The aviation sector represents a significant source of greenhouse gas emissions, and with the increasing and ongoing demand for air travel, it has become imperative to address the environmental challenges associated with it. This paper examines the impact of aviation on climate change, with a specific focus on greenhouse gas emissions and strategies for achieving sustainable transition. After outlining a historical perspective of aviation, the pollutants and climate-altering gases emitted during flights, such as carbon dioxide and nitrogen oxides, are analyzed. The analysis centers on the quantity of CO₂ emissions generated by aviation and its implications for the changing climate. Current emissions and future projections are considered, taking into account new technologies and reduction policies. Finally, strategies for a sustainable transition are explored, with particular reference to the adoption of biofuels, hydrogen, and electric aircraft. Research has underscored the need for greater commitment to ensure a significant reduction in CO₂ emissions, despite current innovations and policies in place.

Il settore dell'aviazione rappresenta una fonte significativa di emissioni di gas serra e, con la crescente e continua domanda di viaggi aerei, è diventato urgente affrontare le sfide ambientali associate. L'elaborato esamina l'impatto dell'aviazione sul cambiamento climatico, ponendo particolare attenzione alle emissioni di gas serra e alle strategie per una transizione sostenibile. Dopo aver delineato un quadro storico dell'aviazione, vengono analizzati gli inquinanti e i gas climalteranti emessi durante il volo, come l'anidride carbonica e gli ossidi di azoto. L'analisi si concentra sulla quantità di emissioni di CO₂ prodotte dall'aviazione e sul suo impatto nel panorama dei cambiamenti climatici. Si esaminano le emissioni attuali e le previsioni future, tenendo conto delle nuove tecnologie e delle politiche di riduzione. Infine, vengono esplorate le strategie per una transizione sostenibile, con particolare riferimento all'adozione di biocarburanti, idrogeno e aeromobili elettrici. La ricerca ha evidenziato che, nonostante le attuali innovazioni e le politiche adottate, è fondamentale un impegno maggiore per garantire una significativa riduzione delle emissioni di CO₂.

Impatto ambientale del settore dell’aviazione: analisi delle emissioni e strategie per una transizione sostenibile.

ANTONACCI, CHIARA
2022/2023

Abstract

The aviation sector represents a significant source of greenhouse gas emissions, and with the increasing and ongoing demand for air travel, it has become imperative to address the environmental challenges associated with it. This paper examines the impact of aviation on climate change, with a specific focus on greenhouse gas emissions and strategies for achieving sustainable transition. After outlining a historical perspective of aviation, the pollutants and climate-altering gases emitted during flights, such as carbon dioxide and nitrogen oxides, are analyzed. The analysis centers on the quantity of CO₂ emissions generated by aviation and its implications for the changing climate. Current emissions and future projections are considered, taking into account new technologies and reduction policies. Finally, strategies for a sustainable transition are explored, with particular reference to the adoption of biofuels, hydrogen, and electric aircraft. Research has underscored the need for greater commitment to ensure a significant reduction in CO₂ emissions, despite current innovations and policies in place.
2022
Environmental Impact of the Aviation Sector: Emissions Analysis and Sustainable Transition Strategies.
Il settore dell'aviazione rappresenta una fonte significativa di emissioni di gas serra e, con la crescente e continua domanda di viaggi aerei, è diventato urgente affrontare le sfide ambientali associate. L'elaborato esamina l'impatto dell'aviazione sul cambiamento climatico, ponendo particolare attenzione alle emissioni di gas serra e alle strategie per una transizione sostenibile. Dopo aver delineato un quadro storico dell'aviazione, vengono analizzati gli inquinanti e i gas climalteranti emessi durante il volo, come l'anidride carbonica e gli ossidi di azoto. L'analisi si concentra sulla quantità di emissioni di CO₂ prodotte dall'aviazione e sul suo impatto nel panorama dei cambiamenti climatici. Si esaminano le emissioni attuali e le previsioni future, tenendo conto delle nuove tecnologie e delle politiche di riduzione. Infine, vengono esplorate le strategie per una transizione sostenibile, con particolare riferimento all'adozione di biocarburanti, idrogeno e aeromobili elettrici. La ricerca ha evidenziato che, nonostante le attuali innovazioni e le politiche adottate, è fondamentale un impegno maggiore per garantire una significativa riduzione delle emissioni di CO₂.
Emissioni
Aviazione
Impatti
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Antonacci_Chiara.pdf

accesso aperto

Dimensione 3 MB
Formato Adobe PDF
3 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/53018