The thesis explores methods for learning English literature by focusing on Mary Shelley’s dystopian novel The Last Man (1826) and the pedagogical applications of Process Drama (O’Toole, 1992; O’ Neill, 1995; Bowell & Heap, 2013; Dalziel & Piazzoli, 2019; Piazzoli & Tiozzo, 2023). The study is divided into two parts: the first analyses the novel itself with its major themes tied to dystopic and critical perspectives (Federici & Parlati, 2018; Parlati, 2018; Parlati & Pugliese, 2022), characters and the author, while the second focuses on Process Drama as a means to teach literature using specific classroom exercises, and on the applied methodology, plus an examination of participation and students’ feedback. I combine both quantitative and qualitative data through the use of a Likert scale survey and three open-ended questions to collect students’ feedback, a character identity poster with students’ written responses on the main character of the novel, and the interpretation of the message of the Sibylline cave that each student wrote on a sheet of paper. Findings suggest Process Drama as a strongly recommended pedagogical methodology for learning English literature in a flexible and engaging manner and for fostering students’ development and personal motivation.

La tesi esplora modalità di apprendimento della letteratura inglese concentrandosi sul romanzo distopico di Mary Shelley The Last Man (1826) e sull’ applicazione pedagogica del Process Drama (O’Toole, 1992; O’ Neill, 1995; Bowell & Heap, 2013; Dalziel & Piazzoli, 2019; Piazzoli & Tiozzo, 2023). Lo studio si articola in due parti: la prima analizza il romanzo stesso con i suoi grandi temi distopici attraverso diverse prospettive critiche (Federici & Parlati, 2018; Parlati, 2018; Parlati & Pugliese, 2022), i personaggi e l’autrice, mentre la seconda si concentra sul Process Drama come sistema per insegnare la letteratura utilizzando specifici esercizi in aula, chiarendo la metodologia, osservandone i partecipanti e i risultati. Nella stesura di questa parte ho utilizzato metodi misti che combinano dati quantitativi e qualitativi attraverso l’uso di un sondaggio su scala Likert e tre domande aperte per raccogliere il feedback delle studentesse e degli studenti, un poster relativo all’ identità del protagonista, ho in seguito raccolto e analizzato la produzione scritta del gruppo di studentesse e studenti in risposta alle sollecitazioni proposte. I risultati suggeriscono che il Process Drama è una metodologia pedagogica fortemente raccomandata per l’apprendimento della letteratura inglese in modo flessibile e coinvolgente e per favorire lo sviluppo e la motivazione personale degli studenti.

Mary Shelley’s The Last Man: dystopia, the future, and process drama pedagogy

WILLIAMS, ROSSELLA CHIARA
2022/2023

Abstract

The thesis explores methods for learning English literature by focusing on Mary Shelley’s dystopian novel The Last Man (1826) and the pedagogical applications of Process Drama (O’Toole, 1992; O’ Neill, 1995; Bowell & Heap, 2013; Dalziel & Piazzoli, 2019; Piazzoli & Tiozzo, 2023). The study is divided into two parts: the first analyses the novel itself with its major themes tied to dystopic and critical perspectives (Federici & Parlati, 2018; Parlati, 2018; Parlati & Pugliese, 2022), characters and the author, while the second focuses on Process Drama as a means to teach literature using specific classroom exercises, and on the applied methodology, plus an examination of participation and students’ feedback. I combine both quantitative and qualitative data through the use of a Likert scale survey and three open-ended questions to collect students’ feedback, a character identity poster with students’ written responses on the main character of the novel, and the interpretation of the message of the Sibylline cave that each student wrote on a sheet of paper. Findings suggest Process Drama as a strongly recommended pedagogical methodology for learning English literature in a flexible and engaging manner and for fostering students’ development and personal motivation.
2022
Mary Shelley’s The Last Man: dystopia, the future, and process drama pedagogy
La tesi esplora modalità di apprendimento della letteratura inglese concentrandosi sul romanzo distopico di Mary Shelley The Last Man (1826) e sull’ applicazione pedagogica del Process Drama (O’Toole, 1992; O’ Neill, 1995; Bowell & Heap, 2013; Dalziel & Piazzoli, 2019; Piazzoli & Tiozzo, 2023). Lo studio si articola in due parti: la prima analizza il romanzo stesso con i suoi grandi temi distopici attraverso diverse prospettive critiche (Federici & Parlati, 2018; Parlati, 2018; Parlati & Pugliese, 2022), i personaggi e l’autrice, mentre la seconda si concentra sul Process Drama come sistema per insegnare la letteratura utilizzando specifici esercizi in aula, chiarendo la metodologia, osservandone i partecipanti e i risultati. Nella stesura di questa parte ho utilizzato metodi misti che combinano dati quantitativi e qualitativi attraverso l’uso di un sondaggio su scala Likert e tre domande aperte per raccogliere il feedback delle studentesse e degli studenti, un poster relativo all’ identità del protagonista, ho in seguito raccolto e analizzato la produzione scritta del gruppo di studentesse e studenti in risposta alle sollecitazioni proposte. I risultati suggeriscono che il Process Drama è una metodologia pedagogica fortemente raccomandata per l’apprendimento della letteratura inglese in modo flessibile e coinvolgente e per favorire lo sviluppo e la motivazione personale degli studenti.
Mary Shelley
The Last Man
dystopia
process drama
pedagogy
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Williams_RossellaChiara.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.91 MB
Formato Adobe PDF
1.91 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/54583