The purpose of this thesis is to analyze and offer a critical perspective on the use of technologies for educational documentation within early childhood services in the Italian context, through scientific and experimental evidence. The challenge is to adapt the training system to the new transformations of the knowledge society, which translate into new digital skills in favor of an innovative school system. A qualitative longitudinal research (QLR) was conducted through interviews with early childhood educators (EPI) in order to trace and identify the meanings and patterns of educational practices in the light of technological change. In the thesis, difficult issues for the educational professions will be investigated, starting from the educational documentation up to the use of applications for sharing online material.

Lo scopo di tale tesi è quello di analizzare e offrire una prospettiva critica rispetto all’utilizzo di tecnologie per la documentazione educativa all’interno dei servizi per la prima infanzia nel contesto italiano, attraverso evidenze scientifiche e sperimentali. La sfida è quella di adattare il sistema formativo alle nuove trasformazioni della società della conoscenza, che si traducono in nuove competenze digitali a favore di un sistema scolastico innovativo. È stata condotta una ricerca longitudinale qualitativa (QLR) attraverso interviste a educatori della prima infanzia (EPI) al fine di tracciare e identificare i significati e i modelli delle pratiche educative alla luce del cambiamento tecnologico. Nell’elaborato verranno indagati temi ostici per le professioni educative, a partire dalla documentazione educativa sino all’utilizzo di applicazioni per la condivisione di materiale online.

La prima infanzia nell'era post-digitale: pratiche di documentazione e prospettive di sviluppo professionale tra gli educatori socio-pedagogici (EPI) e sui servizi educativi.

BOSCOLO BRAGADIN, ALICE
2022/2023

Abstract

The purpose of this thesis is to analyze and offer a critical perspective on the use of technologies for educational documentation within early childhood services in the Italian context, through scientific and experimental evidence. The challenge is to adapt the training system to the new transformations of the knowledge society, which translate into new digital skills in favor of an innovative school system. A qualitative longitudinal research (QLR) was conducted through interviews with early childhood educators (EPI) in order to trace and identify the meanings and patterns of educational practices in the light of technological change. In the thesis, difficult issues for the educational professions will be investigated, starting from the educational documentation up to the use of applications for sharing online material.
2022
Early childhood in the post-digital era: documentation practices and professional development perspectives among socio-pedagogical educators (EPI) and educational services.
Lo scopo di tale tesi è quello di analizzare e offrire una prospettiva critica rispetto all’utilizzo di tecnologie per la documentazione educativa all’interno dei servizi per la prima infanzia nel contesto italiano, attraverso evidenze scientifiche e sperimentali. La sfida è quella di adattare il sistema formativo alle nuove trasformazioni della società della conoscenza, che si traducono in nuove competenze digitali a favore di un sistema scolastico innovativo. È stata condotta una ricerca longitudinale qualitativa (QLR) attraverso interviste a educatori della prima infanzia (EPI) al fine di tracciare e identificare i significati e i modelli delle pratiche educative alla luce del cambiamento tecnologico. Nell’elaborato verranno indagati temi ostici per le professioni educative, a partire dalla documentazione educativa sino all’utilizzo di applicazioni per la condivisione di materiale online.
Infanzia digitale
Tecnologie digitali
Data Literacy
Documentazione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi Alice Boscolo Bragadin.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.8 MB
Formato Adobe PDF
1.8 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/54427