The European directives on non-financial character reporting have been modified numerous times, introducing over the years new obligations to which companies must comply. For this reason, the definition of universally recognised standards aims to create, through increasingly detailed sustainability reports, a strengthening of the ecological transition towards a more sustainable way of working and living that is attentive to environmental, social and governance factors. Consequently, the thesis discusses and exposes the historical progress in the regulatory field that has led to the 'state of the art' and analyses the future scenarios that companies will face in the coming months. Among the main aspects, it is certainly important to emphasise how the creation of a sustainable business is now an essential prerogative also in terms of communication since the socio-cultural context in which we live is becoming more and more attentive to the theme of sustainability.

Le direttive europee in tema di rendicontazione dei caratteri non finanziari hanno subito numerose modifiche introducendo, nel corso degli anni, nuovi obblighi ai quali le imprese devono attenersi. Per questo motivo la definizione di standard riconosciuti universalmente ha come obiettivo quello di creare, attraverso report di sostenibilità sempre più dettagliati, un rafforzamento della transizione ecologica verso un modo di lavorare e di vivere più sostenibile che sia attento ai fattori ambientali, sociali e di governance. Di conseguenza la tesi tratta ed espone i progressi storici in ambito normativo che hanno portato allo “stato dell’arte” e analizza gli scenari futuri ai quali le imprese andranno incontro nei prossimi mesi. Tra gli aspetti principali appare sicuramente importante sottolineare, come la creazione di un business sostenibile sia una prerogativa ormai fondamentale anche a livello comunicativo dal momento che, il contesto socioculturale nel quale viviamo, è sempre più attento al tema della sostenibilità.

La disciplina della rendicontazione di sostenibilità per le imprese: nuovi obblighi per una comunicazione trasparente.

STEFANUTTO, EMMA
2022/2023

Abstract

The European directives on non-financial character reporting have been modified numerous times, introducing over the years new obligations to which companies must comply. For this reason, the definition of universally recognised standards aims to create, through increasingly detailed sustainability reports, a strengthening of the ecological transition towards a more sustainable way of working and living that is attentive to environmental, social and governance factors. Consequently, the thesis discusses and exposes the historical progress in the regulatory field that has led to the 'state of the art' and analyses the future scenarios that companies will face in the coming months. Among the main aspects, it is certainly important to emphasise how the creation of a sustainable business is now an essential prerogative also in terms of communication since the socio-cultural context in which we live is becoming more and more attentive to the theme of sustainability.
2022
The sustainability reporting framework for companies: new obligations for a transparent communication.
Le direttive europee in tema di rendicontazione dei caratteri non finanziari hanno subito numerose modifiche introducendo, nel corso degli anni, nuovi obblighi ai quali le imprese devono attenersi. Per questo motivo la definizione di standard riconosciuti universalmente ha come obiettivo quello di creare, attraverso report di sostenibilità sempre più dettagliati, un rafforzamento della transizione ecologica verso un modo di lavorare e di vivere più sostenibile che sia attento ai fattori ambientali, sociali e di governance. Di conseguenza la tesi tratta ed espone i progressi storici in ambito normativo che hanno portato allo “stato dell’arte” e analizza gli scenari futuri ai quali le imprese andranno incontro nei prossimi mesi. Tra gli aspetti principali appare sicuramente importante sottolineare, come la creazione di un business sostenibile sia una prerogativa ormai fondamentale anche a livello comunicativo dal momento che, il contesto socioculturale nel quale viviamo, è sempre più attento al tema della sostenibilità.
Sostenibilità
Rendicontazione
CSRD
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