The aim of the present study was to obtain normative data from a sample of neurologically intact people for the standardization of the new version (8.1) of the Montreal Cognitive Assessment (MoCA). In particular, the aim was to evaluate whether predictors such as age, education, biological sex and cognitive reserve predicted the total score on the MoCA (8.1). The reference sample was 60 participants. The tools used in this study were an informed consent form, a medical history questionnaire, the MoCA (8.1), the CRIq (cognitive reserve index questionnaire) and the Mini-Mental State Examination to eliminate participants suffering from cognitive difficulties. Statistical analysis found that all predictors together predicted the MoCA total score by 60%. In particular, age and cognitive reserve were found to be significant predictors.

Lo scopo del presente studio è stato quello di ottenere i dati normativi da un campione di persone neurologicamente indenni per la standardizzazione della nuova versione (8.1) del Montreal Cognitive Assessment (MoCA). In particolare, lo scopo è stato quello di valutare se predittori come età, scolarità, sesso biologico e riserva cognitiva predicessero il punteggio totale al MoCA (8.1). Il campione di riferimento era di 60 partecipanti. Gli strumenti usati in questo studio sono stati un modulo di consenso informato, una scheda anamnestica, il MoCA (8.1), il CRIq (questionario di riserva cognitiva) e il Mini-Mental State Examination per escludere partecipanti affetti da difficoltà cognitive. Le analisi statistiche hanno rilevato che tutti i predittori di riferimento insieme predicono il punteggio totale al MoCA del 60%. In particolare sono risultati predittori significativi l'età e la riserva cognitiva.

Età, scolarità, sesso biologico e riserva cognitiva come predittori del punteggio totale del Montreal Cognitive Assessment (8.1), in un campione di partecipanti neurologicamente indenni

ROSSI, MARGHERITA
2022/2023

Abstract

The aim of the present study was to obtain normative data from a sample of neurologically intact people for the standardization of the new version (8.1) of the Montreal Cognitive Assessment (MoCA). In particular, the aim was to evaluate whether predictors such as age, education, biological sex and cognitive reserve predicted the total score on the MoCA (8.1). The reference sample was 60 participants. The tools used in this study were an informed consent form, a medical history questionnaire, the MoCA (8.1), the CRIq (cognitive reserve index questionnaire) and the Mini-Mental State Examination to eliminate participants suffering from cognitive difficulties. Statistical analysis found that all predictors together predicted the MoCA total score by 60%. In particular, age and cognitive reserve were found to be significant predictors.
2022
Age, education, biological sex, and cognitive reserve as a predictors of the Montreal Cognitive Assessment’s (8.1) total score in a sample of neurologically intact people
Lo scopo del presente studio è stato quello di ottenere i dati normativi da un campione di persone neurologicamente indenni per la standardizzazione della nuova versione (8.1) del Montreal Cognitive Assessment (MoCA). In particolare, lo scopo è stato quello di valutare se predittori come età, scolarità, sesso biologico e riserva cognitiva predicessero il punteggio totale al MoCA (8.1). Il campione di riferimento era di 60 partecipanti. Gli strumenti usati in questo studio sono stati un modulo di consenso informato, una scheda anamnestica, il MoCA (8.1), il CRIq (questionario di riserva cognitiva) e il Mini-Mental State Examination per escludere partecipanti affetti da difficoltà cognitive. Le analisi statistiche hanno rilevato che tutti i predittori di riferimento insieme predicono il punteggio totale al MoCA del 60%. In particolare sono risultati predittori significativi l'età e la riserva cognitiva.
MoCA 8.1
MMSE
Standardizzazione
MCI
Demenza
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Rossi_Margherita.pdf

accesso aperto

Dimensione 7.04 MB
Formato Adobe PDF
7.04 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/53917