In the last few decades, scholars have been searching for new approaches to interpret literature. Among them, narratology proved to be quite fruitful. After only a century, narratology has been able to formulate a variety of concepts to examine literary products, widen its purpose and its object of investigation and bring life to new different sub-disciplines. Our dissertation stems from these premises and try to demonstrate the originality and the possibilities offered by narratological approaches through the narrative analysis of Тридцать три урода “Thirty-three abominations” (1907), an autobiographical tale by Lydia Zinovieva-Annibal (1866-1907). To pursue such goal, one section of the dissertation is dedicated to the systematization of the narratological methods of analysis, employed by Russian scholars, Classic narratologists and Post-classical narratologists, a second section is engaged in outlining the characteristics of the autobiographical prose, particularly the жизнетворческий текст , and a final section is subjected to the full narrative analysis of the novella by Zinov’eva-Annibal.
Nell’ultimo ventennio, gli studiosi si sono impegnati attivamente nella ricerca di nuovi approcci per l’interpretazione di opere letterarie. Uno di essi, l’approccio narratologico, si è rivelato particolarmente utile alla critica. Nell’arco di circa un secolo, la narratologia è stata in grado di elaborare una varietà di concetti per la disamina delle opere narrativa, allargare il proprio oggetto di indagine ad ambiti diversi e a dar vita ad ulteriori nuove discipline. Il presente lavoro muove da tali premesse e sceglie di mostrare l’originalità e le possibilità offerte dallo strumento narratologico nello studio ermeneutico dell’opera narrativa letteraria, attraverso l’analisi narratologica di Тридцать три урода “Trentatrè mostri” (1907), un racconto autobiografico di Lidija Zinov’eva-Annibal (1866-1907). Per perseguire tale scopo, una prima parte del lavoro è dedicata alla sistematizzazione dei metodi di analisi narratologica russi, classici e contemporanei, una seconda sezione si occupa di delineare le caratteristiche del racconto autobiografico, in particolare del жизнетворческий текст e una terza adibita all’analisi vera e propria dell’opera in questione.
Riscoprire la narratologija. Proposta di analisi della narrazione, dei motivi e dei personaggi di Tridcat’-tri uroda di Lidija Zinov’eva-Annibal
RUSSO, ATTILIO
2022/2023
Abstract
In the last few decades, scholars have been searching for new approaches to interpret literature. Among them, narratology proved to be quite fruitful. After only a century, narratology has been able to formulate a variety of concepts to examine literary products, widen its purpose and its object of investigation and bring life to new different sub-disciplines. Our dissertation stems from these premises and try to demonstrate the originality and the possibilities offered by narratological approaches through the narrative analysis of Тридцать три урода “Thirty-three abominations” (1907), an autobiographical tale by Lydia Zinovieva-Annibal (1866-1907). To pursue such goal, one section of the dissertation is dedicated to the systematization of the narratological methods of analysis, employed by Russian scholars, Classic narratologists and Post-classical narratologists, a second section is engaged in outlining the characteristics of the autobiographical prose, particularly the жизнетворческий текст , and a final section is subjected to the full narrative analysis of the novella by Zinov’eva-Annibal.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Riscoprire la narratologija. Proposta di analisi della narrazione, dei motivi e dei personaggi di Tridcat’-tri uroda di Lidija Zinov’eva-Annibal.pdf
accesso aperto
Dimensione
2.16 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.16 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/51079