The aim of this paper is to investigate the concept of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and what didactic interventions need to be implemented in order to ensure the full development of learners with attention deficit hyperactivity disorder, with a focus on modern language teaching and through the support of an innovative figure: the learning tutor. Attention deficit hyperactivity disorder and the factors that come into play in this phenomenon will initially be analysed, as well as the specific features of learners with ADHD. Then, the special educational needs of the students in question, the psycho-educational interventions of the family and teachers, and the role, training and attitude of an external tutor to support the person with attention deficit hyperactivity disorder will be examined. Finally, a research and experimentation project I have been conducting since August 2021 will be presented in a real-life English language and culture tutoring context, featuring a student with ADHD. The objectives of the experimentation, the various phases of the work, the strategies and techniques, and the results that emerged will then be explained.

L’obiettivo di questo elaborato è quello di esaminare il concetto di disturbo dell’attenzione e iperattività (ADHD) e quali interventi didattici debbano essere implementati al fine garantire il pieno sviluppo dei discenti aventi il disturbo dell’attenzione, con un focus sulla didattica delle lingue moderne e tramite il supporto di una figura innovativa: il tutor dell’apprendimento. Si analizzerà inizialmente il disturbo da deficit di attenzione e iperattività e i fattori che entrano in gioco in tale fenomeno, nonché le peculiarità specifiche degli studenti con ADHD. In seguito, si esamineranno i bisogni formativi speciali degli studenti in questione, gli interventi psicoeducativi della famiglia e degli insegnanti, nonché il ruolo, la formazione e l’attitudine di un tutor esterno a supporto del soggetto affetto dal disturbo dell’attenzione. Infine, verrà presentato un progetto di ricerca e di sperimentazione da me condotto dall’agosto 2021 in un contesto di tutoraggio reale di lingua e cultura inglese, avente come protagonista uno studente con ADHD. Verranno quindi esplicitati gli obiettivi della sperimentazione, le varie fasi del lavoro, le strategie e le tecniche, nonché i risultati emersi.

Il disturbo dell’attenzione e l’insegnamento delle lingue: sperimentazione di un’attività di tutoring inclusiva

D'AMICO, MARIANGELA
2022/2023

Abstract

The aim of this paper is to investigate the concept of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and what didactic interventions need to be implemented in order to ensure the full development of learners with attention deficit hyperactivity disorder, with a focus on modern language teaching and through the support of an innovative figure: the learning tutor. Attention deficit hyperactivity disorder and the factors that come into play in this phenomenon will initially be analysed, as well as the specific features of learners with ADHD. Then, the special educational needs of the students in question, the psycho-educational interventions of the family and teachers, and the role, training and attitude of an external tutor to support the person with attention deficit hyperactivity disorder will be examined. Finally, a research and experimentation project I have been conducting since August 2021 will be presented in a real-life English language and culture tutoring context, featuring a student with ADHD. The objectives of the experimentation, the various phases of the work, the strategies and techniques, and the results that emerged will then be explained.
2022
Attention deficit disorder and language teaching: experimenting with inclusive tutoring
L’obiettivo di questo elaborato è quello di esaminare il concetto di disturbo dell’attenzione e iperattività (ADHD) e quali interventi didattici debbano essere implementati al fine garantire il pieno sviluppo dei discenti aventi il disturbo dell’attenzione, con un focus sulla didattica delle lingue moderne e tramite il supporto di una figura innovativa: il tutor dell’apprendimento. Si analizzerà inizialmente il disturbo da deficit di attenzione e iperattività e i fattori che entrano in gioco in tale fenomeno, nonché le peculiarità specifiche degli studenti con ADHD. In seguito, si esamineranno i bisogni formativi speciali degli studenti in questione, gli interventi psicoeducativi della famiglia e degli insegnanti, nonché il ruolo, la formazione e l’attitudine di un tutor esterno a supporto del soggetto affetto dal disturbo dell’attenzione. Infine, verrà presentato un progetto di ricerca e di sperimentazione da me condotto dall’agosto 2021 in un contesto di tutoraggio reale di lingua e cultura inglese, avente come protagonista uno studente con ADHD. Verranno quindi esplicitati gli obiettivi della sperimentazione, le varie fasi del lavoro, le strategie e le tecniche, nonché i risultati emersi.
ADHD
Tutor
Didattica
Attenzione
Inclusione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
D'Amico_Mariangela.pdf

accesso riservato

Dimensione 2.06 MB
Formato Adobe PDF
2.06 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/54525