The study carries out a bibliographical research on the generation of false memories in bilingual people, first examining the McDermott paradigm, subsequently the misinformation effect through the Loftus paradigm and then proceeding with a brief comparison between the two. They are analysed in order to investigate whether the change of language between encoding and retrieval of memories makes a difference and whether factors such as language proficiency, age of acquisition and language dominance come into play and to what extent. The results suggest that, in the DRM paradigm, more false memories are produced in the dominant language, although there seem to be differences between semantic and phonological memories. For the misinformation effect, on the contrary, the performance seems to be better in the dominant language. In some DRM studies, using the same language at various stages seems to improve performance, but we must be cautious in generalizing these results to the misinformation effect, because it seems that the two paradigms are not correlated or comparable.

Nello studio si svolge una ricerca bibliografica relativa alla generazione di false memorie in persone bilingui, prendendo in esame prima il paradigma di McDermott, successivamente il misinformation effect tramite il paradigma di Loftus e procedendo poi con un breve confronto tra i due. Si analizzano allo scopo di indagare se il cambiamento di lingua tra codifica e recupero delle memorie faccia differenza e se fattori quali la competenza linguistica, l'età di acquisizione e dominanza della lingua entrino in gioco e in quale misura. I risultati suggeriscono che, nel paradigma DRM, si producono maggiori false memorie nella lingua dominante, nonostante sembrino esserci differenze tra memorie semantiche e fonologiche. Per il misinformation effect, al contrario, la performance sembra essere migliore nella lingua dominante. In alcuni studi con DRM, usare la stessa lingua nelle varie fasi sembra migliorare la performance, ma bisogna essere cauti nel generalizzare tali risultati al misinformation effect, perché i due paradigmi non sembrano correlati né confrontabili.

La probabilità di generare falsi ricordi nei bilingui dipende dalla lingua usata?

BIAGINI, ANGELICA
2022/2023

Abstract

The study carries out a bibliographical research on the generation of false memories in bilingual people, first examining the McDermott paradigm, subsequently the misinformation effect through the Loftus paradigm and then proceeding with a brief comparison between the two. They are analysed in order to investigate whether the change of language between encoding and retrieval of memories makes a difference and whether factors such as language proficiency, age of acquisition and language dominance come into play and to what extent. The results suggest that, in the DRM paradigm, more false memories are produced in the dominant language, although there seem to be differences between semantic and phonological memories. For the misinformation effect, on the contrary, the performance seems to be better in the dominant language. In some DRM studies, using the same language at various stages seems to improve performance, but we must be cautious in generalizing these results to the misinformation effect, because it seems that the two paradigms are not correlated or comparable.
2022
Does the probability of generating false memories in bilingual individuals depend on the language used?
Nello studio si svolge una ricerca bibliografica relativa alla generazione di false memorie in persone bilingui, prendendo in esame prima il paradigma di McDermott, successivamente il misinformation effect tramite il paradigma di Loftus e procedendo poi con un breve confronto tra i due. Si analizzano allo scopo di indagare se il cambiamento di lingua tra codifica e recupero delle memorie faccia differenza e se fattori quali la competenza linguistica, l'età di acquisizione e dominanza della lingua entrino in gioco e in quale misura. I risultati suggeriscono che, nel paradigma DRM, si producono maggiori false memorie nella lingua dominante, nonostante sembrino esserci differenze tra memorie semantiche e fonologiche. Per il misinformation effect, al contrario, la performance sembra essere migliore nella lingua dominante. In alcuni studi con DRM, usare la stessa lingua nelle varie fasi sembra migliorare la performance, ma bisogna essere cauti nel generalizzare tali risultati al misinformation effect, perché i due paradigmi non sembrano correlati né confrontabili.
False memorie
Bilinguismo
Paradigma DRM
Misinf. effect
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/51388