Given the definition of scarcity, of Mullainathan and Sharif, where it is defined as a state of mind that shapes the way we deal with problems and situations. The paper aims to investigate the effect of economic scarcity in the choice between paying in instalments or paying in a single solution and whether these choices are mediated by the form in which the information on interest is expressed (percentage or not). The purpose of this research is to study whether people, in economic scarcity, tend to prefer payment in instalments as scarcity prevents them from having a clear idea of the costs of long-term interest; helped by the fact that the percentage is not an expression of family costs for many people, this, in fact, could reduce the feeling of losing money. To investigate the research question a questionnaire was used where the perception of economic scarcity (vs. control) was manipulated with a recall task. The questionnaire then asked participants to choose between payment in instalments (expressed as a percentage or with the interest already calculated) or payment in a single solution of several items. In addition, various measuring scales were considered in the questionnaire: Emotional Intelligence Questionnaires, because there is evidence that people who have a high score on the test are more likely to have better results under pressure, a test for mathematical skills and one for financial skills to evaluate the skills of participants.

Data la definizione di scarsità, di Mullainathan e Sharif, dove è definita come uno stato mentale che modella il nostro modo di affrontare problemi e situazioni. L’elaborato intende indagare l’effetto della scarsità economica nella scelta tra pagare a rate o pagare in una singola soluzione e se queste scelte sono mediate dalla forma in cui vengono espresse le informazioni sugli interessi (percentuale o no). Lo scopo di questa ricerca è quello di studiare se le persone, in condizione di scarsità economica, tendono a preferire il pagamento a rate in quanto la scarsità impedisce loro di avere una chiara idea dei costi degli interessi a lungo termine; aiutati dal fatto che la percentuale non è un'espressione dei costi famigliare per molte persone, questo, infatti, potrebbe ridurre la sensazione di perdere denaro. Per indagare la domanda di ricerca si è utilizzato un questionario dove è stata manipolata la percezione della scarsità (vs. controllo) economica con un compito di richiamo. Nel questionario veniva poi chiesto ai partecipanti di scegliere tra il pagamento a rate (espresso in percentuale o con gli interessi già calcolati) o il pagamento in un'unica soluzione di vari articoli. Inoltre nel questionario sono state considerate varie scale di misura: Emotional Intelligence Questionare, perché ci sono prove che le persone che hanno un punteggio elevato sul test sono più probabilità di avere risultati migliori sotto pressione, un test per le competenze matematiche e uno per le competenze finanziarie per valutare le competenze dei partecipanti.

Scarsità economica e implicazioni sulla scelta dei finanziamenti.

ABBRUZZO, THOMAS
2022/2023

Abstract

Given the definition of scarcity, of Mullainathan and Sharif, where it is defined as a state of mind that shapes the way we deal with problems and situations. The paper aims to investigate the effect of economic scarcity in the choice between paying in instalments or paying in a single solution and whether these choices are mediated by the form in which the information on interest is expressed (percentage or not). The purpose of this research is to study whether people, in economic scarcity, tend to prefer payment in instalments as scarcity prevents them from having a clear idea of the costs of long-term interest; helped by the fact that the percentage is not an expression of family costs for many people, this, in fact, could reduce the feeling of losing money. To investigate the research question a questionnaire was used where the perception of economic scarcity (vs. control) was manipulated with a recall task. The questionnaire then asked participants to choose between payment in instalments (expressed as a percentage or with the interest already calculated) or payment in a single solution of several items. In addition, various measuring scales were considered in the questionnaire: Emotional Intelligence Questionnaires, because there is evidence that people who have a high score on the test are more likely to have better results under pressure, a test for mathematical skills and one for financial skills to evaluate the skills of participants.
2022
Economic Scarcity and implication for funding choice.
Data la definizione di scarsità, di Mullainathan e Sharif, dove è definita come uno stato mentale che modella il nostro modo di affrontare problemi e situazioni. L’elaborato intende indagare l’effetto della scarsità economica nella scelta tra pagare a rate o pagare in una singola soluzione e se queste scelte sono mediate dalla forma in cui vengono espresse le informazioni sugli interessi (percentuale o no). Lo scopo di questa ricerca è quello di studiare se le persone, in condizione di scarsità economica, tendono a preferire il pagamento a rate in quanto la scarsità impedisce loro di avere una chiara idea dei costi degli interessi a lungo termine; aiutati dal fatto che la percentuale non è un'espressione dei costi famigliare per molte persone, questo, infatti, potrebbe ridurre la sensazione di perdere denaro. Per indagare la domanda di ricerca si è utilizzato un questionario dove è stata manipolata la percezione della scarsità (vs. controllo) economica con un compito di richiamo. Nel questionario veniva poi chiesto ai partecipanti di scegliere tra il pagamento a rate (espresso in percentuale o con gli interessi già calcolati) o il pagamento in un'unica soluzione di vari articoli. Inoltre nel questionario sono state considerate varie scale di misura: Emotional Intelligence Questionare, perché ci sono prove che le persone che hanno un punteggio elevato sul test sono più probabilità di avere risultati migliori sotto pressione, un test per le competenze matematiche e uno per le competenze finanziarie per valutare le competenze dei partecipanti.
Scarcity
Funding
Framing
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/53948