The expression "Social Mindfulness" refers to the condition in which one is aware of the presence of others while making a decision. The results of previous studies on this topic have highlighted the role of others' social status in shaping how individuals balance their own and others' interests in social choices. In fact, socially mindful behaviors seem to increase when the beneficiary is perceived as belonging to a lower social class. Therefore, the research aims to establish whether such modulation can also occur based on the social popularity that is evident from social media profiles, specifically in terms of the number of followers, and to investigate if and how it influences the choice to limit or preserve others' freedom of choice. To investigate this, a series of fictional Instagram profiles were created specifically to manipulate the social popularity of the partner with whom one interacts, and Likert scales were subsequently used to evaluate the profiles. The construct of Social Mindfulness was operationalized using the SoMi Task, a tool for analyzing levels of socially mindful behavior. Additionally, the perception of similarity between the participant and the person depicted, as well as the participant's number of followers, were examined. Finally, two self-report questionnaires were employed to measure the level of dependence on Social Networking Sites (SNS) and the importance attributed by the individual to social comparison. It is hypothesized that socially mindful behaviors are modulated by others' social status, specifically their popularity on social media, and that this modulation is predicted by how individuals use social media, the importance they place on comparing themselves to others and their own number of followers.

Con l’espressione Social Mindfulness si intende la condizione in cui si è consapevoli della presenza di altre persone mentre si prende una decisione. I risultati di studi precedenti sul tema hanno evidenziato il ruolo dell’altrui status sociale nel modulare il modo in cui le persone bilanciano i propri e gli altrui interessi nelle scelte sociali. Difatti, i comportamenti socialmente consapevoli sembrano aumentare nel momento in cui il beneficiario è percepito come appartenente ad una classe sociale inferiore. Pertanto, l’obiettivo che si prefigge la ricerca è quello di stabilire se tale modulazione possa avvenire anche in funzione della popolarità sociale che traspare dai profili social, intesa in termini di numero di follower, verificando se e in che modo quest’ultima influenza la scelta di limitare o preservare la libertà di scelta altrui. Per stabilire ciò, sono stati utilizzati una serie di profili Instagram fittizi, creati appositamente allo scopo di manipolare la popolarità sociale del partner con cui si interagisce e successivamente sono state presentate delle scale Likert per la valutazione del profilo stesso. Il costrutto di Social Mindfulness è stato operazionalizzato attraverso l’utilizzo del Compito SoMi, uno strumento per analizzare i livelli di comportamento socialmente consapevole. Inoltre, sono state esaminate la percezione di similarità tra il partecipante e la persona mostrata e il numero di follower del partecipante. Infine, sono stati impiegati due questionari self-report per misurare il livello di dipendenza dai Social Networkig Site (SNS) e l’importanza conferita dalla persona al confronto sociale. Si ipotizza che i comportamenti socially mindful siano modulati dallo status sociale altrui, ossia dalla popolarità sui social media, e che siano predetti dal modo in cui la persona utilizza i social media, dall’importanza che conferisce al confronto con gli altri e dal proprio numero di followers.

Social mindfulness e popolarità sociale: Può la popolarità sociale di una persona influenzare le scelte prosociali verso di essa?

GENNARI, GAIA
2022/2023

Abstract

The expression "Social Mindfulness" refers to the condition in which one is aware of the presence of others while making a decision. The results of previous studies on this topic have highlighted the role of others' social status in shaping how individuals balance their own and others' interests in social choices. In fact, socially mindful behaviors seem to increase when the beneficiary is perceived as belonging to a lower social class. Therefore, the research aims to establish whether such modulation can also occur based on the social popularity that is evident from social media profiles, specifically in terms of the number of followers, and to investigate if and how it influences the choice to limit or preserve others' freedom of choice. To investigate this, a series of fictional Instagram profiles were created specifically to manipulate the social popularity of the partner with whom one interacts, and Likert scales were subsequently used to evaluate the profiles. The construct of Social Mindfulness was operationalized using the SoMi Task, a tool for analyzing levels of socially mindful behavior. Additionally, the perception of similarity between the participant and the person depicted, as well as the participant's number of followers, were examined. Finally, two self-report questionnaires were employed to measure the level of dependence on Social Networking Sites (SNS) and the importance attributed by the individual to social comparison. It is hypothesized that socially mindful behaviors are modulated by others' social status, specifically their popularity on social media, and that this modulation is predicted by how individuals use social media, the importance they place on comparing themselves to others and their own number of followers.
2022
Social mindfulness and social popularity: Can a person's social popularity influence prosocial choices towards them?
Con l’espressione Social Mindfulness si intende la condizione in cui si è consapevoli della presenza di altre persone mentre si prende una decisione. I risultati di studi precedenti sul tema hanno evidenziato il ruolo dell’altrui status sociale nel modulare il modo in cui le persone bilanciano i propri e gli altrui interessi nelle scelte sociali. Difatti, i comportamenti socialmente consapevoli sembrano aumentare nel momento in cui il beneficiario è percepito come appartenente ad una classe sociale inferiore. Pertanto, l’obiettivo che si prefigge la ricerca è quello di stabilire se tale modulazione possa avvenire anche in funzione della popolarità sociale che traspare dai profili social, intesa in termini di numero di follower, verificando se e in che modo quest’ultima influenza la scelta di limitare o preservare la libertà di scelta altrui. Per stabilire ciò, sono stati utilizzati una serie di profili Instagram fittizi, creati appositamente allo scopo di manipolare la popolarità sociale del partner con cui si interagisce e successivamente sono state presentate delle scale Likert per la valutazione del profilo stesso. Il costrutto di Social Mindfulness è stato operazionalizzato attraverso l’utilizzo del Compito SoMi, uno strumento per analizzare i livelli di comportamento socialmente consapevole. Inoltre, sono state esaminate la percezione di similarità tra il partecipante e la persona mostrata e il numero di follower del partecipante. Infine, sono stati impiegati due questionari self-report per misurare il livello di dipendenza dai Social Networkig Site (SNS) e l’importanza conferita dalla persona al confronto sociale. Si ipotizza che i comportamenti socially mindful siano modulati dallo status sociale altrui, ossia dalla popolarità sui social media, e che siano predetti dal modo in cui la persona utilizza i social media, dall’importanza che conferisce al confronto con gli altri e dal proprio numero di followers.
Social Mindfulness
Popolarità sociale
Decision-making
prosocialità
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/54635