This dissertation will analyse in three chapters the representation of otherness in animated or generally child-oriented cinematic products created in an age of multiculturalism. The first chapter will examine the narrative related to colonialism and will follow my commentary on an unfaithful version of history, with the analysis of three films: 'Pocahontas', 'Spirit: Stallion of the Cimarron' and 'The Road to El Dorado'. The second chapter will take an in-depth look at the film "The Princess and the Frog", with an intersectional analysis of the various characters and the 'colour-blindness' adopted. The third and final chapter will include an investigation of the recent live-action of "The Little Mermaid" and the various criticisms regarding the casting choice for the character of Ariel, and I will also analyse the representation of black women in the history of animation.

La tesi analizzerà in tre capitoli la rappresentazione del diverso in prodotti cinematici di animazione, o generalmente dedicati a bambini, creati in un'epoca di multiculturalismo. Il primo capitolo esaminerà la narrativa legata al colonialismo e seguirà una mia critica verso una versione poco fedele della storia, con la visione di tre film: "Pocahontas", "Spirit: Cavallo Selvaggio" e "El Dorado". Il secondo capitolo esaminerà in modo approfondito il film "La Principessa e il Ranocchio", analizzando in modo intersezionale i vari personaggi e il "daltonismo" adottato. Il terzo e ultimo capitolo prevederà l'analisi del recente live-action de "La Sirenetta" e delle varie critiche riguardanti la scelta del casting per il personaggio di Ariel, inoltre analizzerò la rappresentazione delle donne di colore nella storia dell'animazione.

Rewriting Otherness: A Critical Analysis of Postmodern Animated Movies for Children

PADOVANI, GIORGIA
2022/2023

Abstract

This dissertation will analyse in three chapters the representation of otherness in animated or generally child-oriented cinematic products created in an age of multiculturalism. The first chapter will examine the narrative related to colonialism and will follow my commentary on an unfaithful version of history, with the analysis of three films: 'Pocahontas', 'Spirit: Stallion of the Cimarron' and 'The Road to El Dorado'. The second chapter will take an in-depth look at the film "The Princess and the Frog", with an intersectional analysis of the various characters and the 'colour-blindness' adopted. The third and final chapter will include an investigation of the recent live-action of "The Little Mermaid" and the various criticisms regarding the casting choice for the character of Ariel, and I will also analyse the representation of black women in the history of animation.
2022
Rewriting Otherness: A Critical Analysis of Postmodern Animated Movies for Children
La tesi analizzerà in tre capitoli la rappresentazione del diverso in prodotti cinematici di animazione, o generalmente dedicati a bambini, creati in un'epoca di multiculturalismo. Il primo capitolo esaminerà la narrativa legata al colonialismo e seguirà una mia critica verso una versione poco fedele della storia, con la visione di tre film: "Pocahontas", "Spirit: Cavallo Selvaggio" e "El Dorado". Il secondo capitolo esaminerà in modo approfondito il film "La Principessa e il Ranocchio", analizzando in modo intersezionale i vari personaggi e il "daltonismo" adottato. Il terzo e ultimo capitolo prevederà l'analisi del recente live-action de "La Sirenetta" e delle varie critiche riguardanti la scelta del casting per il personaggio di Ariel, inoltre analizzerò la rappresentazione delle donne di colore nella storia dell'animazione.
Animated Movies
Postmodern
Multiculturalism
Discrimination
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Giorgia Padovani 2003291.pdf

accesso aperto

Dimensione 516.22 kB
Formato Adobe PDF
516.22 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/54305