Bilingualism is a multiform phenomenon that is the subject of many studies that aim to understand what influence this has on thought and what relations are established between the acquired languages. The researchers wanted to determine what level of linguistic competence can be achieved in a new language, and how this can be acquired in the same way as their mother tongue (Bonifacci, 2019). Research has also tried to verify its influence on cognitive, metacognitive, cultural, and socio-economic levels (Contento, 2010). In this research attention has therefore been paid to bilingual subjects of primary school through a multiple case study. The hypothesis that guided the research is as follows: bilingual learners have a cognitive and metalinguistic advantage over monolingual learners in the acquisition of a foreign language, in particular the acquisition of the English language. The research took place in February, March, April, and May of the 2021-2022 school year in a III class of a primary school in Padua and in a II and III class of an elementary school (corresponding to the Italian primary and secondary school) of Rovinj (Croatia). Considering the sample of the research, two comparisons were made: a first comparison based on the acquisition of the English language as LS, both according to the age of the participants, and therefore between the III class of the primary school in Padua and the II class of the primary school in Rovinj (Croatia); a second comparison considering the level of schooling, and therefore a comparison between parallel classes, the III class of the primary school in Padua and the III class of the primary school in Rovinj (Croatia). As a case study, the research was based on the observation and subsequent analysis of the data, collected by means of tools created specifically for this research: an observation grid, a checklist, and a questionnaire for the parents of children participating in the research. The analysis of the data revealed that the pupils of the classes in question have different language skills in the presence or not of bilingualism. This conclusion emerges in both comparisons: comparison by age of students; comparison by grade.

Il bilinguismo è un fenomeno multiforme oggetto di molti studi che mirano a comprendere quale influenza questo abbia sul pensiero e quali relazioni si stabiliscano tra le lingue acquisite. Emerge la volontà dei ricercatori di stabilire quale livello di competenza linguistica possa essere raggiunto in una nuova lingua, e come questa possa essere acquisita allo stesso modo della lingua materna (Bonifacci, 2019). Le ricerche hanno inoltre cercato di verificarne l’influenza a livello cognitivo, metacognitivo, culturale e socioeconomico (Contento, 2010). In particolare, in questa ricerca si è quindi posta l’attenzione a soggetti bilingui della scuola primaria attraverso un caso di studio multiplo. L’ipotesi che ha guidato la ricerca è la seguente: gli apprendenti bilingui hanno un vantaggio, a livello cognitivo e metalinguistico, rispetto ai discenti monolingui nell’acquisizione di una lingua straniera, nella fattispecie l’acquisizione della lingua inglese. La realizzazione della ricerca è avvenuta nei mesi di febbraio, marzo, aprile e maggio dell’anno scolastico 2021-2022 in una classe III di una scuola primaria di Padova e in una classe II e III di una scuola elementare (corrispondente alla scuola primaria e secondaria di primo grado italiana) di Rovigno (Croazia). Considerando il campione della ricerca, è stato fatto un confronto dell’acquisizione della lingua inglese come LS, sia in base all’età dei partecipanti, e dunque tra la classe III della scuola primaria di Padova e la classe II della scuola elementare di Rovigno (Croazia); sia considerando il livello di scolarizzazione, e dunque un confronto tra classi parallele, la classe III della scuola primaria di Padova e la classe III della scuola elementare di Rovigno (Croazia). In quanto caso di studio, la ricerca si è basata sull’osservazione e successiva analisi dei dati, raccolti per mezzo di strumenti creati ad hoc: una griglia osservativa, una checklist e un questionario per i genitori dei bambini partecipanti alla ricerca. L’analisi dei dati emersi ha evidenziato come gli alunni delle classi a confronto possiedano delle competenze linguistiche differenti in presenza o meno di bilinguismo. Tale conclusione è emersa in entrambi i confronti attuati: confronto in base all’età degli studenti; confronto in base al grado di scolarizzazione.

L'acquisizione dell'inglese LS in bambini bilingui e monolingui. Confronto tra alunni di una scuola italiana e di una scuola croata.

RICCIARDI, CARLOTTA
2022/2023

Abstract

Bilingualism is a multiform phenomenon that is the subject of many studies that aim to understand what influence this has on thought and what relations are established between the acquired languages. The researchers wanted to determine what level of linguistic competence can be achieved in a new language, and how this can be acquired in the same way as their mother tongue (Bonifacci, 2019). Research has also tried to verify its influence on cognitive, metacognitive, cultural, and socio-economic levels (Contento, 2010). In this research attention has therefore been paid to bilingual subjects of primary school through a multiple case study. The hypothesis that guided the research is as follows: bilingual learners have a cognitive and metalinguistic advantage over monolingual learners in the acquisition of a foreign language, in particular the acquisition of the English language. The research took place in February, March, April, and May of the 2021-2022 school year in a III class of a primary school in Padua and in a II and III class of an elementary school (corresponding to the Italian primary and secondary school) of Rovinj (Croatia). Considering the sample of the research, two comparisons were made: a first comparison based on the acquisition of the English language as LS, both according to the age of the participants, and therefore between the III class of the primary school in Padua and the II class of the primary school in Rovinj (Croatia); a second comparison considering the level of schooling, and therefore a comparison between parallel classes, the III class of the primary school in Padua and the III class of the primary school in Rovinj (Croatia). As a case study, the research was based on the observation and subsequent analysis of the data, collected by means of tools created specifically for this research: an observation grid, a checklist, and a questionnaire for the parents of children participating in the research. The analysis of the data revealed that the pupils of the classes in question have different language skills in the presence or not of bilingualism. This conclusion emerges in both comparisons: comparison by age of students; comparison by grade.
2022
The acquisition of EFL in bilingual and monolingual children. A comparison between pupils in an Italian school and in a Croatian school.
Il bilinguismo è un fenomeno multiforme oggetto di molti studi che mirano a comprendere quale influenza questo abbia sul pensiero e quali relazioni si stabiliscano tra le lingue acquisite. Emerge la volontà dei ricercatori di stabilire quale livello di competenza linguistica possa essere raggiunto in una nuova lingua, e come questa possa essere acquisita allo stesso modo della lingua materna (Bonifacci, 2019). Le ricerche hanno inoltre cercato di verificarne l’influenza a livello cognitivo, metacognitivo, culturale e socioeconomico (Contento, 2010). In particolare, in questa ricerca si è quindi posta l’attenzione a soggetti bilingui della scuola primaria attraverso un caso di studio multiplo. L’ipotesi che ha guidato la ricerca è la seguente: gli apprendenti bilingui hanno un vantaggio, a livello cognitivo e metalinguistico, rispetto ai discenti monolingui nell’acquisizione di una lingua straniera, nella fattispecie l’acquisizione della lingua inglese. La realizzazione della ricerca è avvenuta nei mesi di febbraio, marzo, aprile e maggio dell’anno scolastico 2021-2022 in una classe III di una scuola primaria di Padova e in una classe II e III di una scuola elementare (corrispondente alla scuola primaria e secondaria di primo grado italiana) di Rovigno (Croazia). Considerando il campione della ricerca, è stato fatto un confronto dell’acquisizione della lingua inglese come LS, sia in base all’età dei partecipanti, e dunque tra la classe III della scuola primaria di Padova e la classe II della scuola elementare di Rovigno (Croazia); sia considerando il livello di scolarizzazione, e dunque un confronto tra classi parallele, la classe III della scuola primaria di Padova e la classe III della scuola elementare di Rovigno (Croazia). In quanto caso di studio, la ricerca si è basata sull’osservazione e successiva analisi dei dati, raccolti per mezzo di strumenti creati ad hoc: una griglia osservativa, una checklist e un questionario per i genitori dei bambini partecipanti alla ricerca. L’analisi dei dati emersi ha evidenziato come gli alunni delle classi a confronto possiedano delle competenze linguistiche differenti in presenza o meno di bilinguismo. Tale conclusione è emersa in entrambi i confronti attuati: confronto in base all’età degli studenti; confronto in base al grado di scolarizzazione.
Bilinguismo
Inglese LS
Croazia-Italia
Confronto
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/54486