This thesis aims to explore the effects of random noise transcranial electrical stimulation (tES) on perceptual learning in a bar detection task (ODT) performed on a computer. tES is a non-invasive technique that modulates brain activity by applying low-intensity electrical currents. There is already some evidence that such stimulation has a positive effect on neural plasticity in the primary visual cortex (V1). In this experimental design, we have decided to partially replicate the 2011 experiment conducted by Fertonani et al., focusing only on two stimulation conditions, hf-tRNS and sham, and collecting data over a perceptual learning cycle consisting of a preliminary test, eight training sessions, and a final test. The expected results could provide relevant information on the potential impact of hf-tRNS on perceptual learning even over an extended learning cycle. If confirmed, this could lead to new developments regarding the role of hf-tRNS as a non-pharmacological therapy for individuals with visual and perceptual difficulties, or as an innovative method to enhance perceptual abilities in educational or professional contexts.

Questa tesi si propone di esplorare gli effetti della stimolazione elettrica transcranica a rumore casuale sull'apprendimento percettivo in un compito di detezione di barre (ODT) eseguito al PC. La tES è una tecnica non invasiva che modula l'attività cerebrale mediante l'applicazione di correnti elettriche di bassa intensità. Ci sono già alcune evidenze che tale stimolazione ha un effetto positivo sulla plasticità neurale della corteccia visiva primaria (V1). In questo disegno sperimentale abbiamo deciso di replicare in parte l'esperimento del 2011 condotto da Fertonani e colleghi, focalizzandoci però su soltanto due condizioni di stimolazione, hf-tRNS e sham, e raccogliendo i dati lungo un ciclo di apprendimento percettivo consistente in una prova preliminare, otto sessioni di training, e una prova finale. I risultati attesi potrebbero fornire informazioni rilevanti sul potenziale impatto della hf-tRNS sull'apprendimento percettivo anche su un ciclo prolungato di apprendimento. Se confermato, questo potrebbe portare a nuovi sviluppi sul ruolo della hf-tRNS come terapia non farmacologica per individui con difficoltà visive e percettive, oppure come un metodo innovativo per potenziare le capacità percettive in contesti educativi o professionali.

Effetto della stimolazione elettrica transcranica a rumore casuale sull'apprendimento percettivo in un compito di discriminazione visiva: uno studio sperimentale

CANTAVENERA, DAVIDE
2022/2023

Abstract

This thesis aims to explore the effects of random noise transcranial electrical stimulation (tES) on perceptual learning in a bar detection task (ODT) performed on a computer. tES is a non-invasive technique that modulates brain activity by applying low-intensity electrical currents. There is already some evidence that such stimulation has a positive effect on neural plasticity in the primary visual cortex (V1). In this experimental design, we have decided to partially replicate the 2011 experiment conducted by Fertonani et al., focusing only on two stimulation conditions, hf-tRNS and sham, and collecting data over a perceptual learning cycle consisting of a preliminary test, eight training sessions, and a final test. The expected results could provide relevant information on the potential impact of hf-tRNS on perceptual learning even over an extended learning cycle. If confirmed, this could lead to new developments regarding the role of hf-tRNS as a non-pharmacological therapy for individuals with visual and perceptual difficulties, or as an innovative method to enhance perceptual abilities in educational or professional contexts.
2022
The effect of random noise transcranial electrical stimulation on perceptual learning in a visual discrimination task: An experimental study
Questa tesi si propone di esplorare gli effetti della stimolazione elettrica transcranica a rumore casuale sull'apprendimento percettivo in un compito di detezione di barre (ODT) eseguito al PC. La tES è una tecnica non invasiva che modula l'attività cerebrale mediante l'applicazione di correnti elettriche di bassa intensità. Ci sono già alcune evidenze che tale stimolazione ha un effetto positivo sulla plasticità neurale della corteccia visiva primaria (V1). In questo disegno sperimentale abbiamo deciso di replicare in parte l'esperimento del 2011 condotto da Fertonani e colleghi, focalizzandoci però su soltanto due condizioni di stimolazione, hf-tRNS e sham, e raccogliendo i dati lungo un ciclo di apprendimento percettivo consistente in una prova preliminare, otto sessioni di training, e una prova finale. I risultati attesi potrebbero fornire informazioni rilevanti sul potenziale impatto della hf-tRNS sull'apprendimento percettivo anche su un ciclo prolungato di apprendimento. Se confermato, questo potrebbe portare a nuovi sviluppi sul ruolo della hf-tRNS come terapia non farmacologica per individui con difficoltà visive e percettive, oppure come un metodo innovativo per potenziare le capacità percettive in contesti educativi o professionali.
hf-tRNS
Visual Perception
tES
Perceptual Training
ODT
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/51391