi di comunità in contesti di vulnerabilità: il Brasile e il potere dello sport

SALVINI, RANIERI
2022/2023

Abstract

This work discusses, from a social and community psychology perspective, what types of interventions can help in contexts of vulnerability. In particular, studies and projects implemented by multidisciplinary approach using psychological tools and the power of sport to generate social change are cited and analysed. The paper draws its roots and inspiration from a project implemented in an educational centre in a favela (CEDEP), in Florianópolis, Brazil. The intervention is contextualised with an overview of the country's socioeconomic situation, the present economic inequality, and the context of the favelas. Empirical evidence is provided to show what kind of activities can be implemented and suggested to help the most vulnerable part of the population. Pedagogical and educational practices then frame these interventions. It is evident how initiatives using psychological practices and methodologies improve wellbeing in such contexts, especially those projects involving sport, as this has been shown to be crucial as an inclusive and educational means in vulnerable contexts. It is evident how initiatives using psychological practices and methodologies improve wellbeing in such contexts, especially those projects involving sport or recreational activities, as these have been shown to be crucial as an inclusive and educational means in vulnerable contexts.
2022
Community interventions in contexts of vulnerability: Brazil and the power of sport
Il presente lavoro tratta, da un punto di vista della psicologia sociale e di comunità, quali tipologie di interventi possono aiutare in contesti di vulnerabilità. In particolare, vengono citati e analizzati studi e progetti implementati da equipe multidisciplinari che utilizzano dispositivi psicologici e il potere dello sport per generare un cambiamento sociale. L’elaborato trae le sue radici e la sua ispirazione da un progetto realizzato in un centro educativo di una favela (CEDEP), a Florianópolis, Brasile. L’intervento viene contestualizzato da una panoramica sulla situazione socioeconomica del paese, sulla disuguaglianza presente e il contesto delle favelas. Evidenze empiriche vengono fornite per dimostrare quali tipo di attività sono implementabili e suggerite per aiutare la parte di popolazione più vulnerabile. Pratiche pedagogiche e educative fanno poi da cornice a questi interventi. Risulta evidente quanto iniziative che utilizzano pratiche e metodologie psicologiche migliorino il benessere in tali contesti, specialmente quei progetti che coinvolgono lo sport, poiché dimostrate essere cruciali come mezzo inclusivo e educativo in contesti di vulnerabilità. Risulta evidente quanto iniziative che utilizzano pratiche e metodologie psicologiche migliorino il benessere in tali contesti, specialmente quei progetti che coinvolgono lo sport o attività ludiche e ricreative, poiché dimostrate essere cruciali come mezzo inclusivo e educativo in contesti di vulnerabilità.
ragno009
Ragno009
Ragno009009
Ragno009!
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi Magistrale (PDF_A).pdf

accesso aperto

Dimensione 763.6 kB
Formato Adobe PDF
763.6 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/50022