Social skills are related either to the quality of life, academic and future adaptation of children (Jones et al., 2015). The term refers to nonverbal and verbal behavior by which children interact with others in multiple social contexts (Rinn et al., 1979). Visuospatial skills are the "ability to represent, transform, generate, and retrieve symbolic information of a nonlinguistic type" (Linn & Petersen, 1985, p.1482). Visuo-spatial and social weaknesses are the core feature of some Neurodevelopmental disorders, for instance Developmental Visuospatial Disorder. The aim of this study is to explore the correlational pattern between socio-relational and visuospatial skills. We hypothesize that visuospatial abilities and social skills are significantly positively correlated (Boyatzis & Satyaprasad, 1994; Custrini & Feldman, 1989; Bloom et al., 2010). A sample of elementary school children was involved for this purpose. The assessment tools used were the Social Skills Improvement System (SSIS, Gresham & Elliott, 2008) and the Visuospatial Questionnaire (VSQ, adapted from Cornoldi et al., 2003; Ferrara & Mammarella, 2013; Hegarty et al., 2002). In the present study, the results of the analysis will be presented and then discussed in the light of the hypothesis and the extant literature.

Le abilità sociali contribuiscono alla qualità della vita, il successo accademico e futuro del bambino (Jones et al., 2015). Il termine si riferisce ai comportamenti verbali e nonverbali che vengono appresi attraverso i quali i bambini creano delle relazioni con le altre pesone nei vari contesti sociali (Rinn et al., 1979). Le abilità visuospaziali si riferiscono alla “capacità di rappresentare, trasformare, generare e recuperare informazioni simboliche di tipo non linguistico” (Linn & Petersen, 1985, p.1482). Fragilità nei due domini sono spesso osservate in diversi disturbi del neurosviluppo, tra cui il Disturbo visuospaziale. L’obiettivo di questo studio è esplorare il pattern di correlazioni tra abilità socio-relazionali e visuospaziali. Nello specifico si ipotizza che tali abilità siano significativamente correlate con una relazione lineare positiva (Boyatzis & Satyaprasad, 1994; Custrini & Feldman, 1989; Bloom et al., 2010). A tal fine è stato coinvolto un campione di bambini della scuola primaria. Gli strumenti di valutazione utilizzati sono il Social Skills Improvement System (SSIS, Gresham & Elliott, 2008) e il Visuospatial Questionnaire (VSQ, adatt. da Cornoldi et al., 2003; Ferrara & Mammarella, 2013; Hegarty et al., 2002). Nel presente elaborato saranno presentati i risultati delle analisi dei dati, che saranno successivamente discusse alla luce delle ipotesi e della letteratura di riferimento.

Abilità socio-relazionali e visuo-spaziali: uno studio correlazionale in un campione di bambini della scuola primaria

SEBASTIANI, ELISA
2022/2023

Abstract

Social skills are related either to the quality of life, academic and future adaptation of children (Jones et al., 2015). The term refers to nonverbal and verbal behavior by which children interact with others in multiple social contexts (Rinn et al., 1979). Visuospatial skills are the "ability to represent, transform, generate, and retrieve symbolic information of a nonlinguistic type" (Linn & Petersen, 1985, p.1482). Visuo-spatial and social weaknesses are the core feature of some Neurodevelopmental disorders, for instance Developmental Visuospatial Disorder. The aim of this study is to explore the correlational pattern between socio-relational and visuospatial skills. We hypothesize that visuospatial abilities and social skills are significantly positively correlated (Boyatzis & Satyaprasad, 1994; Custrini & Feldman, 1989; Bloom et al., 2010). A sample of elementary school children was involved for this purpose. The assessment tools used were the Social Skills Improvement System (SSIS, Gresham & Elliott, 2008) and the Visuospatial Questionnaire (VSQ, adapted from Cornoldi et al., 2003; Ferrara & Mammarella, 2013; Hegarty et al., 2002). In the present study, the results of the analysis will be presented and then discussed in the light of the hypothesis and the extant literature.
2022
Socio-relational and visuospatial skills: a correlational study in a sample of elementary school children
Le abilità sociali contribuiscono alla qualità della vita, il successo accademico e futuro del bambino (Jones et al., 2015). Il termine si riferisce ai comportamenti verbali e nonverbali che vengono appresi attraverso i quali i bambini creano delle relazioni con le altre pesone nei vari contesti sociali (Rinn et al., 1979). Le abilità visuospaziali si riferiscono alla “capacità di rappresentare, trasformare, generare e recuperare informazioni simboliche di tipo non linguistico” (Linn & Petersen, 1985, p.1482). Fragilità nei due domini sono spesso osservate in diversi disturbi del neurosviluppo, tra cui il Disturbo visuospaziale. L’obiettivo di questo studio è esplorare il pattern di correlazioni tra abilità socio-relazionali e visuospaziali. Nello specifico si ipotizza che tali abilità siano significativamente correlate con una relazione lineare positiva (Boyatzis & Satyaprasad, 1994; Custrini & Feldman, 1989; Bloom et al., 2010). A tal fine è stato coinvolto un campione di bambini della scuola primaria. Gli strumenti di valutazione utilizzati sono il Social Skills Improvement System (SSIS, Gresham & Elliott, 2008) e il Visuospatial Questionnaire (VSQ, adatt. da Cornoldi et al., 2003; Ferrara & Mammarella, 2013; Hegarty et al., 2002). Nel presente elaborato saranno presentati i risultati delle analisi dei dati, che saranno successivamente discusse alla luce delle ipotesi e della letteratura di riferimento.
Abilità sociali
Visuospaziale
Età evolutiva
Abilità non verbale
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Sebastiani_Elisa.pdf.pdf

accesso aperto

Dimensione 957.28 kB
Formato Adobe PDF
957.28 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/51525