The thesis analyzes the scholastic integration of pupils with disabilities in Italian schools. We start with a first chapter dealing with the legislative and regulatory development of integration from the 70s to the present day. The second chapter deals with the attitudes and behaviors of teachers towards pupils with disabilities, highlighting how the role of the teacher is essential to increase inclusion in the classroom, but this is sometimes hindered by prejudices or a non adequate preparation of teachers in the face of a disability. The last chapter analyzes the attitude of classmates towards their disabled classmate by dealing with episodes of bullying, but also of inclusion and mental openness that can develop in all those children and young people willing to know, understand and accept all types of diversity that disability can bring.

La tesi prende in analisi l'integrazione scolastica degli alunni con disabilità nelle scuole italiane. Si parte con un primo capitolo che tratta lo sviluppo legislativo e normativo dell'integrazione dagli anni '70 ai giorni nostri. Nel secondo capitolo si affrontano quelli che sono gli atteggiamenti e i comportamenti degli insegnanti nei confronti dell'alunno con disabilità evidenziando come il ruolo dell'insegnante sia fondamentale per aumentare l'inclusioni nelle classi, ma questo a volte viene ostacolato da pregiudizi o da una non adeguata preparazione dei docenti di fronte ad una disabilità. L'ultimo capitolo analizza l'atteggiamento dei compagni di classe nei confronti del compagno con disabilità trattando episodi di bullismo, ma anche di inclusione e apertura mentale che può svilupparsi in tutti quei bambini e ragazzi disposti a conoscere, comprendere e accettare tutti i tipi di diversità che la disabilità può portare.

Scuola e disabilità. Atteggiamenti di insegnanti e compagne/i di classe nei confronti di alunne/i con disabilità.

TINTI, ALICE
2022/2023

Abstract

The thesis analyzes the scholastic integration of pupils with disabilities in Italian schools. We start with a first chapter dealing with the legislative and regulatory development of integration from the 70s to the present day. The second chapter deals with the attitudes and behaviors of teachers towards pupils with disabilities, highlighting how the role of the teacher is essential to increase inclusion in the classroom, but this is sometimes hindered by prejudices or a non adequate preparation of teachers in the face of a disability. The last chapter analyzes the attitude of classmates towards their disabled classmate by dealing with episodes of bullying, but also of inclusion and mental openness that can develop in all those children and young people willing to know, understand and accept all types of diversity that disability can bring.
2022
School and disability. Attitudes of teachers and classmates towards pupils with disabilities.
La tesi prende in analisi l'integrazione scolastica degli alunni con disabilità nelle scuole italiane. Si parte con un primo capitolo che tratta lo sviluppo legislativo e normativo dell'integrazione dagli anni '70 ai giorni nostri. Nel secondo capitolo si affrontano quelli che sono gli atteggiamenti e i comportamenti degli insegnanti nei confronti dell'alunno con disabilità evidenziando come il ruolo dell'insegnante sia fondamentale per aumentare l'inclusioni nelle classi, ma questo a volte viene ostacolato da pregiudizi o da una non adeguata preparazione dei docenti di fronte ad una disabilità. L'ultimo capitolo analizza l'atteggiamento dei compagni di classe nei confronti del compagno con disabilità trattando episodi di bullismo, ma anche di inclusione e apertura mentale che può svilupparsi in tutti quei bambini e ragazzi disposti a conoscere, comprendere e accettare tutti i tipi di diversità che la disabilità può portare.
Scuola
Disabilità
Compagne/i di classe
Insegnanti
Inclusione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tinti_Alice.pdf

accesso riservato

Dimensione 382.25 kB
Formato Adobe PDF
382.25 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/51783