Social Mindfulness means re-awareness that we are all part of one interconnected living system where even a small action by an individual can have a big effect at a collective level. The sense of cohesion and security that comes from rediscovering belonging to a social group can give us the strength to face the complex problems, insecurities and suffering of today's world because it reminds us that we are not alone. By rediscovering the dimension of We, is possible aspire collectively to higher purposes to intentionally create more sustainable futures. Organisations also need to invest in the interpersonal skills of their members to create identity and cohesive teams and remain competitive. Systemic awareness and psychological safety are the tools to build on. Only in this way can organisations become places of innovation and creative development for the organisation itself and its member, in a cyclic generative process of mutual well-being. Through the introduction of Social Mindfulness practices and training programmes in companies, one can teach how to develop kindness, compassion, acceptance and new relational skills to be able to collaborate by exploiting conflict and diversity.

Social Mindfulness significa ri-conoscere che siamo tutti parte di un unico sistema vivente interconnesso dove anche una piccola azione del singolo può avere un grande effetto a livello collettivo. Il senso di coesione e sicurezza che deriva dalla riscoperta dell’appartenenza ad un gruppo sociale, ci può dare la forza di affrontare i problemi complessi, le insicurezze e le sofferenze del mondo di oggi perché ci ricorda che non siamo soli. Riscoprendo la dimensione del Noi possiamo aspirare collettivamente a scopi più elevati per creare intenzionalmente futuri più sostenibili. Anche le organizzazioni hanno bisogno di investire nelle capacità relazionali dei propri membri per creare gruppi di lavoro identitari e coesi e mantenersi competitive. La consapevolezza sistemica e la sicurezza psicologica sono gli strumenti da cui partire. Solo così le organizzazioni potranno diventare luoghi di innovazione e di sviluppo creativo per l’organizzazione e per le persone che la compongono, in un processo ciclico generativo di reciproco benessere. Attraverso l’introduzione delle pratiche e dei programmi formativi di Social Mindfulness nelle aziende si può insegnare a sviluppare gentilezza, compassione, accettazione e nuove competenze relazionali per poter collaborare sfruttando il conflitto e la diversità.

Social mindfulness: nuova consapevolezza sistemica per la promozione della coesione di gruppo nelle organizzazioni

CHIAROTTO, ANITA
2022/2023

Abstract

Social Mindfulness means re-awareness that we are all part of one interconnected living system where even a small action by an individual can have a big effect at a collective level. The sense of cohesion and security that comes from rediscovering belonging to a social group can give us the strength to face the complex problems, insecurities and suffering of today's world because it reminds us that we are not alone. By rediscovering the dimension of We, is possible aspire collectively to higher purposes to intentionally create more sustainable futures. Organisations also need to invest in the interpersonal skills of their members to create identity and cohesive teams and remain competitive. Systemic awareness and psychological safety are the tools to build on. Only in this way can organisations become places of innovation and creative development for the organisation itself and its member, in a cyclic generative process of mutual well-being. Through the introduction of Social Mindfulness practices and training programmes in companies, one can teach how to develop kindness, compassion, acceptance and new relational skills to be able to collaborate by exploiting conflict and diversity.
2022
Social mindfulness: new systemic awareness for promoting group cohesion in organizations
Social Mindfulness significa ri-conoscere che siamo tutti parte di un unico sistema vivente interconnesso dove anche una piccola azione del singolo può avere un grande effetto a livello collettivo. Il senso di coesione e sicurezza che deriva dalla riscoperta dell’appartenenza ad un gruppo sociale, ci può dare la forza di affrontare i problemi complessi, le insicurezze e le sofferenze del mondo di oggi perché ci ricorda che non siamo soli. Riscoprendo la dimensione del Noi possiamo aspirare collettivamente a scopi più elevati per creare intenzionalmente futuri più sostenibili. Anche le organizzazioni hanno bisogno di investire nelle capacità relazionali dei propri membri per creare gruppi di lavoro identitari e coesi e mantenersi competitive. La consapevolezza sistemica e la sicurezza psicologica sono gli strumenti da cui partire. Solo così le organizzazioni potranno diventare luoghi di innovazione e di sviluppo creativo per l’organizzazione e per le persone che la compongono, in un processo ciclico generativo di reciproco benessere. Attraverso l’introduzione delle pratiche e dei programmi formativi di Social Mindfulness nelle aziende si può insegnare a sviluppare gentilezza, compassione, accettazione e nuove competenze relazionali per poter collaborare sfruttando il conflitto e la diversità.
social mindfulness
comunicazione
coesione
engagement
complessità
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/51426