This degree thesis aims to analyze the interaction between an aerodynamic profile and the ground, in the sectors of aeronautical and automotive engineering. We start with the study in the aeronautical field, motivating the advantages brought by the presence of the ground; subsequently the automotive sector is discussed through the geometries relating to the underbody, with the aim of maximizing the benefits extractable from the close proximity to the ground. We then proceed with the study of some important aerodynamic surfaces used to optimize the management of the flow that touches the underbody as vortex generators and diffusers.
Questo elaborato di laurea ha lo scopo di analizzare l'interazione tra un profilo aerodinamico ed il suolo, nei settori dell'ingegneria aeronautica e automobilistica. Si inizia con lo studio in campo aeronautico motivando i vantaggi apportati dalla presenza del suolo; successivamente si discute il settore automobilistico attraverso le geometrie relative al sottoscocca, con il fine di massimizzare i benefici estraibili dalla stretta vicinanza del suolo. Si procede poi con lo studio di alcune importanti superfici aerodinamiche utilizzate per ottimizzare la gestione del flusso che lambisce il sottoscocca come generatori di vortici e diffusore.
L’effetto suolo e considerazioni nel campo automotive con analisi delle superfici aerodinamiche per ottimizzarne i benefici
TREVISAN, ERIC
2022/2023
Abstract
This degree thesis aims to analyze the interaction between an aerodynamic profile and the ground, in the sectors of aeronautical and automotive engineering. We start with the study in the aeronautical field, motivating the advantages brought by the presence of the ground; subsequently the automotive sector is discussed through the geometries relating to the underbody, with the aim of maximizing the benefits extractable from the close proximity to the ground. We then proceed with the study of some important aerodynamic surfaces used to optimize the management of the flow that touches the underbody as vortex generators and diffusers.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Trevisan_Eric.pdf
accesso riservato
Dimensione
1.46 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.46 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/53507