Fully autonomous driving systems are equipped with sensors able to guarantee fast detection and recognition of sensitive objects in the environment. However, the resulting huge volumes of data generated from those sensors may be challenging to handle for standard communication technologies. Along these lines, in this thesis we test and validate different methods to evaluate correlation of automotive data on a synthetic dataset, to decide the most convenient way of transmitting data. The study investigates correlation methods such as Pearson’s correlation coefficient, the Chamfer Distance, the Iterative Closest Point (ICP), and the Normal Distribution Transform (NDT) algorithms. We also develop a new score function combining Chamfer Distance and correlation to detect significant changes in the automotive data. The research utilizes a synthetic dataset and examines both static and dynamic contexts. Our findings highlight the interplay between correlation and Chamfer Distance in dynamic environments, and demonstrate that automotive data are highly correlated, even though redundancy is needed to guarantee accuracy, especially in critical areas where safety requirements are particularly critical.

I sistemi di guida completamente autonomi sono dotati di avanzati sensori in grado di rilevare e riconoscere rapidamente oggetti nell'ambiente circostante. Tuttavia, la generazione di enormi volumi di dati da parte di questi sensori può rappresentare una sfida considerevole per le tecnologie di comunicazione standard. In questa tesi, ci proponiamo di esaminare e convalidare diversi metodi per valutare la correlazione dei dati automobilistici utilizzando un dataset sintetico, al fine di determinare il modo più efficace per trasmettere tali dati. La nostra ricerca esplora vari metodi di correlazione, tra cui il coefficiente di correlazione di Pearson, la Chamfer Distance, l'algoritmo Iterative Closest Point (ICP) e la Normal Distribution Transform (NDT). Inoltre, sviluppiamo una nuova funzione di punteggio che combina la Chamfer Distance e la correlazione al fine di individuare cambiamenti significativi nei dati automobilistici. La nostra indagine si basa su un dataset sintetico e considera contesti sia statici che dinamici. I nostri risultati mettono in evidenza l'importante interazione tra correlazione e Chamfer Distance in ambienti dinamici e dimostrano che i dati automobilistici sono intrinsecamente correlati, pur richiedendo una certa ridondanza per garantire l'accuratezza, specialmente nelle aree critiche in cui sono essenziali i requisiti di sicurezza.

Study and evaluation of correlation techniques for automotive sensor data

POZZEBON, MATTEO
2022/2023

Abstract

Fully autonomous driving systems are equipped with sensors able to guarantee fast detection and recognition of sensitive objects in the environment. However, the resulting huge volumes of data generated from those sensors may be challenging to handle for standard communication technologies. Along these lines, in this thesis we test and validate different methods to evaluate correlation of automotive data on a synthetic dataset, to decide the most convenient way of transmitting data. The study investigates correlation methods such as Pearson’s correlation coefficient, the Chamfer Distance, the Iterative Closest Point (ICP), and the Normal Distribution Transform (NDT) algorithms. We also develop a new score function combining Chamfer Distance and correlation to detect significant changes in the automotive data. The research utilizes a synthetic dataset and examines both static and dynamic contexts. Our findings highlight the interplay between correlation and Chamfer Distance in dynamic environments, and demonstrate that automotive data are highly correlated, even though redundancy is needed to guarantee accuracy, especially in critical areas where safety requirements are particularly critical.
2022
Study and evaluation of correlation techniques for automotive sensor data
I sistemi di guida completamente autonomi sono dotati di avanzati sensori in grado di rilevare e riconoscere rapidamente oggetti nell'ambiente circostante. Tuttavia, la generazione di enormi volumi di dati da parte di questi sensori può rappresentare una sfida considerevole per le tecnologie di comunicazione standard. In questa tesi, ci proponiamo di esaminare e convalidare diversi metodi per valutare la correlazione dei dati automobilistici utilizzando un dataset sintetico, al fine di determinare il modo più efficace per trasmettere tali dati. La nostra ricerca esplora vari metodi di correlazione, tra cui il coefficiente di correlazione di Pearson, la Chamfer Distance, l'algoritmo Iterative Closest Point (ICP) e la Normal Distribution Transform (NDT). Inoltre, sviluppiamo una nuova funzione di punteggio che combina la Chamfer Distance e la correlazione al fine di individuare cambiamenti significativi nei dati automobilistici. La nostra indagine si basa su un dataset sintetico e considera contesti sia statici che dinamici. I nostri risultati mettono in evidenza l'importante interazione tra correlazione e Chamfer Distance in ambienti dinamici e dimostrano che i dati automobilistici sono intrinsecamente correlati, pur richiedendo una certa ridondanza per garantire l'accuratezza, specialmente nelle aree critiche in cui sono essenziali i requisiti di sicurezza.
Correlation
Automotive sensors
Autonomous driving
Dataset
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/53348