This study was carried along with another one, which aimed to measure neural activation while driving in a CAVE virtual environment. Presence, Simulation Sickness and Mental Workload scores were derived from subjects through self-reported questionnaires. The statistical analyses of the results could highlight the interactions between these constructs, which are considered to be important in the validation process of the simulator and to assess the ecological validity of the experiment itself.

Parallelamente ad uno studio sui comportamenti di guida all'interno di un ambiente virtuale CAVE, sono state effettuate misurazioni su senso di Presence, Simulation Sickness e Workload mentale per mezzo di questionari appositi. L'analisi statistica dei risultati ottenuti potrà mettere in luce eventuali relazioni fra questi costrutti ritenuti importanti nel contesto di validazione del simulatore di guida e per la validità ecologica dell'esperimento.

Approfondimento sui comportamenti di guida in contesti di realtà virtuale immersiva: studio pilota sulla relazione fra Presence, Workload e Simulation Sickness

LORENZINI, PAOLO
2022/2023

Abstract

This study was carried along with another one, which aimed to measure neural activation while driving in a CAVE virtual environment. Presence, Simulation Sickness and Mental Workload scores were derived from subjects through self-reported questionnaires. The statistical analyses of the results could highlight the interactions between these constructs, which are considered to be important in the validation process of the simulator and to assess the ecological validity of the experiment itself.
2022
Driving behaviours in immersive Virtual Environments: a pilot study about the relations beween Presence, Workload and Simulation Sickness
Parallelamente ad uno studio sui comportamenti di guida all'interno di un ambiente virtuale CAVE, sono state effettuate misurazioni su senso di Presence, Simulation Sickness e Workload mentale per mezzo di questionari appositi. L'analisi statistica dei risultati ottenuti potrà mettere in luce eventuali relazioni fra questi costrutti ritenuti importanti nel contesto di validazione del simulatore di guida e per la validità ecologica dell'esperimento.
Driving Behaviours
CAVE
Simulation Sickness
Presence
Workload
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Lorenzini_Paolo.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.86 MB
Formato Adobe PDF
1.86 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/54607